היקף המשכנתאות במרץ בשיא – 8.6 מיליארד שקל

מספר המשכנתאות שניטלו - 11,250, הנתון הגבוה ביותר מאז יולי 2015 • היקף המשכנתאות במחיר למשתכן חצה לראשונה את רף מיליארד השקלים בחודש אחד

שיתוף הכתבה
שיא חדש במשכנתאות - בצל משבר הקורונה (שאטרסטוק)שיא חדש במשכנתאות - בצל משבר הקורונה (שאטרסטוק)

נתוני שיא במשכנתאות לחודש מרץ 2020, על רקע התפרצות מגפת הקורונה: כפי שהעריך בנק ישראל כבר בתחילת החודש, הסתכם היקפן של כלל המשכנתאות החדשות בכמעט תשעה מיליארד שקל – 8.679 מיליארד שקל, מספר המהווה כמובן שיא של כל הזמנים. ככלל, הנתונים עבור חודש מרץ, שבאמצעיתו פרץ באופן רשמי משבר הקורונה והוטלו המגבלות השונות באשר להתנהלות במרחב הציבורי, משקפים כמה וכמה שיאים, כפי שנראה מייד.

כך, גם כאשר בוחנים את היקף המשכנתאות שניתנו מנוכה עונתיות, מגלים כי נרשם שיא חדש: 7.9 מיליארד שקל – לעומת 6.7 מיליארד שקל בחודש שעבר, שקבע גם כן שיא חדש (נתון זה תוקן, שכן במקור עמד נתון זה על פי פרסומי בנק ישראל על 6.6 מיליארד שקל). הריבית המשוקללת על המשכנתאות נותרה בעינה, זה החודש השלישי ברציפות, והיא עומדת על 1.1%.

היקף המשכנתאות במרץ בשיא – 8.6 מיליארד שקלהיקף המשכנתאות במרץ בשיא – 8.6 מיליארד שקל

גם ההיקף הממוצע של משכנתה בודדת נמצא במרץ בשיא כל הזמנים: הוא עמד בחודש שעבר על 771,000 שקל, זאת לעומת השיא הקודם שנרשם ביולי 2018 ועמד על 732,000 שקל למשכנתה בממוצע. נתון נוסף נוגע למספר ההלוואות החדשות שניטלו במרץ – 11,250 הלוואות בסך הכול, המספר הגבוה ביותר מאז יולי 2015, והשלישי בגובהו בכל הזמנים. עוד נציין כי המשכנתאות על נכסים בשווי שני מיליון שקל ויותר היוו במרץ יותר ממחצית מכלל המשכנתאות החדשות שניטלו, והסתכמו ב-4.606 מיליארד שקל.

נתונים מעניינים נוספים נוגעים למשכנתאות שניטלו במסגרת מחיר למשתכן . הפעם הראשונה שבה בנק ישראל שיתף בנתונים מסוג זה הייתה במרץ לפני שנה, אז הסתכם היקף המשכנתאות החדשות שניטלו במסגרת התוכנית על 638 מיליון שקל. שנה לאחר מכן, בחודש מרץ האחרון, חצה נתון זה לראשונה את רף מיליארד השקלים, והסתכם ב-1.345 מיליארד שקל. מספר ההלוואות שניטלו במסגרת זו שבר גם הוא שיא, ועמד במרץ על 2,433 הלוואות חדשות.

שיא שאולי לא יפתיע רבים נוגע להיקף המשכנתאות שנמצאות בפיגור של מעל 90 יום: במרץ 2020 עמד נתון זה על 2.925 מיליארד שקל, הגבוה ביותר אי פעם. אם ננסה להצביע על מגמה כלשהי נגלה כי ישנה עלייה איטית אך מתמדת בהיקף המשכנתאות בפיגור זה כשלוש שנים. כך לדוגמה, במרץ 2017 עמד נתון זה על 1.958 מיליארד שקל 'בלבד' – כמעט מיליארד שקל פחות בהיקף המשכנתאות בפיגור לעומת מרץ 2020.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןהריבית המשוקללת על המשכנתאותהחזר משכנתא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...