62% מהרשויות המקומיות לא מדווחות לאוצר על עבירות בנייה בתחומן

מתוך 132 רשויות בישראל רק 50 ועדות מקומיות דיווחו כנדרש בחוק • תנועת רגבים: "התנהלות האוצר היא כשל מדינת עולם שלישי''

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

משרד האוצר מודה ומדווח: כ-62% מהרשויות המקומיות בישראל לא מדווחות למדינה על עבירות בנייה שקורות בתחומן ולא על פעולות האכיפה שהן אמורות לנקוט נוכח העבירות, או יותר נכון אי-האכיפה. זאת, בניגוד לתיקון חוק התכנון והבנייה שנכנס לתוקף בשנה שעברה ובו חובת דיווח. 

ברשימת הרשויות המקומיות שלא מסרו דיווח כחוק, נמצאות בין השאר הערים חיפה, רמת גן, רמת השרון, מודיעין, בני ברק, גבעת שמואל, ראש העין, טייבה, פרדס חנה, נצרת, גדרה, כרמיאל וקצרין, לצד שורה ארוכה של מועצות אזוריות מכל רחבי הארץ. 

הדיווח של האוצר מגיע כמענה לבקשת חופש מידע ששלחה תנועת  רגבים , ובעקבות הממצאים התנועה מתכוונת לעתור לבג"ץ בדרישה לחייב את הרשויות לדווח. עתירה דומה הוגשה ע"י התנועה בשנת 2012. רגבים פועלת "לשמירה על אדמות העם היהודי ועל אוצרות הטבע והנוף של ארץ ישראל ולמניעת השתלטותם של גורמים זרים על משאבים אלו".

חובת הדיווח של הרשויות המקומיות לאוצר נקבעה בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת בתקנות שר הפנים, אולם הדיווח התבצע באופן מיושן ובאמצעות מסמכי נייר, עובדה שגרמה לרוב הוועדות המקומיות להימנע ממילוי ההנחיות. בשנת 2012 עתרה רגבים לבג"ץ בנידון ובעקבות העתירה הודה משרד הפנים במחדל המתמשך, והצהיר כי "הנהלים ירועננו". בשנה שעברה כאמור אושר תיקון לחוק התכנון והבנייה שמחייב את הדיווח.

רגבים הגישה תחת חוק חופש המידע בקשה ליחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה הכפופה למשרד האוצר על מנת לוודא שהחוק החדש מיושם כנדרש, ובתשובתו משרד האוצר הודה כי רוב הרשויות והוועדות מבין 132 הקיימות בישראל לא ממלאות את הוראות החוק.

"התנהלות האוצר שערורייה - מדינת עולם שלישי"

התיקון לחוק התכנון והבנייה הגיע לאחר עבודה של צוות בינמשרדי לאכיפת דיני הבנייה בראשות המשנה ליועמ"ש ארז קמניץ. דוח קמינץ שעוגן בחקיקה קבע כי הדיווח יבוצע באופן רבעוני באמצעות פורטל דיגיטלי המאפשר שימוש בקבצי אקסל ואמצעי מיפוי טכנולוגיים, וכי תוטמע "שפת דיווח" אחידה בין כלל רשויות החוק והאכיפה.

ואולם, לפי תשובת האוצר, רק 50 ועדות מקומיות מתוך 132 אכן מילאו את הוראות החוק ודיווחו לאוצר על עבירות הבנייה. 82 ועדות הפרו את הוראות החוק ולא דיווחו כנדרש. חלקן לא דיווחו כלל וחלקן דיווחו רק ברבעון אחד. באוצר מסרו כי "אנו פועלים להעלות את מספר הדוחות המוגשים ונוקטים לשם כך במספר דרכי פעולה".

בתנועת רגבים מותחים ביקורת חריפה על משרד האוצר על אי-אכיפה של יישום החוק: "הצעד הראשון בסדרי מנהל תקין, הוא שהשלטון המרכזי יכיר את המתרחש בשטח מבחינת התכנון והבנייה במדינת ישראל. במשך שנים אנחנו לוחצים בעניין, ועדיין ההתנהלות היא כשל מדינת עולם שלישי. תשובת משרד האוצר מהווה שערורייה, מאחר והוא זה שאמור לאכוף את חובת הדיווח מול הרשויות המקומיות", אומר עו"ד בועז ארזי מרגבים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק התכנון והבנייהארז קמיניץמשרד האוצרבג"צעבירות בנייהתנועת רגבים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...