מתחילים לתקן כלפי מעלה? היקף המשכנתאות במאי עלה ב-4.3%

אחרי הצניחה הגדולה בהיקף המשכנתאות שניטלו באפריל, נראית עלייה זהירה ברוב המדדים • היקף משכנתה ממוצעת עדיין גבוה – 780,000 שקל

שיתוף הכתבה
מאי יתחיל את מגמת העלייה? (שאטרסטוק)מאי יתחיל את מגמת העלייה? (שאטרסטוק)

השוק מתחיל לתקן את עצמו לאחר הצניחה החופשית באפריל? ימים יגידו. בינתיים, אנחנו מסתפקים בעליות זעירות וזהירות בדרך למעלה: אחרי שהיקף המשכנתאות החדשות שניטלו באפריל 2020 נחתך כמעט בחצי בהשוואה למרץ 2020 (ששבר את שיאי כל הזמנים), נתוני חודש מאי האחרון, שפורסמו היום (ג') על ידי בנק ישראל מראים על עלייה של כ-4.3% בהיקפי המשכנתאות לעומת קודמו – ועל עלייה מתונה גם במדדים רבים אחרים.

כך, היקף המשכנתאות החדשות שניטלו במאי האחרון הסתכם ב-5.191 מיליארד שקל, זאת לעומת 4.966 מיליארד באפריל. לאורך החודש ניטלו בסך הכול 6,654 משכנתאות חדשות, זאת לעומת 6,292 באפריל. במסגרת מחיר למשתכן ניטלו במאי 1,542 הלוואות, בסכום כולל של 866 מיליון שקל, זאת לעומת 1,379 הלוואות באפריל, בהיקף של 801 מיליון שקל.

מתחילים לתקן כלפי מעלה? היקף המשכנתאות במאי עלה ב-4.3% מתחילים לתקן כלפי מעלה? היקף המשכנתאות במאי עלה ב-4.3%

בחודשים האחרונים דובר לא מעט על חלקם של המשקיעים בענף, ודאי סביב שאלת הארכת הוראת השעה בנוגע למס רכישת דירה שנייה ושלישית. הנתונים לגבי נטילת משכנתאות על ידי המשקיעים במאי ממשיכים להיות נמוכים: על פי נתוני בנק ישראל, נטלו המשקיעים בחודש מאי האחרון משכנתאות בהיקף של 527 מיליון שקל – עלייה של שבעה מיליון שקל בלבד לעומת אפריל. כדי "למקם" את נתוני השפל הללו על ציר הזמן נציין כי מאז ספטמבר 2018 נרשמה רק עוד פעם אחת, באוקטובר 2019 - שבה היקף המשכנתאות שנטלו המשקיעים ירד מתחת לרף 600 מיליון השקלים.

מעניין לראות כי היקפה של משכנתה ממוצעת ממשיך להיות גבוה מאוד, זה החודש השני ברציפות: באפריל נקבע שיא חדש מבחינה זו, 789,000 שקל בממוצע למשכנתה בודדת שנלקחה באותו חודש – שיא של כל הזמנים, לכל הפחות מאז שהחל בנק ישראל לפרסם את הנתונים באופן מסודר; החודש אומנם נרשמה ירידה מבחינה זו, ל-780,000 שקל בממוצע למשכנתה, אך זהו הסכום הגבוה ביותר למעט השיא שנרשם בחודש אפריל.

בשורות טובות נרשמות מכיוונה של הריבית המשוקללת על המשכנתאות: באפריל, כזכור, היא עלתה לשיעור של 1.3% - עלייה ראשונה אחרי יותר משנה של ירידות. במאי הריבית חזרה לרדת, ועמדה על שיעור של 1.2%. הנתון המדאיג מבחינת היקף ההלוואות בפיגור של יותר מ-90 יום ממשיך להיות הגבוה אי פעם, ונשמר על רמה של 3.1 מיליארד שקל.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הריבית המשוקללת על המשכנתאות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...