רגע לפני המשבר – שיא בהיקף המשכנתאות מנוכה עונתיות

היקף המשכנתאות במספרים מוחלטים – 6.6 מיליארד שקל, מהגבוהים בשנים האחרונות גם כן • נתוני "מרץ קורונה" צפויים להיות נמוכים משמעותית, באופן טבעי

שיתוף הכתבה
המשכנתאות שוב בשיא - רגע לפני שנקבל את הנתונים בצל המשבר (שאטרסטוק)המשכנתאות שוב בשיא - רגע לפני שנקבל את הנתונים בצל המשבר (שאטרסטוק)

נתוני המשכנתאות בפברואר 2020, רגע לפני שפרץ משבר הקורונה לחיינו, ממשיכים את המגמה ששלטה בשוק בחודשים האחרונים – וקובעים שיא חדש בהיקף המשכנתאות מנוכה העונתיות: על פי נתוני בנק ישראל שמפורסמים היום (ד'), היקף זה עומד על 6.6 מיליארד שקל, הגבוה אי-פעם לנתון זה. השיא הקודם, שנקבע רק בינואר האחרון, עמד על 6.4 מיליארד שקל.

היקף המשכנתאות במספרים מוחלטים הסתכם בפברואר האחרון ב-6.6 מיליארד שקל, אומנם לא שיא חדש, אך בהחלט מספר שנחשב לאחד הגבוהים בשנים האחרונות. השיא עד היום נקבע בדצמבר האחרון, עם סיום השנה החולפת, ועמד על 7.2 מיליארד שקל, ולמעט חודש זה וחודש יולי 2019 לא נראו מספרים גבוהים יותר מאז 2015.

רגע לפני המשבר – שיא בהיקף המשכנתאות מנוכה עונתיותרגע לפני המשבר – שיא בהיקף המשכנתאות מנוכה עונתיות
גובהה של משכנתה ממוצעת בפברואר עמד על 708,000 שקל, הסכום הגבוה ביותר מבחינה זו מאז אוקטובר 2019. היקף המשכנתאות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן עמד בפברואר 2020 על 965 מיליון שקל, ומספר המשכנתאות שניטלו במסגרת התוכנית הוא כ-1,909, המספר הגבוה ביותר במסגרת התוכנית למעט חודש דצמבר האחרון. מספר זה מהווה כ-22% מסך המשכנתאות שניטלו בפברואר בשוק.

הריבית על המשכנתאות עמדה עדיין בפברואר על 1.1%, השיעור הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2015. יש לציין כי בעקבות משבר הקורונה והשינוי הדרמטי בשוק, הריבית זינקה לאורך חודש מרץ וצפויה לעלות עוד בחודשים הקרובים, בהתאם להמשך המשבר או החרפתו.

נתון מסקרן נוסף בתקופה זו הוא היקף ההלוואות בפיגור. אומנם בעת הנוכחית ניתנה אפשרות לדחיית תשלומי המשכנתה בשלושה עד ארבעה חודשים, ועל פי בנק ישראל עד ערב הפסח כ-140,000 משקי בית יזכו לאישור בעניין, אך מאחר שבפברואר, כאמור, משבר הקורונה טרם היכה במשק, מעניין לדעת מה היה מצבן של המשכנתאות בפיגור.

אם כן, מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף המשכנתאות בפיגור של יותר מ-90 יום עמד בפברואר על 2.807 מיליארד שקל – נתון גבוה למדי אך כזה המהווה ירידה קלה בהשוואה לחודש הקודם, ינואר 2020, אז עמד היקף המשכנתאות בפיגור על 2.849 מיליארד שקל. יש לציין כי בחודשים האחרונים של 2019 עלה היקף זה בהתמדה, מ-2.601 מיליארד שקל ביולי עד ל-2.889 מיליארד שקל בנובמבר. כעת נותר להמתין ולראות עד כמה ישתנה נתון זה מבחינת נתוני החודש הנוכחי, בצל משבר הקורונה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הריבית המשוקללת על המשכנתאותהחזר משכנתא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...