הפעילות הכלכלית בענף הבנייה הצטמקה ב-31%

עם זאת, ראשי החברות שהשתתפו בסקר צופים הצטמקות גדולה עוד יותר ברבעון הבא – 38% • המשתתפים בסקר דיווחו על ירידה של 54% בהתחלות הבנייה ועל ירידה של 62% במספר העובדים

שיתוף הכתבה
הפעילות בענף הבנייה התכווצה - אך פחות משאר הענפים במשק (שאטרסטוק)הפעילות בענף הבנייה התכווצה - אך פחות משאר הענפים במשק (שאטרסטוק)

הפעילות הכלכלית בענף הבנייה הצטמקה משמעותית ברבעון השני של 2020 – אך שיעור הירידה הוא הנמוך ביותר במשק: על פי סקר החברות שביצע בנק ישראל ושפורסם היום (ב'), הצטמצמה הפעילות הכלכלית (היקף הביצוע) בענף ב-31%, זאת לעומת ירידה כוללת של 50% בהסתכלות על המשק הישראלי כולו.

הפעילות הכלכלית בענף הבנייה הצטמקה ב-31% הפעילות הכלכלית בענף הבנייה הצטמקה ב-31%

כאשר בוחנים את הפעילות הכלכלית בענף הבנייה בנתונים מנוכי עונתיות, ההצטמקות משמעותית פחות, 27%, שיעור שנחשב גם הוא לנמוך במשק. יש לציין כי זהו הרבעון הראשון מאז סוף 2018 שבו נרשמת ירידה מבחינה זו. ברבעון הקודם, הרבעון הראשון של 2020, נרשמה על פי הסקר עלייה של 11% בפעילות הכלכלית בענף. הנתון המדאיג משהו נוגע לציפיות של המשתתפים בסקר באשר לרבעון הבא: אלו מצפים לירידה של 38% בפעילות הכלכלית ברבעון השלישי של השנה – אולי בהשפעת הדיבורים על סגר אפשרי במשק בשל התפרצות הגל השני של הקורונה.

המגמה השלילית מתבטאת גם בנתונים נוספים הקשורים בענף הבנייה. כך, נרשמה ירידה של 11% בבניית מבנים – גם זו ירידה ראשונה מאז הרבעון האחרון של 2018. ירידה של 33% נרשמה בבניית תשתיות – והיא מצביעה על רצף של שלושה רבעונים ללא עלייה, מאז הרבעון האחרון של 2019. מצד שני, למעט הרבעון הנוכחי והרבעון האחרון של 2019, לא נרשמה ירידה בנתון זה מאז תחילת 2017.

הפעילות הכלכלית בענף הבנייה הצטמקה ב-31% הפעילות הכלכלית בענף הבנייה הצטמקה ב-31%

משתתפי הסקר מדווחים גם על ירידה של 54% בהתחלות הבנייה, זאת בהמשך לירידה של 44% בנתון זה ברבעון הקודם; ועל ירידה של 15% בגמר הבנייה, המצטרפת לירידה של 50% ברבעון הקודם. הסקר מצביע גם על עלייה של 8% במחירי התפוקה, ועל עלייה של 23% במשך הבנייה. מספר העובדים ירד, באופן לא מפתיע, בשיעור הגבוה ביותר: 62%.

סקר החברות של בנק ישראל מציג, באופן קבוע, גם את המגבלות השונות המקשות על הוצאת פרויקטים בענף הבנייה, ומדרג אותן מ-0 (ללא מגבלה) ל-4 (מגבלה חמורה ביותר). מפתיע לגלות מבחינה זו כי כל המגבלות זכו לדירוג נמוך יותר בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, למעט היקף הביקוש – שעלה מדירוג של 1.9 ל-2.4. הנתון המפתיע ביותר הוא זה הנוגע למחסור בעובדים מקצועיים, אשר דורג כ-2.1, לעומת 2.7 ברבעון הראשון של השנה.

הפעילות הכלכלית בענף הבנייה הצטמקה ב-31% הפעילות הכלכלית בענף הבנייה הצטמקה ב-31%

סקר החברות הנוכחי של בנק ישראל נערך מאמצע חודש יוני ועד לשבוע השלישי של חודש יולי. 13 חברות בנייה השתתפו בסקר הנוכחי, ובבנק ישראל טוענים כי לרוב הנתונים מסקר החברות "מתואמים עם מגמות הנתונים המקרו-כלכליים של המשק, ויתרונם נעוץ בכך שהם זמינים ומספקים מידע במהירות יחסית למקורות הנתונים האחרים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחלות בנייהגמר בנייהמשבר הקורונהסקר החברות של בנק ישראלהפעילות הכלכלית במשקהיקף הפעילות של חברות הבנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...