התחדשות עירונית נרחבת באחד האזורים המרכזיים בגבעתיים

הוועדה המחוזית החליטה להפקיד את התוכנית הגדולה, שחולשת על פני 340 דונם • מדובר בתוכנית שתאפשר התחדשות מגוונת באותו מתחם.

שיתוף הכתבה
אדר' ד"ר חוה ארליך-רוגינסקי, מתכננת מחוז תל אביב, על רקע הדמיית מתחם רמב"ם בגבעתיים (עיריית פתח תקווה; משרד קורין אדריכלים)אדר' ד"ר חוה ארליך-רוגינסקי, מתכננת מחוז תל אביב, על רקע הדמיית מתחם רמב"ם בגבעתיים (עיריית פתח תקווה; משרד קורין אדריכלים)

אחד המתחמים החשובים והידועים בגבעתיים, מתחם גבעת רמב"ם, עומד בפני התחדשות עירונית נרחבת: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב החליטה אתמול (ב') על הפקדת תוכנית ההתחדשות של האזור, בשטח של 340 דונם, שתאפשר תוספת של 3,827 יחידות דיור חדשות, וכן הקמת מבני ציבור שני בתי ספר חדשים.

בניגוד לרוב התוכניות הגדולות שמקודמות לאחרונה על ידי גופי התכנון, תוכנית זו אינה מקדמת רק פרויקטים לפינוי-בינוי, אלא מאפשרת התחדשות מגוונת – לטובת הוספת אותן אלפי יחידות דיור חדשות ל-3,047 יחידות הדיור הקיימות במתחם.

כך, קובעת התוכנית כמה מסלולים, בהתאם להוראות שנקבעו מראש: חיזוק או הריסה ובנייה בלב השכונה, בהתאם לאזורי התכנון השונים, בגובה של 4.5 קומות עד עשר קומות; פינוי-בינוי בדרך רבין, עם בנייה של עד 35 קומות; ופינוי-בינוי בדרך השלום, עם בנייה בגובה של עד 45 קומות. 

ייחודיותה של התוכנית בכך שהיא מאפשרת מחד התחדשות במגרש בודד, ומאידך מאפשרת התחדשות במסלול של פינוי-בינוי משמעותי, אשר מייצר את שטחי הציבור החסרים כבר היום בשכונה"

"התוכנית הינה חדשנית ותקדימית, שכן היא בוחנת בראיה מתחמית את החוזקות ואת החולשות של  השכונה, ונותנת להן מענה בהתאם לכך", נכתב בהודעת מנהל התכנון על הפקדת התוכנית. "ייחודיותה - בכך שהיא מאפשרת מחד התחדשות במגרש בודד, תוך שמירה על אופי השכונה, ומאידך מאפשרת התחדשות במסלול של פינוי-בינוי משמעותי, אשר מייצר את שטחי הציבור החסרים כבר היום בשכונה.

התוכנית מגדירה את התחדשות לב השכונה במתכונת של התחדשות בבנייה נמוכה יחסית (מרקמית), ובשולי השכונה במתכונת פינוי בינוי , בכמה מתחמים אשר יכללו שימושים מעורבים, ויאפשרו הקצאות משמעותיות לצורכי ציבור, לרווחת תושבי השכונה".

שכונת רמב"ם היא שכונה ותיקה בגבעתיים, שאדמותיה נרכשו על ידי היזם והתעשיין ישראל טייבר בשנת 1933, והיא כוללת עצים ותיקים ומבנים בעלי ערכים אדריכלים, ותרבותיים לצד מבני שיכון. את כל אלו מנסה לשמר התוכנית, בד בבד עם התחדשותה הנדרשת.

התוכנית קובעת עקרונות להקצאת שטחי ציבור בשטח כולל של כ-19 דונם פתוחים, שבהם יוקמו בין היתר שני בתי ספר חדשים בשכונה. כמו כן, התוכנית מגדירה הקצאת שטחי רצפות נוספים במגדלים, לטובת מוסדות חינוך, רווחה וקהילה, כדי לתת מענה לאותו מחסור משמעותי בשטחי ציבור בשכונה. 

לאורך הרחובות ויצמן ורמב"ם מציעה התוכנית שטחי מסחר ושטחי ציבור, תוך חידוש פני הרחוב, מתוך שאיפת מוסדות התכנון לאפשר לתושבים שירותי ציבור בקרבת הבית. נוסף על כך, התוכנית קובעת הרחבת זכות הדרך לטובת תנועת הולכי רגל, תוך צמצום תקני חניה ותוספת שבילי אופניים, ובכך יוצרת רחובות נעימים עבור הולכי הרגל. נוסף על כך, במסגרת התוכנית נקבעו עקרונות לשמירה על שדרות העצים הקיימות, תוספת נטיעות ומגדירה שישה מתחמים לשימור. 

מדובר בתוכנית חדשנית, דור ב' לתוכניות התחדשות שכונתיות, בהתאם למתווה החדש שיחליף את תמ"א 38 , שיוצרת ודאות לטווח ארוך ומתמרצת התחדשות"

התוכנית שהופקדה היא תוכנית מפורטת להתחדשות עירונית, המקודמת על ידי עיריית גבעתיים והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. היא ממוקמת בין רחוב ויצמן ממזרח, דרך השלום ממערב, רבין מדרום ובית העלמין נחלת יצחק מצפון. היא נערכה על ידי אנשי משרד קורין אדריכלים.

מתכננת מחוז תל אביב, אדרכלית ד"ר חוה ארליך-רוגינסקי, ציינה כי "מדובר בתוכנית חדשנית, דור ב' לתוכניות התחדשות שכונתיות, בהתאם למתווה החדש שיחליף את תמ"א 38 . התוכנית מאפשרת הוצאת היתרים לצורך התחדשות במגרש הבודד, בד בבד עם הגדרת מתחמים שיש לתכנן מחדש, ובכך יוצרת ודאות לטווח ארוך ומתמרצת התחדשות".

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, ציין כי "תוכנית גבעת רמב"ם היא אחת משלוש תוכניות להתחדשות עירונית המקודמות בגבעתיים במימון ובשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בעלות של כ-2.5 מיליון שקל. התוכנית חשובה מאוד, ועתידה להוסיף היקף נרחב של דירות לעיר, אשר בה לא קיימות עתודות קרקע. 

התוכנית חשובה מאוד, ועתידה להוסיף היקף נרחב של דירות לעיר, אשר בה לא קיימות עתודות קרקע. כל זאת נעשה תוך התחשבות כוללת בצירים ההיקפיים, במרחבים הציבוריים, בצירי התנועה ועוד"

כל זאת נעשה תוך התחשבות כוללת בצירים ההיקפיים, במרחבים הציבוריים, בצירי התנועה ועוד. אני מברך את ראש העיר רן קוניק ואת המנהלת העירונית הפועלת תחתינו ותחת העירייה, על ההישג המשמעותי ועל האצת ההתחדשות העירונית בעיר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהתחדשות עירוניתתמ"א 38עיריית גבעתייםרן קוניקהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתחיים אביטןתמ"א 2/38ד''ר חוה ארליך-רוגינסקיתמ"א 1/38הוועדה המחוזית לתכנון בנייה תל אביבמתחם גבעת רמב"ם גבעתייםמשרד קורין אדריכלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...