עם או בלי הקורונה: ירידה של שלושה רבעונים במספר העסקאות

16,800 דירות נרכשו בשוק החופשי ברבעון זה – ירידה של 27% בהשוואה לרבעון השני ב-2019 • לאורך הרבעון נרכשו 12,600 דירות יד שנייה.

שיתוף הכתבה
הירידות נמשכות - מהרבעון האחרון של 2019 (שאטרסטוק)הירידות נמשכות - מהרבעון האחרון של 2019 (שאטרסטוק)

הקורונה הביאה את המשבר – או פשוט המשיכה אותו? על פי סקירת ענף הנדל"ן למגורים לרבעון השני 2020 של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שפורסם היום (א') סך העסקאות בשוק החופשי ברבעון השני עמד על 16,800 דירות, ירידה של 27% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מדובר בשיעור הירידה הרבעוני החד ביותר מאז הרבעון השני של 2014, שעמד בצל ההמתנה לתכנית מע"מ אפס. בהשוואה לרבעון הקודם, אשר רק בשליש האחרון שלו הושפע ממגפת הקורונה, נרשמה ירידה של 25%. 

עם או בלי הקורונה: ירידה של שלושה רבעונים במספר העסקאותעם או בלי הקורונה: ירידה של שלושה רבעונים במספר העסקאות

המעניין הוא שהרבעון השני חותם, למעשה, שלושה רבעונים רצופים של ירידה במספר העסקאות, הן בהשוואת כל רבעון לעומת קודמו והן בהשוואה לרבעונים המקבילים בשנה הקודמת – כלומר כבר ברבעון האחרון של שנת 2019 החלה הירידה, על פי נתוני משרד האוצר, נמשכה ברמה כזו או אחרת גם ברבעון השני, שלא היה "נגוע" בקורונה לכל אורכו, והעמיקה ברבעון השני.

בהכללת המכירות בסבסוד ממשלתי ( מחיר למשתכן בעיקר) הסתכם מספר העסקאות ברבעון השני ב-19,500 דירות - הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2011, אשר עמד בצל המחאה החברתית. "משמע, מה שמנע גם מסך העסקאות הכולל לרדת לרמתו הנמוכה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2003 היו המכירות במסגרת מחיר למשתכן", נכתב בסקירת משרד האוצר.

הסקירה מפלחת את מספר הרכישות הכולל לאורך הרבעון גם לפי אזורים, ושם נראה כי אזור גוש דן חווה את הירידות המשמעותיות ביותר. כך, בהשוואה בין הרבעון השני של 2020 לרבעון השני של 2019, אזור המרכז מוביל את הירידות, עם נפילה של 40.9%; בהשוואה בין הרבעון השני לבין קודמו, הרבעון הראשון של 2020, מוביל את הירידות אזור תל אביב עם צניחה של 41.3% בהיקף הרכישות.

עם או בלי הקורונה: ירידה של שלושה רבעונים במספר העסקאותעם או בלי הקורונה: ירידה של שלושה רבעונים במספר העסקאות
עוד מספרת הסקירה כי ברבעון השני של 2020 נרכשו 12,600 דירות יד שנייה - הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2003 שעמד בצל המיתון במשק והאינתיפאדה השנייה. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד זוהי ירידה של 27%, וירידה בשיעור דומה, של 25%, בהשוואה לרבעון הקודם.

סך הדירות החדשות שנרכשו בשוק החופשי ברבעון השני של 2020 עמד על 4,200 דירות, ירידה של 28% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וירידה של 25% בהשוואה לרבעון הקודם. בכך ירדו מכירות הקבלנים בשוק החופשי לרמתן הנמוכה ביותר מאז אותו רבעון ראשון של 2003. בהכללת המכירות בסבסוד ממשלתי הגיע מספר העסקאות בדירות חדשות ל-6,900 דירות, ירידה של 24% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וירידה של 21% בהשוואה לרבעון הקודם. בהשוואה היסטורית רמת מכירות זו הינה הנמוכה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2018. גם כאן מכירות מחיר למשתכן מנעו חזרה לרמת השפל של 2003.

עם או בלי הקורונה: ירידה של שלושה רבעונים במספר העסקאותעם או בלי הקורונה: ירידה של שלושה רבעונים במספר העסקאות

ברבעון השני של 2020 נרכשו בשוק החופשי 7,300 דירות כדירה ראשונה. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ירדו רכישות אלו ב-24%, אל רמתן הנמוכה ביותר לפחות מאז תחילת העשור האחרון, ובהשוואה לרבעון הקודם זוהי ירידה של 19%. בהכללת הרכישות בסבסוד ממשלתי עמד סך רכישות אלו ברבעון השני על 10,100 דירות, תוך שיעורי ירידה דומים לאלו שנרשמו ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי. בהשוואה היסטורית, זוהי הרמה הנמוכה ביותר בסך הרכישות של דירה ראשונה מאז הרבעון השלישי של 2014, שעמד בצל ההמתנה לתוכנית מע"מ אפס.

סך הדירות החדשות שנרכשו בשוק החופשי ברבעון השני של השנה ע"י מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה עמד על 1.4 אלף דירות, ירידה חדה של 30% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והרמה הנמוכה ביותר ברכישות אלו מאז הרבעון השני של 2014. פלח השוק של דירות יד שנייה, המהווה את חלק הארי ברכישות אלו בשוק החופשי רשם ירידה של 23%, ובכך מיתן במשהו את סך הירידה ברכישות של דירה ראשונה בשוק החופשי.

עם או בלי הקורונה: ירידה של שלושה רבעונים במספר העסקאותעם או בלי הקורונה: ירידה של שלושה רבעונים במספר העסקאות

רכישות משפרי הדיור הסתכמו ברבעון השני ב-7,200 דירות, הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון האחרון של 2011, אשר עמד בצל המחאה החברתית כאמור. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד זוהי ירידה של 28%, המהווה גם היא את שיעור הירידה החד ביותר ברכישות אלו מאז הרבעון האחרון של 2011.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןדירות חדשותדירות יד שנייהדירה ראשונהמשפרי דיוראגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצרדירות בשוק החופשימכירות הקבלניםמספר העסקאות בשוק הנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...