היקף המשכנתאות החדשות שניטלו ביולי – מהגבוהים השנה

מדובר בהיקף המשכנתאות הרביעי בגודלו בשנה האחרונה (מאז יולי 2019) • היקף נטילת המשכנתאות מצד משקיעים חצה את רף מיליארד השקלים לראשונה מאז מרץ.

שיתוף הכתבה
המספרים ממשיכים לעלות - וחוזרים לרמות שהתרגלנו אליהן לפני המשבר (שאטרסטוק)המספרים ממשיכים לעלות - וחוזרים לרמות שהתרגלנו אליהן לפני המשבר (שאטרסטוק)

היקף המשכנתאות החדשות שניטלו על ידי הציבור ממשיך לעלות – וכעת הוא אף עבר את הרמות שהיו כאן לפני המשבר: על פי נתוני בנק ישראל שפורסמו היום (א') הסתכם היקף המשכנתאות החדשות ב-6.529 מיליארד שקל, הסכום הגבוה ביותר מאז דצמבר 2019, אם מוציאים מהחישוב את מרץ 2020 החריג. בבחינת הנתונים בשנה האחרונה (מיולי 2019 ועד יולי 2020), היקף המשכנתאות ביולי האחרון הוא הרביעי בגובהו. היקף המשכנתאות החדשות שניטלו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן עמד ביולי על 1.245 מיליארד שקל.

היקף המשכנתאות החדשות שניטלו ביולי – מהגבוהים השנההיקף המשכנתאות החדשות שניטלו ביולי – מהגבוהים השנה

על רקע החלטת משרד האוצר להוריד את שיעור מס הרכישה על דירה נוספת, נראית התעוררות מסוימת בפעילות המשקיעים ביולי: היקף ההלוואות שנטלו המשקיעים בחודש זה עמד על 709 מיליון שקל, הסכום הגבוה ביותר מאז "מרץ המשוגע"; זו גם הפעם הראשונה מאז המשבר, לא כולל מרץ האחרון, שבו מספר ההלוואות שניטלו היה גבוה מאלף – 1,096 הלוואות בסך הכול. יש לקחת בחשבון כי ההודעה הרשמית על הפחתת מס הרכישה פורסמה רק בסוף יולי, כך שהאפקט הממשי בעקבותיה, אם יהיה כזה, אמור להתרחש רק החל בחודש הנוכחי.

נתון חדש שמפרסם בנק ישראל במסגרת נתוני המשכנתאות החדשים הוא שיעור דחיית הבקשות למשכנתאות מתוך כלל הבקשות שהוגשו לבנקים – שיעור שזינק בעקבות משבר הקורונה בצורה משמעותית, ולאחרונה הולך ויורד. בחודשים האחרונים שלפני משבר הקורונה עמד נתון זה על סביבות 3% בלבד, באופן קבוע. עם פרוץ המשבר, במרץ 2020, הוא זינק ל-18% ובשיא, במאי האחרון, עמד על 25%. ביולי, כך על פי נתוני בנק ישראל, ירד שיעור זה ל-11%.

היקף המשכנתאות החדשות שניטלו ביולי – מהגבוהים השנההיקף המשכנתאות החדשות שניטלו ביולי – מהגבוהים השנה

הריבית נותרה בעינה; המשכנתה הממוצעת עדיין ברמה גבוהה מאוד

על פי נתוני בנק ישראל נותרה הריבית המשוקללת על המשכנתאות ברמה נמוכה, 1.1% - הרמה שבה הייתה גם ביוני. נזכיר כי באפריל הריבית עלתה מעט, ל-1.3%, עלייה ראשונה מאז דצמבר 2018, אך כעת נמצאת שוב ברמה הנמוכה המאפיינת את השנה האחרונה.

גובהה של משכנתה ממוצעת ביולי 2020 עמד על 760,000 שקל, נמוך מהחודשיים האחרונים אך עדיין גבוה למדי: מאז מרץ 2020, אז חצה נתון זה לראשונה אי פעם את רף ה-750,000 שקל, היקפה הממוצע של משכנתה בודדת לא ירד אל מתחת לרף זה, כבר חמישה חודשים ברציפות.

נתון מעודד מגיע מכיוון המשכנתאות שנמצאות בפיגור של יותר מ-90 יום: סכום זה ירד ביולי 2020 ל-2.741 מיליארד שקל, הנתון הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2019 – וזאת לאחר חודשים ארוכים של מגמת עלייה מתמשכת. השיא, כזכור, נרשם בחודש מאי האחרון, עם 3.12 מיליארד שקל משכנתאות בפיגור.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןהיקף המשכנתאותהריבית המשוקללת על המשכנתאותמס רכישהמשקיע נדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...