גם החוף המערבי בארה"ב "חוטף"

בימים שבהם חברות רבות מאפשרות לעבוד מרחוק – המשרדים עצמם נותרים ריקים • היקף המשרדים הריקים בסן פרנסיסקו גדול פי שלושה מאשתקד.

שיתוף הכתבה
קו הרקיע של סן פרנסיסקו (שאטרסטוק)קו הרקיע של סן פרנסיסקו (שאטרסטוק)

כשאומרים שהקורונה הכאיבה לכולם, בדיוק על זה מדברים: אנחנו נוהגים לעסוק כאן לא פעם במתרחש בענף הנדל"ן של ניו יורק, כאחד מהמקומות החשובים בעולם כמעט מכל בחינה שהיא, בטח ובטח מבחינה כלכלית. אך כפי שאנחנו מרגישים זאת היטב בישראל, מרגישים זאת בצורה ממשית גם בחוף המערבי של ארה"ב – כפי שמייד תבינו.

על פי כתבת המגזין הניו יורקי TheRealDeal שפורסמה בימים האחרונים, ענף הנדל"I למשרדים בסן פרנסיסקו חוטף חזק. כך, שיעור המשרדים הפנויים מסך כל המשרדים בעיר עומד ברבעון השלישי של 2020 על 14.1% - שיעור הגבוה כמעט פי שלושה מאשתקד. במספרים מוחלטים מדובר בשיעור הגבוה ביותר מאז שנת 2011, כלומר כמעט עשור לא נרשמה בסן פרנסיסקו כמות כזו של משרדים ריקים.

האפקט המיידי כמעט של מצב שכזה הוא ירידת מחירים: מחירי השכירות בסן פרנסיסקו ירדו ברבעון השלישי של השנה ב-5.9% לעומת הרבעון השני, ל-78.45 דולר למ"ר בממוצע

האפקט המיידי כמעט של מצב שכזה הוא ירידת מחירים: מחירי השכירות בסן פרנסיסקו ירדו ברבעון השלישי של השנה ב-5.9% לעומת הרבעון השני, ל-78.45 דולר למ"ר בממוצע. בכתבת מגזין TheRealDeal מציינים כי בעת התנפצות בועת הדוט.קום בתחילת שנות ה-2000 צנחו מחירי השכירות ב-63%, ובמהלך המשבר הגדול סביב 2008 – ב-27%. ייתכן שאלו הנתונים המעודדים היחידים בהקשר זה.

נתון שלילי ומדאיג נוסף הוא היקף שטחי המשרדים שהושכרו בסן פרנסיסקו ברבעון השלישי – כ-385,000 מ"ר בלבד, זאת לעומת 421,000 מ"ר ברבעון השני של השנה (ירידה של 8.5%). בהתבוננות על השנה שעברה, מקבלים תמונה עגומה פי כמה: מתברר שברבעון השלישי של 2019 נחתמו בסן פרנסיסקו חוזי שכירות עבור 1.7 מיליון מ"ר – כלומר היקף השטחים שהושכרו, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הצטמק בכ-87%.

הסיבה לכך ברורה: עבודה מהבית

אין ספק מהי הסיבה לשיעור המשרדים הריקים כרגע בסן פרנסיסקו (תמונה מוכרת כמעט מכל עיר גדולה בעולם): נוכחותה של הקורונה, שהביאה חברות רבות להחלטה כי עובדיהן יכולים לעבוד מהבית. ההחלטה הזו נכונה לכל חברה בכל גודל כמעט, וכאשר ענקיות טכנולוגיה כמו טוויטר, גוגל ופייסבוק מאפשרות זאת – ברור מדוע ישנם כל כך הרבה משרדים ריקים.

נוכחותה של הקורונה הביאה חברות רבות להחלטה כי עובדיהן יכולים לעבוד מהבית. כאשר ענקיות טכנולוגיה כמו טוויטר, גוגל ופייסבוק מאפשרות זאת – ברור מדוע ישנם כל כך הרבה משרדים ריקים

מצד המעסיקים נראה כי ישנו כאן שיקול כלכלי, כמובן, ולא רק בריאותי: אפשרות אחת היא שעידוד העבודה מהבית מאפשר לחברות לצמצם עלויות (אולי על ידי ויתור על חלק משטחי המשרדים ששכרו); אפשרות נוספת היא שמדובר במעין תחילתו של מהלך להעתקת מטה המשרדים מהעיר עצמה אל הפרברים. כך או כך התוצאה ברורה – וכנראה תישאר כזו עד שהקורונה כבר לא תהיה כה מאיימת, בסן פרנסיסקו ובכל רחבי העולם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בארה"בThe Real Dealנדל"ן בסן פרנסיסקומשבר הקורונהנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...