היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015

גידול של 16% בסך העסקאות – נתונים חיוביים ראשונים מאז תחילת משבר הקורונה • מכירות הקבלנים ברמה הגבוהה ביותר מתחילת השנה

שיתוף הכתבה
סוף-סוף מורגשת מגמת עלייה ברוב המדדים (שאטרסטוק)סוף-סוף מורגשת מגמת עלייה ברוב המדדים (שאטרסטוק)

לראשונה מאז פרץ משבר הקורונה – גידול בהיקף העסקאות בשוק הנדל"ן: היום (ג') פרסם אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, כמדי חודש, סקירה כלכלית שבועית הנוגעת לענף הנדל"ן למגורים, ולפיה סך העסקאות בחודש יוני האחרון עמד על 10,900 עסקאות – גידול של 16% בהשוואה ליוני 2019. כך, לראשונה זה שלושה חודשים, נרשמה עלייה בנתון זה.

היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015 היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015

בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי (בדרך תוכנית מחיר למשתכן ) עמד סך העסקאות בשוק החופשי על 9,100, נתון המבטא גם הוא עלייה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - של 11%. עוד נמסר מאגף הכלכלנית הראשית כי בהשוואת סך העסקאות בחודש יוני האחרון לחודשי יוני בשנים קודמות, נמצא כי זהו חודש יוני הגבוה ביותר מאז רמת השיא ההיסטורית של יוני 2015. 

היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015 היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015

"רמה גבוהה זו של עסקאות בחודש יוני 2020 הושגה על רקע זינוק חד של 53% במכירות במסגרת " מחיר למשתכן ", מציינים אנשי האוצר. "בניכוי מכירות אלו, רמת העסקאות בשוק החופשי ביוני השנה האחרון נמוכה אף מזו שנרשמה ביוני 2007". עוד מצוין בסקירה כי סך העסקאות בדירות יד שנייה בחודש יוני עמד על 6,600 דירות, עלייה של 7% בהשוואה ליוני אשתקד – גם כאן לאחר שלושה חודשים של ירידות חדות.

מקום לאופטימיות בקרב הקבלנים: גידול של 26% במכירות בשוק החופשי

הבשורה החשובה לא פחות שמביאה עימה סקירת אגף הכלכלנית הראשית נוגעת להיקף מכירות הקבלנים בחודש יוני: אלו התאוששו משמעותית והגיעו לרמה של 4,200 דירות, הרמה החודשית הגבוהה ביותר מאז תחילת השנה. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי מצטמצם מספר זה ל-2,500 דירות, ובכל זאת מדובר בגידול של 26% בהשוואה ליוני אשתקד.

בפילוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש יוני על פני ימי החודש, ניכרת יציבות במכירות אלו בשבועיים הראשוניים של החודש, ועלייה בחציו השני - אף כי עלייה זו מוסברת בחלקה ממכירות לקרן רי"ט שהתרכזו בפרק זמן זה של החודש.

היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015 היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015

ההתאוששות במכירות הקבלנים בחודש יוני מצאה ביטוי, כמובן, גם בגידול ניכר בתזרים המזומנים הפוטנציאלי ממכירת דירות חדשות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי). בחודש יוני הסתכם תזרים זה בשבעה מיליארד שקל, עלייה ריאלית של 28% בהשוואה ליוני אשתקד, זאת לאחר שלושה חודשים של ירידות חדות. במצטבר, בארבעת החודשים האחרונים מאז פרוץ משבר הקורונה (ממרץ עד יוני) הסתכם תזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות ב-15.2 מיליארד שקל - ירידה חדה של 31% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במשרד האוצר מציינים כי כ-30% מתזרים המזומנים של הקבלנים בחודש יוני נבע ממכירות במסגרת מחיר למשתכן , גידול של ארבע נקודות אחוז בהשוואה ליוני אשתקד.

היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015 היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015

ומה באשר למשקיעים? בסקטור זה חלה ירידה משמעותית בנתון חשוב מאוד – מלאי הדירות בידי המשקיעים: כ-900 דירות נגרעו ממלאי זהי ביוני, מספר המהווה את הירידה הגדולה ביותר מאז יחודש ינואר 2017. מאז החל לרדת מלאי הדירות בידי משקיעים, באפריל 2016, נגרעו ממנו עד יוני האחרון כ-25 אלף דירות.

הסיבה לירידה במלאי זה: היקף רכישות המשקיעים, שנותר ללא שינוי והסתכם ב-1,200 דירות, לעומת היקף מכירות המשקיעים, שהסתכם ב-2,100 דירות – עלייה של 15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. זוהי הרמה הגבוהה ביותר של מכירות המשקיעים מאז דצמבר 2018.

היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015 היקף העסקאות ביוני האחרון הוא הגבוה ביותר מאז 2015

בסקירה מתייחסים אנשי האוצר להחלטה על הפחתת מס הרכישה על דירה נוספת, שכמובן צפויה לשנות את התנהגות המשקיעים בשוק הנדל"ן המקומי, ואומרים: "על רקע שינוי החקיקה מחודש יולי האחרון, לפיו שיעור המס התחילי על דירות להשקעה חוזר לרמה של 5%, מובן כי לא ניתן להסיק מהתנהגות המשקיעים קודם להעלאת המס בסוף 2015 ולאחריה על אופן תגובתם כעת, זאת נוכח משבר הקורונה ופגיעתו הקשה בשוק העבודה ובענפי משק רבים".

הסקירה כוללת עוד שלושה נתונים מעניינים נוספים: הרכישות של דירה ראשונה הסתכמו בחודש יוני ב-5,800 דירות - עלייה של 28% בהשוואה ליוני אשתקד. בניכוי עסקאות מחיר למשתכן הסתכמו רכישות אלו ב-4,000 דירות, עלייה של 19% בהשוואה ליוני אשתקד - וזאת לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידות חדות.

סך הדירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן בחודש יוני עמד על 1,800 דירות, עלייה חדה של 53% בהשוואה ליוני אשתקד, זאת לאחר שלושה חודשים של רמה נמוכה. רכישות משפרי הדיור בחודש יוני הסתכמו ב-3,800 דירות, עלייה של 8% בהשוואה ליוני אשתקד, ומספר "חודשי המדף" של הדירות הנמכרות על ידי משפרי הדיור עלה ל-23 חודש - פרק זמן הארוך בחודשיים בהשוואה למוכרי דירות אלו בחודש מאי האחרון, ובשבעה חודשים בהשוואה ליוני אשתקד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןדירות חדשותדירות יד שנייהדירה ראשונהמשפרי דיוראגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצרתזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלניםמכירת דירותמשקיע נדל"ןמספר העסקאות בשוק הנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...