סוף הסיפור? ביהמ"ש המחוזי בירושלים דחה את העתירות נגד הגדלת מספר יחידות הדיור בשכונת המגרסה במבשרת ציון

השופט עודד שחם קבע כי טענות הוועדה המקומית הן "טענות שנדונו, ונדחו, על ידי ועדת הערר" • הוא קיבל את דעת ועדת הערר, שאישרה הקלות להקמת 900 יח"ד, וקבע שהעותרות ישלמו 90,000 שקל הוצאות • פסק הדין המלא - בכתבה

שיתוף הכתבה
שכונת המגרסה (מרכז הנדל"ן)שכונת המגרסה (מרכז הנדל"ן)

האם הסתיימה הסאגה סביב שכונת במגרסה במבשרת ציון? השופט עודד שחם מבית המשפט המחוזי בירושלים דחה את עתירות המועצה המקומית מבשרת ציון והוועדה המקומית לתכנון ובנייה הראל, וקיבל את החלטת ועדת הערר המחוזית במחוז ירושלים אשר מאשרת הקלות לתוספת 150 יחידות דיור בשכונה, ובסך הכול 900 יחידות דיור בשטח שנמצא בתחומי השכונה החדשה.

כזכור, בתחילת יוני הגישה המועצה המקומית, לצד הוועדה המקומית הראל, עתירה נגד אישור ההקלות, בטענה כי נפלו פגמים בהחלטת ועדת הערר. בין היתר טענה המועצה כי ועדת הערר "הסיקה באופן מוטעה כי ניתן להגדיל את קיבולת השכונה ב-150 יחידות דיור, בעוד שבפועל בשום שלב לא נבחנה יכולת השכונה לשאת אותן, מעבר ל-1,269 יחידות הדיור המאושרת" (מספר יחידות הדיור המקסימלי האפשרי בתוכנית להקמת השכונה). 

בין היתר טענה המועצה כי ועדת הערר "הסיקה באופן מוטעה כי ניתן להגדיל את קיבולת השכונה ב-150 יחידות דיור, בעוד שבפועל בשום שלב לא נבחנה יכולת השכונה לשאת אותן, מעבר ל-1,269 יחידות הדיור המאושרת"

עוד טענה המועצה כי "צורכי הציבור שנבחנו במסגרת התוכנית לא הביאו בחשבון את תוספת היחידות המבוקשת בהקלות, ולא את השכונות בסביבת התוכנית, שבהן לא ניתן מענה פרוגרמתי; צירי התחבורה ביישוב לא יוכלו להכיל את שינוע התלמידים מקצה אחד של היישוב למשנהו; בהחלטת ועדת הערר לא הובאה התייחסות פרטנית באשר לאמור בחוות הדעת המקצועית שהגישה המועצה בדבר עומסי התנועה הצפויים ביישוב". בדיון צוין כי חוות הדעת האמורה הוגשה באיחור, בסוף ינואר 2020.

השופט עודד שחם מביהמ"ש המחוזי, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, קבע כי "בעיקרו של דבר מדובר בטענות שנדונו, ונדחו, על ידי ועדת הערר. כפי שכבר הובהר, הנטייה להתערבות שיפוטית בהכרעות של מוסד תכנון, בפרט בנושאים כגון אלו, מצומצמת ביותר. אין כל מקום לכך שבית משפט זה יקבע, כמבוקש על ידי המועצה, מהי הדרך הנכונה לספק את המענה לצורכי הציבור של השכונות הסובבות את שכונת המגרסה, או כי יש לחשב אחרת את היקף האוכלוסייה הצפוי להתגורר בשכונה.

אם יגיע מצב שבו יבוקש לעבור, באמצעות הקלות, את מכסת 1,269 יחידות הדיור שנקבעו בתוכנית המגרסה, תהיה הוועדה המקומית רשאית לדרוש בחינה מחדש של נושא צורכי הציבור"

טענות המועצה חותרות, למעשה, לתקוף לא רק את החלטת ועדת הערר אלא גם את תוכנית המגרסה ואת התוכנית הכוללנית – תוכניות שאושרו זה מכבר על ידי הוועדה המחוזית, ואינן עומדות עוד לדיון. אם יגיע מצב שבו יבוקש לעבור, באמצעות הקלות, את מכסת 1,269 יחידות הדיור שנקבעו בתוכנית המגרסה, תהיה הוועדה המקומית רשאית לדרוש בחינה מחדש של נושא צורכי הציבור.

התנהלותה של המועצה מעוררת ספקות של ממש בדבר כנות טענותיה בעניין החוסר בשטחי ציבור, זאת בפרט על רקע הצהרות ראש המועצה  בדבר כוונה למנוע בנייה עד לבניית כביש חמד - החוצבים".

בהתאם לכך דחה השופט את שתי העתירות, של המועצה ושל הוועדה המקומית, בטענה כי אין עילה להתערבותו בהחלטת ועדת הערר. עוד הוא קבע כי שתי העותרות ישלמו את הוצאות המשיבות (ועדת הערר המחוזית והיזמים אשר פעלו לקבלת ההקלות בתוכנית), בסך של 90,000 שקל בסך הכול.

עוד קבע השופט שחם כי ערבויות שהופקדו, בסך של כחמישה מיליון שקל, יושבו למועצה "אלא אם תוגש עד לאותו מועד בקשה מנומקת לפעול אחרת".

לעיון בפסק הדין המלא לחצו כאן

פסק הדין של השופט שחם מסיים, למעשה, מאבק משפטי ממושך של שלוש שנים וחצי בין המועצה לבין ועדות התכנון וחמש חברות יזמיות אשר זכו במגרשים במתחם במכרז " מחיר למשתכן " בשכונת המגרסה ביישוב. בתחילת יוני אף עסקו בכך בהרחבה בכתבה מיוחדת, בשיתוף עו"ד ענר חפץ ממשרד יגאל ארנון ושות':

החברות היזמיות חיים זקן בניין והשקעות בע"מ, קוטלר עדיקא בע"מ, ארזים (ג.י.א) בע"מ ואלואל חברה לבניין בע"מ יוצגו על ידי עו"ד בעז פייל, ענר חפץ ודן שמעון ממשרד יגאל ארנון ושות'; חברת מצפה הראל יזום בע"מ יוצגה על ידי עו"ד אבי פורטן ואבי שפרמן ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'; ועדת הערר לתכנון ובנייה יוצגה ע"י עו"ד תומר פרידמן ומורן בראון מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי); המועצה המקומית מבשרת ציון יוצגה ע"י עו"ד אלי וילצ'יק ורוית צימנט ממשרד כהן, וילצ'יק ושות; הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הראל יוצגה על ידי עו"ד יאיר איתן ממשרד וינברגר, גרי איתן ושות'.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ועדות עררהמועצה המקומית מבשרת ציוןבית המשפט המחוזי ירושליםהשופט עודד שחםהוועדה המקומית לתכנון ובנייה הראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...