"קצב הבנייה ירד בכ-40% מאתרי הבנייה; ההאטה – בשיעור של כ-30% בממוצע"

זאת על פי סקירה מיוחדת של חברת פז כלכלה והנדסה הכוללת 120 אתרים • ברוב אתרי הבנייה חלה ירידה ממוצעת של כ-25% במספר הפועלים המגיעים לעבודה • הסקירה המלאה - בכתבה

שיתוף הכתבה
פחות ופחות פועלים מגיעים לעבודה. אתר בנייה ריק - אילוסטרציה (שאטרסטוק)פחות ופחות פועלים מגיעים לעבודה. אתר בנייה ריק - אילוסטרציה (שאטרסטוק)

קצב הבנייה באתר הבנייה יורד, וכך גם שיעור הפועלים המגיעים לעבודה – זאת על פי סקירה שביצעה חברת פז כלכלה והנדסה ב-121 אתרי בנייה, באשר לפעילותם במחצית השנייה של חודש מרץ האחרון, מרגע שפרץ משבר הקורונה. 

על פי הסקירה, ולמרות שהענף הוחרג מההוראות המגבילות את הפעילות במשק, קצב הבנייה בכ-40% מאתרי הבנייה ירד, ובשיעור ממוצע של כ-30%. עוד מספרת הסקירה כי יותר ממחצית אתרי הבנייה נאלצו להתמודד עם ירידה ממוצעת של 25% במספר הפועלים שמגיעים לעבודה. הממצאים מבוססים על בדיקה בפועל של אתרי הבנייה, על שיחות עם מנהלי האתרים ועל תצפית בשטח.

יש לציין כי באתרים שנבדקו שבהם מועסקים פועלים מהשטחים ושבהם הוסדרה לינה, כמתחייב על פי ההוראות לתקופת המשבר, על אף הירידה במספר הפועלים - ההתקדמות אינה נפגעת כיוון שהחיסכון בזמני הנסיעות מאפשר ימי עבודה ארוכים יותר.

בדו"ח שערך אינג' שבתאי יוקלה, מנהל מחלקת הנדסה בחברה, נכתב כי "על אף שענף הבנייה הוגדר חיוני לכל אורך התקופה, ולמרות שלכאורה ההנחיות השונות לא היו אמורות לפגוע בפעילותו – נכון להיום ספגה פעילות הענף פגיעה היקפית (Collateral Damage) בעיקר כתוצאה מהיעדרות פועלים. עם זאת, עדיין מוקדם להעריך את השלכות המשבר". 

הסקירה כוללת גם פן מעודד יותר, לפיו נכון לסוף מרץ לא הסתמן מחסור מיידי בחומרי הגלם השוטפים. "עם זאת, דרושה תקופה ארוכה יותר כדי לזהות בעיות אספקה, ולכן עם התקדמות המשבר יידרש מעקב אחר זמינות חומרים וציוד, בכפוף להתפתחויות בארץ ובעולם", נכתב בסקירה. 

באשר לסוגיות רגולציה, מעבר המשק למתכונת עבודה מצומצמת פגע בזמינות הרשויות לאתרי הבנייה, לאור מעבר הרשויות המקומיות למענה מקוון. "כל האתרים שהעלו בעיות מבחינה זו נמצאים בשלבי גמר מתקדמים מאוד או בהליך בקשה להיתר שינויים", נכתב בסקירה. "באתרים שבהם קבלת טופס 4 הייתה צפויה בתקופה הקרובה, כבר ברור שהסבירות לאיחור גבוהה".

עוד מציינים אנשי פז כלכלה והנדסה כי בניתוח המדגם לא נמצא קשר כלשהו בין גודל הפרויקט לבין רגישותו לגורמי הסיכון השונים. "בכל היבטי ההשפעה שנבחנו חלקם היחסי של הפרויקטים לפי היקפם הכספי נשמר, משמע בפרויקטים גדולים גודל הפרויקט אינו ערובה לחשיפה נמוכה לסיכוני הפגיעה ממשבר הקורונה".

121 אתרי הבנייה שנבדקו, מתוך יותר מ-200 שבהם מסיירים מהנדסי פז כלכלה והנדסה מדי חודש, הם ברובם פרויקטי מגורים, וכוללים יחדיו יותר מ-12,700 יח"ד. היקפם הכספי הכולל של הפרויקטים מסתכם בכמעט 11 מיליארד שקל. מבין 121 הפרויקטים, 60 נמצאים בשלב עבודות שלד, 84 מבצעים עבודות גמר וכ-20 נמצאים בשלבי גמר מתקדמים ובתהליך לקבלת טופס 4 .

לעיון בסקירה המלאה לחצו כאן

במקביל טוענים בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ כי תפוקת ענף הבנייה עומדת כיום על כ-35% בלבד, וכי צפוי איחור של חצי שנה לפחות במסירת דירות ובבנייה ציבורית. ההתאחדות טוענת לירידה של מעל 90% בהיקפי הבנייה בדרום ובמחוז ירושלים, ירידה של כ-50% בהיקף הבנייה בצפון, ירידה של כ-30% בהיקף הבנייה במרכז הארץ ועצירה כמעט מוחלטת של הבנייה ביהודה ושומרון.

עוד טוענת ההתאחדות כי על פי נתונים שאספה נותרו בישראל רק 34 אלף מתוך 80 אלף העובדים הפלשתינים והזרים שעבדו בה טרם פרוץ המשבר. ראשי הענף חוששים כי חלק לא מבוטל מהפלשתינים שעדיין עובדים בישראל, ישובו לשטחי הרשות לקראת חג הרמאדן שיחול החודש.

דניאלה פזדניאלה פז

דניאלה פז ארז, מנכ"ל ובעלים של חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה, מציינת כי "על אף העובדה שענף הבנייה הוכרז כענף חיוני למשק, והעבודה בו נמשכת, יש לקחת בחשבון שהענף אינו מתנהל כרגיל. החברות בשטח מתמודדות עם מחסור בכוח אדם, עם מחסור בחומרי גלם, עם קשיים בקבלת טופסי אכלוס וכן עם קשיים באכלוס הפיזי של הדירות, שמשמעותם גם דחיית התשלומים האחרונים לקבלן בעבור הדירות. 

יש לזכור גם כי ישנה עצירה ברכישת דירות חדשות, שעלולה להימשך גם אחרי שהמשק יחזור לעבודה חלקית. לכן על ממשלת ישראל ועל משרד האוצר לבחון את הקשיים שאיתם מתמודד הענף כיום ולספק מענה והקלות משמעתיות שימנעו בהמשך פגיעה בחברות וירידה בהתחלות הבנייה".

כבר לפני ארבעה חודשים קראה פז ארז לרשויות התכנון להתאם את התכנון למציאות חדשה – כך בפרק 57 של פודקאסט מגדל בבל. נדמה שמילים אלו מקבלות משנה תוקף כיום:


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הנדל"ןטופס 4משבר הקורונההנחיות לשעת חירוםדניאלה פז ארזפז כלכלה והנדסהאינג' שבתאי יוקלהפרויקטי מגורים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...