הקלות שבס-כחלון פגו רשמית; התקנה שהציע דרעי נכנסה לתוקף

לאחר חמש שנים ועוד "תוספת" קצרה של כמה חודשים, הוראת השעה שנקבעה ב-2013 באה לסיומה • האם ליזמים יוצע תחליף להקלות שבס-כחלון

שיתוף הכתבה

תם עידן הקלות שבס-כחלון: הוראת השעה אשר מאפשרת תוספת יחידות דיור לפרויקט בתכנון, לאחר הגשת בקשה מטעם היזם, הגיעה לסיומה באופן רשמי היום (ד') בחצות, לאחר שפג תוקפה ולא הוחלט על הארכתה. 

כזכור, הוראת השעה גובשה בנובמבר 2013, ותוקפה נקבע לחמש שנים. מאחר שבנובמבר האחרון, המועד שבו אמורה הייתה הוראת השעה לפוג בפועל, הממשלה המכהנת הייתה ממשלה זמנית, לא ניתן היה להחליט אם להאריכה או לבטלה באופן רשמי – ולכן מנהל התכנוןהחליט על הארכתה עד שלושה חודשים מרגע כינון ממשלה חדשה. תאריך זה הגיע אתמול, וכך עם כניסתו של היום החדש, בתאריך 17.6.2020, פג תוקף הוראת השעה.

כדי "לרכך את המכה" ולאפשר לשוק להסתגל למציאות החדשה, החליט שר הפנים אריה דרעי להביא לאישור תקנה חדשה, שתאפשר לוועדות המקומיות להמשיך ולדון בבקשות להקלות מסוג זה – אם אלו הוגשו לפני מועד תפוגת הוראת השעה. "הוראות התקנה יחולו לגבי בקשה להקלה שהוגשה לוועדה המקומית בתקופת תוקפן של תקנות אלה", כך לשון התקנה החדשה.

לחצו כאן לעיון בתקנה החדשה

הוראת השעה שנוסחה תחת הכותרת " תקנות התכנון והבנייה (סטייה ניכרת מתוכנית)" אפשרה תוספת דירות מגורים בפרויקט "בשיעור העולה על 20% אך לא יותר מ-30% ,ואשר שטחן הממוצע (של הדירות) עולה על 70 מטרים רבועים, אם הוצגה חוות דעת מהנדס הוועדה המתייחסת לתמהיל הדירות המתקבל לאחר התוספת והשתלבותן בסביבה, והמאשרת שמוסדות הציבור, השטחים הפתוחים, התשתיות ושטחי החניה בסביבת הבניין נותנים מענה לצרכים הנובעים מתוספת הדירות".

פרויקטים רבים לאורך תקופת תחולתה של הוראת השעה זכו לאותה תוספת יחידות דיור – תוספת משמעותית שבפרויקטים גדולים יכולה להגיע לעשרות יחידות דיור נוספות. לאחרונה אף עמדו הקלות שבס-כחלון במוקד שני פרויקטים גדולים, ואף הביאו להיווצרותן של מחלוקות: בפרויקט סומייל של קבוצת חג'ג' התגלע וויכוח בין קבוצת הרכישה של הפרויקט לבין קבוצת חג'ג', אשר ביקשה כמבצעת הגדלה של מספר יחידות הדיור בפרויקט במסגרת הקלות אלו. חברי קבוצת הרכישה התנגדו לכך, והפרויקט לא התקדם זמן ממושך. לפני ימים אחדים הודיעה קבוצת חג'ג' באופן רשמי כי הגיעה להסדר עם חברי קבוצת הרכישה בעניין.

פרשה אחרת נראית רחוקה הרבה יותר מסיום – זו הנוגעת להגדלת מספר יחידות הדיור בשכונת המגרסה החדשה במבשרת ציון: השכונה תוכננה במקור עם 750 יחידות דיור, ובמסגרת הקלות שבס-כחלון גדלה ל-900 יחידות דיור, אלא שהמועצה המקומית התנגדה לכך. הנושא הגיע לפתחה של ועדת הערר המחוזית, שאישרה את הגדלת מספר יחידות הדיור בשכונה – אך המועצה המקומית לא ויתרה, והגישה לאחרונה עתירה בנושא לבית המשפט.

נזכיר כי לקראת סוף אפריל, בעיצומו של משבר הקורונה, נטען בפרסומים שונים כי מנהל התכנון ממליץ לממשלה לבטל את כלל ההקלות שהיזמים יכולים לבקש מהוועדות המקומיות – דבר שהביא לתרעומת גדולה בקרב רבים מהעוסקים בענף. כעת נותר להמתין ולראות אם יהיה תחליף להקלות שבס-כחלון, או שזהו אכן רק צעד ראשון בדרך לביטול הקלות נוספות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןקבוצת חג'ג'הקלות שבס-כחלוןאריה דרעימשרד הפניםשכונת המגרסה במבשרת ציוןהמועצה המקומית מבשרת ציון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...