המטרו של גוש דן: גם קו M2 הועבר להערות הוועדות המחוזיות

לאחר ששני הקווים האחרים קודמו, הגיע תורו של הקו האחרון ברשימה – והוא מציב אתגר גדול בפני המתכננים ובעיקר בפני בעלי הקרקעות .

שיתוף הכתבה
עו"ד צבי שוב ועו"ד יפעת בן אריה שטינברג. "כל מבנה שנמצא בקו M2 הוא בעל פוטנציאל להריסה" (ליאת מנדל; כפיר סיון)עו"ד צבי שוב ועו"ד יפעת בן אריה שטינברג. "כל מבנה שנמצא בקו M2 הוא בעל פוטנציאל להריסה" (ליאת מנדל; כפיר סיון)

רכבת התכנון של מטרו גוש דן ממשיכה להתקדם במהירות: אחרי העברת קו M1 להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור ביולי האחרון, ולאחריו העברת קו M3 לאותו שלב באוגוסט האחרון, כעת מגיע תורו של קו M2 – אך כאן נדמה שניצב אתגר תכנוני וקנייני גדול מאוד, שכן קו זה, בניגוד לשני אחיו, עובר בקטעים נרחבים מאוד ממנו בשטחים בנויים.

קו M2 הוא קו רוחב בעיקרו, ממערב למזרח, לעומת שני הקווים האחרים שנעים ברוב חלקיהם מצפון לדרום. M2 מתחיל מבית החולים וולפסון בחולון, משם נע צפונה אל אזור רחוב אבן גבירול בתל אביב, ובנקודה זו מבצע תפנית מזרחה, לכיוון דרך השלום בתל אביב, חוצה את גבעתיים ואת רמת גן, עובר בבני ברק ובגבעת שמואל ומסיים את דרכו בפתח תקווה, בתחנת אזור התעשייה סגולה.

בשונה מהתוכניות האחרות של המטרו שהופקדו להתנגדויות באחרונה - שם מרבית ההפקעות המשמעותיות היו על שטחים פתוחים וקרקעות חקלאיות בשולי הערים - כאן מדובר בהפקעות באזורים עירוניים צפופים מאוד"

כאמור, וכפי שאפשר להבין, זהו תוואי עמוס שטחים אורבניים ובניינים קיימים. בין היתר הוא עובר בנקודות מרכזיות כמו שכונת כפר גנים בפתח תקווה, אוניברסיטת בר-אילן, כיכר נגה בגבעתיים וכיכר הבימה בתל אביב – שטח שכבר כעת מסומן כאזור מיוחד המיועד להפקעה זמנית. 

עו"ד יפעת בן אריה שטינברג, ממשרד עורכי דין צבי שוב , אומרת כי "בשונה מהתוכניות האחרות של המטרו שהופקדו להתנגדויות באחרונה - שם מרבית ההפקעות המשמעותיות היו על שטחים פתוחים וקרקעות חקלאיות בשולי הערים - כאן מדובר בהפקעות באזורים עירוניים צפופים מאוד. 

לפי התקנון של התוכנית, לנת"ע ולוות"ל יש שיקול דעת נרחב בתוכנית, ויש לכך משמעויות רבות מבחינת בעלי נכסים, בניינים ואזורים שבהם עובר הקו הכחול של התוכנית. כך למשל, באותם אזורים צפוי קושי רב להוציא לפועל פרויקטי בנייה, גם כאלה שנמצאים בהליך. יש הרבה בניינים בקו התוכנית שאפילו חלות עליהם החלטות לקבלת היתר - אבל עתה תוכנית המטרו עשויה לטרוף את הקלפים, ותהיה בעיה לקבל היתרים ולממש אותם".
 
עו"ד צבי שוב , מומחה בנדל"ן ובתכנון ובנייה, אומר כי "כרגע מדובר בעשרות בניינים המיועדים להריסה, אך בתוכנית מצוין שגם בניינים שלא מסומנים להריסה יכולים להיות מיועדים להריסה בהמשך. לכן כל מבנה שנמצא בקו הכחול, קו M2, של תוכניות המטרו, הוא בעל פוטנציאל להריסה.

זוהי דוגמה נוספת לחוסר הוודאות הגדול שמביאות איתן כל תוכניות המטרו. על פי הוראות התוכנית נכון לעכשיו, לא ניתן לחפור יותר מחמישה מטרים מתחת לפני הקרקע, וזה מעכב תהליכים. באזור התחנות עדיין לא הוחלט מה רוצים לעשות, כל השטח שלהן נתון לשינוי"

זוהי דוגמה נוספת לחוסר הוודאות הגדול שמביאות איתן כל תוכניות המטרו. אחת הנקודות המהותיות בהן היא העובדה שהן משפיעות מאוד גם על תת-הקרקע: על פי הוראות התוכנית נכון לעכשיו, לא ניתן לחפור יותר מחמישה מטרים מתחת לפני הקרקע, כלומר כל בניין בתוואי שנמצא בתכנון ויש לו מרתפים - לא יכול לחפור אותם, וזה מעכב תהליכים. באזור התחנות עדיין לא הוחלט מה רוצים לעשות, כל השטח שלהן נתון לשינוי, הכול פתוח ולא מאפשרים כרגע לבצע שינויים באף בניין בשטח המיועד לתחנות המטרו".
 
קו M2 מתפרס על פני 26 קילומטרים, ומתוכננות בו 22 תחנות. הוא צפוי לשרת שבע רשויות מקומיות. על פי תיאורו באתר נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), הקו "עובר בציר מזרח מערב ומחבר את ערי הטבעת התיכונה והפנימית לגלעין המטרופולין".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נת"ענת"עעו"ד צבי שובמשרד צבי שובמטרוות"למטרועו"ד יפעת בן אריה שטיינברג
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...