עשרות אלפי דירות חדשות: אלה הערים הצומחות ביותר בישראל

בדיקה של לשכת שמאי המקרקעין: בחריש החלה בנייתן של 2,367 דירות בחריש על כל 1,000 תושבים בעיר בשנים האחרונות • ראש העין ממוקמת במקום השני • מהם הצדדים השליליים? ואילו ערים עומדות במקום?

שיתוף הכתבה
צילום אווירי, חרישצילום אווירי, חריש

העיר חריש היא העיר הצומחת ביותר בישראל במונחים של התחלות בנייה בשנים האחרונות, כך עולה מבדיקה של לשכת שמאי המקרקעין שנערכה לקראת כנס השמאים שיתקיים בסוף החודש באילת. בחמש השנים האחרונות החלה בנייתן של 2,367 דירות בחריש על כל 1,000 תושבים בעיר.

בהקשר של חריש, ראוי לציין, קידום העיר החדשה התחיל בקול תרועה רמה אבל מהר מאוד עבר להתאפיין בקול ענות חלושה. המדינה הציבה יעד של 100 אלף תושבים בחריש עד שנת 2030, השקיעה סכומי עתק בפיתוח העיר, בפיתוח תשתיות, אזורי מסחר ותעסוקה, ניסיון למתג אותה כאלטרנטיבה ראויה למרכז. אבל בפועל פיתוח העיר נכשל, המשקיעים הסתערו על המון דירות ולא הזוגות הצעירים וכיום חלק גדול מהן ריקות, האוכלוסיה שכן רכשה דירות בעיר חלשה, והשיווק לא ממריא. 

נחזור לנתונים של לשכת השמאים, שמבוססים על התחלות הבנייה בחמש השנים האחרונות (עד מחצית ראשונה של 2018) ונתוני הלמ"ס לגודל האוכלוסיה ביישובים המעודכנים לשנת 2017. לפי פרמטרים אלה, אחרי חריש ממוקמים היישובים ראש העין, צור הדסה, באר יעקב וצור יצחק. 

כמו חריש, גם ראש העין נראית ברובה כמו אתר בנייה בשנים האחרונות. מאז חתימת הסכם הגג עם המדינה לתוספת של 16 אלף יחידות דיור בעיר, הטרקטורים והמנופים הם הנוף שרואים התושבים החדשים בשכונה החדשה שנבנית. בראש העין החלה בנייתן של 182 דירות לכל 1,000 תושבים. חלק מהשכונה החדשה - פסגות אפק - כבר מאוכלס ופרויקטים רבים אחרים נמצאים בשלבי בנייה משתנים, ועוד מתחמים רבים עדיין ממתינים לפיתוח. 

במקום השלישי והמפתיע מדורג היישוב צור הדסה שנמצא קילומטר מערבית לקו הירוק. ביישוב החלה בנייה של 162 דירות לכל 1,000 תושבים. לאחר סיום הבנייה צור הדסה אמורה להכפיל עצמה מבחינת כמות תושבים. באר יעקב היא העיר הצומחת ביותר בשפלה והתברגה במקום הרביעי מבין הערים הצומחות בארץ. בחמש השנים האחרונות החלה בנייה של כ-135 דירות לכל 1,000 תושבים. במקום החמישי היישוב צור יצחק – 120 דירות החלו להיבנות לכל 1,000 תושבים; על פי התוכנית יבנו ביישוב כ-2,650 דירות ויתגוררו בו למעלה מ-10,000 תושבים. 

לדברי חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין "בשנים האחרונות הממשלה פעלה להגדלת היצע הדיור בישראל באמצעות תכנון של שכונות גדולות במקומות בהם למדינה יש מלאי גדול של קרקעות. לכן ניתן לראות ישובים קטנים יחסית בהן נבנות היום שכונות ענק המהוות כמעט עיר בפני עצמן. האתגר בשכונות האלו שצומחות במהירות הוא הקמת תשתיות ומבני ציבור שיאפשרו קליטה נוחה של האוכלוסייה החדשה. מבחינת הזוגות הצעירים מדובר במקרים רבים בהזדמנות כי בשכונות בתחילת דרכן מחירי הדירות נוחים יותר וערכן עולה ככל שהשכונה מתאכלסת ומושכת אוכלוסייה חזקה יותר".

 

הערים שעומדות במקום

מנגד, בדיקת לשכת השמאים מצביעה גם על הערים והיישובים שעומדים במקום מבחינת היקפי בנייה. כך, בערים אום אל פחם, רמלה, קריית ים, בני ברק ואשדוד הבנייה לא מספיקה ביחס למספר התושבים. מהנתונים עולה כי אשדוד, העיר השישית בגודלה בישראל, לא מתפתחת מספיק: שיעור התחלות הבנייה לכל 1,000 תושבים עומד על 14.5 דירות בחמש השנים האחרונות. בערים בני ברק וקריית ים החלה בחמש השנים האחרונות בנייה של כ-13.8 דירות לכל 1,000 תושבים. באופן מפתיע העיר רמלה נמצאת במקום הלפני אחרון למרות שהממשלה הגדירה אותה כיעד אסטרטגי - בחמש השנים האחרונות החלה בנייה של 11.5 דירות בלבד לכל 1,000 תושבים. סוגרת את הטבלה היא אום אל פחם, שנבנים בה 9.8 דירות לכל 1,000 תושבים.

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חיים מסילתיכנס לשכת שמאי המקרקעיןהסכם גגהעיר חרישלשכת השמאים בישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...