"ביטול או צמצום מס הרכישה; הפחתת היטל ההשבחה; הארכת תוקף תמ"א 38"

הפורום גיבש שורת המלצות בנוגע לענפים השונים במשק, וביניהם ענף הנדל"ן, במטרה לאפשר את התאוששות הכלכלה • "כ-2,000 מיזמי בנייה נעצרו בשל המצב" • הדו"ח המלא – בכתבה

שיתוף הכתבה
ענף הבנייה יתאושש מהמשבר במהירות? (שאטרסטוק)ענף הבנייה יתאושש מהמשבר במהירות? (שאטרסטוק)

כיצד ניתן להשיב את המשק, ואת הכלכלה הישראלית, למסלול של צמיחה והתאוששות? שר הכלכלה והתעשייה, ח"כ אלי כהן, גיבש לקראת סוף אפריל "פורום מייעץ לגיבוש המדיניות
הכלכלית להתמודדות עם השלכות משבר הקורונה למשק הישראלי", כדי שיענה על השאלה שבפתיחת הכתבה בצורה רחבה ומקצועית. הפורום גיבש לאחרונה דו"ח מפורט ובו המלצות לכל ענף מרכזי במשק – כולל ענף הנדל"ן. המלצותיו מעניינות למדי.

"ענף הנדל"ן, הבנייה והתשתיות מהווה חלק מרכזי וחשוב ביותר בפעילות הכלכלית בישראל, ונחשב בעיני רבים לקטר המוביל את המשק", נכתב בפתיחת פרק הנדל"ן בדו"ח הפורום המייעץ. "ענף זה הוגדר בתחילת המשבר כחיוני למשק, אך המציאות הביאה לכך שבפועל פחות משליש מהענף המשיך לפעול. עד לאמצע חודש אפריל נרשמה ירידה של כ-54% במספר העובדים בעבודות הנדרשות לבניית שלד הבניין ('עבודות רטובות'), רובם ככולם עובדים זרים, נתון שגרם להאטה ואף לעצירה בעבודות הבנייה".

עד לאמצע חודש אפריל נרשמה ירידה של כ-54% במספר העובדים בעבודות הנדרשות לבניית שלד הבניין ('עבודות רטובות'), רובם ככולם עובדים זרים, נתון שגרם להאטה ואף לעצירה בעבודות הבנייה"

על פי נתוני הדו"ח, בכ-9,000 מתוך כ-15,000 אתרי בנייה נעצרה הבנייה; כ-2,000 מיזמי בנייה בישראל, רובם למגורים וכמה מהם למשרדים, נעצרו בשל קשיים מימוניים; נוסף על כך, כ-500 פרויקטים עומדים כיום למכירה בהנחה, ואף במחירי הפסד. הדו"ח מפרט על הנזקים העיקריים שנגרמו לענף ועל השפעות המשבר המשמעותיות ביותר, וביניהן עצירת מכירת דירות, עצירת פרויקטים בהתחדשות עירונית ומחסור בחומרי גלם.

 

בהתאם לכך, גיבש כאמור הפורום שורת המלצות לענף הנדל"ן. אחת הבולטות שבהן נוגעת למס הרכישה: "על מנת לעודד רכישות דירות חדשות, יש להקטין משמעותית את שיעור מס הרכישה על דירות מגורים ועל רכישת קרקע לבנייה", מצוין בדו"ח. 

אנו סבורים כי הקטנת מס הרכישה או ביטולו לא תביא לקיטון בהכנסות המדינה ממיסים, שכן הגדלת היקף העסקאות וכמות העסקאות תפצה על כך פי כמה, בהכנסות ממיסוי ישיר ועקיף על הפעילות הכלכלית הנובעת מעסקאות אלה"

"כמו כן, בעקבות המשבר ניכרת תכונה של עלייה ארצה מצד יהודים. ניתן לשקול ביטול מס רכישה או צמצומו לשיעור מופחת מאוד לתושבי ישראל, לרבות על דירות להשקעה, ביטולו לחלוטין לעולים חדשים. אנו סבורים כי הצעד הנ"ל לא יביא לקיטון בהכנסות המדינה ממיסים, שכן הגדלת היקף העסקאות וכמות העסקאות תפצה על כך פי כמה, בהכנסות ממיסוי ישיר ועקיף על הפעילות הכלכלית הנובעת מעסקאות אלה".

עוד בתחום המיסוי ממליץ הדו"ח על הפחתת שיעור היטל ההשבחה (העומד כיום על 50%), זאת במטרה "לתמרץ יציאה לדרך של פרויקטים למגורים בעת הזאת". הפורום ממליץ על הפחתת ההיטל ל-25% בפרוקטים למגורים ול-12.5% בפרויקטים בהתחדשות עירונית. נוסף על כך, ממליצים מנסחי הדו"ח על דחיית מועד תשלום היטל ההשבחה למועד קבלת תעודת אכלוס הפרויקט, ובמקביל לאתר מקור חלופי לתמיכה ברשויות המקומיות.

הפורום ממליץ גם על מתן גיבוי ממשלתי לחברות ביטוח אשראי על מנת שיבטחו קבלנים אל מול הספקים, ועל העמדת מקורות זולים וזמינים מכספי המדינה לבנקים למשכנתאות, על מנת לאפשר להם להעמיד משכנתאות בתנאים נוחים

באשר להתחדשות עירונית ממליצים חברי הפורום על האצת הפרויקטים "על ידי הארכת תוקף תמ"א 38 וגם על ידי שחרור חסמים והקצאת קרקעות משלימות לפרויקטים בפינוי-בינוי על ידי רשות מקרקעי ישראל והשלטון המקומי". יש לציין כי עניין הקרקעות המשלימות כבר מקבל ביטוי בשטח עוד מהימים שלפני המשבר: על פי נתוני דו"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שפרסמנו אתמול, 15 מ-27 המתחמים שהוכרזו ב-2019 במסגרת מסלול הרשויות המקומיות לקידום מתחמי פינוי-בינוי, מסתמכים על הקצאת קרקע משלימה מצד רמ"י.

המלצות הפורום כוללות עוד שלושה סעיפים מרכזיים: הקמת קרן ייעודית לטובת האצת פרויקטים וכן מחזור חוב של חברות בנייה ותשתית; מתן גיבוי ממשלתי לחברות ביטוח אשראי על מנת שיבטחו קבלנים אל מול הספקים, והעמדת מקורות זולים וזמינים מכספי המדינה לבנקים למשכנתאות, על מנת לאפשר להם להעמיד משכנתאות בתנאים נוחים; ודחייה גורפת של המועדים החוזיים לסיום פרויקטים ועבודות וכן ביטול סנקציות בגין אותם עיכובים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטל השבחההתחדשות עירוניתענף הנדל"ןתמ"א 38מס רכישהמשבר הקורונהאלי כהןמכירת דירותהפורום המייעץ לשר הכלכלהמשרד הכלכלה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...