בקרוב: משכנתאות "גרייס" שיאפשרו דחייה בתשלומים במקרים חריגים

ועדת הכלכלה אישרה הצעת חוק שתחייב את הבנקים להציע מסלול משכנתא שיאפשר דחייה של 3 חודשים בתשלומים במקרים שבהם הלווים איבדו את מקור הכנסתם

שיתוף הכתבה

בקרוב ציבור נוטלי המשכנתאות יתבשרו במסלול חדש שיוצע להם בבנקים המאפשר דחייה ("גרייס") של התשלומים החודשיים של המשכנתא במקרים חריגים שבהם הם איבדו את מקור הכנסתם. ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ רועי פולקמן ("כולנו") לתיקון חוק הבנקאות והיא צפויה להיכנס לתוקף בעוד כחצי שנה.

לפי הצעת החוק, המקרים החריגים שמאפשרים דחייה בתשלומי המשכנתא הם כשאישה יצאה לחופשת לידה וסיימה לקבל דמי לידה מביטוח לאומי לאחר חצי שנה, מובטל שלא מקבל דמי אבטלה או קצבה אחרת מביטוח לאומי, ועובד שנקלע למחלה או פגיעה שמונעת ממנו לעבוד. 

במקרים אלו הלווה יוכל לקבל דחייה של עד שלושה חודשים או פחות (אם הלקוח ביקש תקופה קצרה יותר),הדחייה תינתן עד פעם אחת בשנה, ועד שלוש פעמים במהלך תקופת ההלוואה. הבנקים יחויבו למסור ללקוחות מידע על התנאים של דחיית התשלום והעלויות הנלוות לכך. התיקון לחוק יחול על הלוואות שיינטלו החל ממועד הכניסה שלו לתוקף ואילך. ביוזמת יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, התיקון לחוק יחול גם על הגופים המוסדיים, אלא אם בהמשך רשות שוק ההון תצליח לשכנע שההצעה תגרום לנזק בלתי הפיך לגופים המוסדיים.

קיראו גם: שיא במשכנתאות הנמצאות בפיגור: 2.5 מיליארד שקל

חלק מהבנקים מציעים כבר כיום מסלולי "גרייס", אבל לא לכל הלווים ולרוב בתנאים מקפחים. הצעת החוק מבקשת להציב מסלול כזה קבוע ואחיד שכל נוטלי המשכנתאות יוכלו ליהנות ממנו. יש להעריך, והצעת החוק לא מדברת על זה, כי הריביות במסלול הגרייס יהיו גבוהות משמעותית מהמסלול ה"רגיל", ובמקרה כזה ייתכן והוא לא יהיה אטרקטיבי מספיק לנוטלי המשכנתאות. 

שיא במשכנתאות הנמצאות בפיגור: 2.5 מיליארד שקלח"כ כבל אמר לאחר אישור ההצעה כי "מדובר בהצעת חוק צרכנית ממדרגה ראשונה, שמעניקה ללקוח סוג של ביטוח מפני מצבים קשים, וגם אם תסייע רק לחלק מהאנשים מדובר בשינוי גדול ומשמעותי עבורם". ח"כ פולקמן הוסיף: "המוצר הזה הוא מוצר חברתי נכון ומוצדק ועלותו לבנקים היא אפסית. המבחן יהיה כמה לקוחות יקבלו את המוצר הזה, ואם לא מספיק לקוחות יוכלו ליהנות ממנו אז נשקול לחייב זאת כברירת מחדל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתארועי פולקמןועדת הכלכלה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...