בדרך לעיר ערבית נוספת בגליל

התוכנית כוללת תוספת של 3,500 יחידות דיור ליישוב, אשר מונה כיום כ-13,000 איש • עוד בתוכנית – הקמת אזור תעשייה חדש ופארק.

שיתוף הכתבה
יו"ר הוועדה המחוזית צפון, אוֹרי אילן. "תוכנית שיכולה להוות מנוף אדיר לצמיחה חברתית וכלכלית" (ניב קנטור)יו"ר הוועדה המחוזית צפון, אוֹרי אילן. "תוכנית שיכולה להוות מנוף אדיר לצמיחה חברתית וכלכלית" (ניב קנטור)

היישוב אִעבלין שבגליל המערבי בדרך להפוך ליישוב עירוני: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון החליטה לאחרונה על הפקדת תוכנית המתאר ליישוב, הכוללת תוספת של 3,500 יחידות דיור. אלו ייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 34,000 תושבים, אשר יהפכו את המועצה המקומית, הסמוכה לשפרעם ולקריית אתא, לעיר חדשה.

התוכנית החדשה מגדילה את השטח לפיתוח בכ-2,000 דונם, כ-62% משטח הפיתוח כיום. לצורך כך, המליצה הוועדה המחוזית על שינוי תוכנית המתאר המחוזית, כך שתאפשר את התפתחותו של היישוב אעבלין כיישוב עירוני מרכזי עם תשתיות לתעסוקה, שירותים לציבור ושטחי ספורט, פנאי ונופש. לצד זה התוכנית מורה על הקמת אזור תעשייה בצפון היישוב, על שטח של 330 דונם, ופארק עירוני נרחב על שטח של 260 דונם.

התוכנית מאגדת שלוש תוכניות מפורטות גדולות לעיבוי היישוב הוותיק ולהרחבתו, המקודמות במקביל במוסדות התכנון. במתחמים אלה אופי הבינוי יהיה בצפיפות גבוהה יחסית, של מינימום 6 יחידות לדונם

התוכנית, ביוזמת מחוז צפון של מנהל התכנון והמועצה המקומית אִעבלין, היא פרי מאמץ תכנוני רחב היקף המקודם בשנים האחרונות בהשתתפות רוב משרדי הממשלה ורשויותיה. היא מאגדת שלוש תוכניות מפורטות גדולות לעיבוי היישוב הוותיק ולהרחבתו, המקודמות במקביל במוסדות התכנון. במתחמים אלה אופי הבינוי יהיה בצפיפות גבוהה יחסית, של מינימום 6 יחידות לדונם. בין היתר מקודמת ביישוב התוכנית להקמת 731 יחידות דיור חדשות – תוכנית שהוכרזה על ידי הוותמ"ל אך בחודש שעבר כמתחם מועדף לדיור.

במנהל התכנון מציינים כי תושבי אעבלין וההנהגה של היישוב היו שותפים לכל הליך התכנון. התוכנית שמה דגש בפיתוח הרחובות העירוניים הראשיים כמוקדי המסחר, התעסוקה והשירותים, ומגדירה את הכניסות ליישוב מהדרך האזורית (כביש 781) כ"מוקדי שער" שבהם יתאפשר פיתוח אינטנסיבי ושימושים מעורבים. בצפון היישוב יוקם, כאמור, אזור תעשייה שבו יוקצו 470,000 מ"ר שטחי בנייה. על פי התוכנית, המרכז הוותיק של אִעבלין ייועד להתחדשות כמרחב עבור הולכי רגל ועבור שימור המורשת הבנויה של אעבלין.

לאורך ערוץ נחל אבליים החוצה את היישוב יוקם הפארק העירוני הגדול, פארק נחל אעבלין, שיכלול שני מתחמים עיקריים: אחד בחלק המזרחי של היישוב, על שטח של 135 דונם, ושני בצפון היישוב, על שטח של 130 דונם, שלצידו יוקם אזור המיועד למסחר, ספורט ונופש. נוסף על הפארק התוכנית מקצה כ-152 דונם עבור שטחים פתוחים ביישוב. 

דגש מרכזי נוסף הושם בתוכנית על הגדרת הפעילות החקלאית והפיתוח הנדרש לצידה, תוך שמירת מאפייני הנוף החקלאי הפתוח של עמק זבולון. התוכנית תוכננה בידי צוות בראשות האדריכל פרופ' אלי פירשט. יש לציין כי כיום אעבלין מונה כ-13,000 נפש בכ-3,000 משקי בית.

התוכנית הכוללנית לאִעבלין הינה חלק מהמאמץ האדיר של השלמת נדבך התכנון הכוללני ליישובי מחוז צפון, תוך מתן דגש על הכוונת היישובים הערביים הגדולים לעבר תשתית עירונית מודרנית"

מתכנן מחוז צפון במנהל התכנון, אדר' יהונתן כהן ליטאנט: "התוכנית הכוללנית לאִעבלין הינה חלק מהמאמץ האדיר של השלמת נדבך התכנון הכוללני ליישובי מחוז צפון, תוך מתן דגש על הכוונת היישובים הערביים הגדולים לעבר תשתית עירונית מודרנית, יצירת מלאי מספק של עתודות זמינות לפיתוח, הבטחת איכות החיים של התושבים ושמירת נכסי הסביבה והנוף של המחוז".

יו"ר הוועדה המחוזית צפון, אוֹרי אילן: "אִעבלין מקבלת לידיה תוכנית שיכולה להוות מנוף אדיר לצמיחה חברתית וכלכלית, ועתה בידי ההנהגה שלה - כפי שהובילה עד כה את תהליך התכנון המורכב הזה - המפתח לממש את קפיצת המדרגה המונחת לפִתחה. 

עם השלמת המסגרת התכנונית לפיתוח עתידי של היישוב, שהופך לעיר, על ההנהגה לשים את עיקר המאמץ בעיבוי ובחיזוק פנימה, בהתחדשות ובמיצוי שטחי היישוב הוותיק ובשיפור איכות החיים והסביבה"

עם השלמת המסגרת התכנונית לפיתוח עתידי של היישוב, שהופך לעיר, על ההנהגה לשים את עיקר המאמץ בעיבוי ובחיזוק פנימה, בהתחדשות ובמיצוי שטחי היישוב הוותיק ובשיפור איכות החיים והסביבה. אתגר נוסף ליישוב ולהנהגתו, כמו גם לערים הערביות הסמוכות טמרה ושפרעם, הוא התנעת חשיבה ותכנון השלב הבא, שבו יתגבשו מטבע הדברים שלושת היישובים למרקם עירוני אחד מתפקד ותוסס".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןתוכנית מתארהוועדה המחוזית לתכנון ובניההמועצה המקומית אעבליןתוכנית מתאראוֹרי אילןאדריכל יהונתן כהן-ליטאנטפארק נחל אעבלין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...