משרד האוצר בהתייחס לענף הבנייה: "בשלב זה אין להכיר במצב כעיכוב שנגרם מ’כוח עליון’"

תהיות רבות עלו בנושא מאז פרץ משבר הקורונה, ובעיקר מאז הוחרג ענף הבנייה מההוראות הכלליות • הקבלנים: "המכתב - ירייה בגב"

שיתוף הכתבה

משרד האוצר מתייחס לאחת הסוגיות השכיחות שמועלות בימים אלו, תחת הגבלות המדינה בשל התפשטות הקורונה, וקובע לגבי ענף הבנייה כי בשל העובדה שהוראות לשעת חירום לא חלות על הענף, שכן זה הוחרג מההוראות הכלליות, "בשלב זה אין להכיר במצב כעיכוב שנגרם מ'כוח עליון'".

קביעה זו נכתבה במכתב מטעם גבי שוחט, סגן בכיר לחשב הכללי, שנשלח אל מנכ"לי וסמנכ"לי משרדי הממשלה, ואל חשבי משרדי הממשלה ויחידות הסמך. עוד נכתב במכתב כי אם בפרויקט מסוים ייגרמו עיכובים כתוצאה מהמגבלות שהוטלו על המשק, או שיחול שינוי במגבלות החלות על ענף הבנייה, "הדבר ייבחן בהמשך בהתאם להוראות ההסכמים והדין".

במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים מבהירים כי לפני כמה ימים הקים המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי),עו"ד ארז קמיניץ, צוות משפטי בין-משרדי לבחינת ההשפעה שיש למשבר על דיני החוזים הכלליים  בהיבטי כוח עליון (דיני סיכול).

"על הצוות הוטל לבחון את השאלה החוזית הרחבה, בין היתר גם בהקשרים של חוזי שכירות למגורים ולעסקים. הקושי בקיום חוזים בעת הזו, בוודאי חוזי שכירות, הוא ברור ומשכך יזם הייעוץ המשפטי לממשלה את הקמת הצוות. עם זאת יש להדגיש כי מדובר בשאלה משפטית מורכבת, המחייבת התייחסות לאינטרסים של כלל הצדדים לחוזה. הצוות יבצע שימוע של גורמים רלוונטיים מהציבור כמקובל, אם כי נוכח הדחיפות הדבר ייעשה בנוהל מהיר, ככל הניתן".

 

זמן קצר לאחר פרסום המכתב נשלח מכתב תגובה זועם מטעם נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, אל החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, שבו דורש סרוגו לבטל לאלתר את האמור במכתבו של שוחט. "קראתי בתדהמה ובכעס את המכתב שבנדון. כמעט בלתי נתפש כי מכתב שכזה וברוח הזאת יוצא בעת המשבר החמור ביותר שידעה כלכלת ישראל, וכל זאת כשפני הדברים ועומק המשבר אינם ברורים.

ענף הבנייה סופג מאז התחיל המשבר פגיעה בשיעור של כ-60% בתפקודו, בין היתר בשל קיטון בכוח האדם ובידיים עובדות. יתרה מכך, קיים מחסור חמור בחומרי גלם מיובאים ומגבלות קשות בתזרים המזומנים של העוסקים בענף. לצערנו, ההנחיה שיצאה תחת ידיך למזמיני הממשלה, להקדים תשלומים, לא חלחלה אל השטח.

ציפינו, כי במקומו של המכתב הנדון היה תופס מכתב ברוח שונה בתכלית, מכתב של עזרה ותמיכה - על מנת לעודד את העוסקים בענף הבנייה והתשתיות שימשיכו לבצע את הפרויקטים שבהם הם עסוקים בימים אלו של אי-ודאות. ציפינו לטלפון עם שאלה כיצד ניתן לסייע לנו ולתמוך בנו. אך תחת זאת קיבלנו ירייה בגב בדמות המכתב שבנדון, אשר ספק אם מר שוחט מוסמך לקבוע את הקביעה האומללה שבמכתבו.

הוצאת הודעות שמקופלת בהם קביעה משפטית מרחיקת לכת, במציאות של משבר הקורונה, צריכה הייתה להיעשות לאחר דיון מעמיק ובכובד ראש, בהובלת היועץ המשפטי לממשלה, ולא כלאחר יד כפי שנחזה שהמכתב שבסימוכין הוכן ושוגר. אבקש ממך להוציא לאלתר הנחיה המבטלת את האמור במכתב שבנדון".

לעיון במכתבו של סרוגו לחצו כאן

עו"ד צבי שוב , מומחה לתכנון, בנייה ונדל"ן: "המכתב שאותו מפרסם היום משרד האוצר עושה סדר וקובע ודאות סביב הסעיף. ישנם קבלנים שכבר השתמשו בו על מנת להודיע לרוכשים על עיכובים במסירת הדירות. המכתב קובע כי על היזמים והקבלנים לעמוד במועדים אשר להם התחייבו בחוזה. חריגה ממועדים אלו מהווה עילה לתביעה, ואסור לקבלנים לסמוך על סעיף זה, אלא אם כן בחוזה כתוב אחרת. על הקבלנים שכבר הקדימו ושלחו מכתבים לרוכשיהם על כך שיהיו עיכובים בגלל הקורונה והשתמשו בסעיף 'כוח עליון' לדעת כי כעת הם נתונים לתביעה משפטית ובית המשפט הוא זה שיכריע בסוגיה זו".

נזכיר כי אתמול (ב') אישרה הממשלה הנחיות חדשות במסגרת המאבק בהתפשטות הנגיף, אשר כוללות בין היתר הגבלה של מספר העובדים הנמצאים במקום עבודה עד לעשרה בני אדם או 15% ממצבת העובדים, לפי הגבוה מביניהם. הוראות אלו, כאמור, לא כוללות את ענף הבנייה שממשיך ליהנות מהגדרתו כענף חיוני למשק. 

לעיון בנוסח ההנחיות המלא לחצו כאן

במקביל מפרסמת התאחדות הקבלנים בוני הארץ ריכוז של כל ההנחיות וההקלות הנוגעות לקבלנים, במסגרת הנחיות הממשלה לשעת חירום.

עוד נציין כי כחלק מהחלטת הממשלה עוד בתחילת המשבר, החליטו משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון על האצת העבודות בפרויקט הנתיבים המהירים – זאת תוך ניצול העובדה שהתנועה בכבישים דלילה מאוד כרגע. העבודות יתקיימו שישה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה, בין מחלף השלום למחלף ארלוזורוב.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארז קמיניץמשרד האוצרקבלניםעו"ד צבי שובמשבר הקורונהכוח עליוןענף הנדל"ןהתאחדות בוני הארץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...