שדרוג מסילת הברזל בין ב"ש למישור רותם ותחנה חדשה בדימונה

התחנה שתתווסף תמוקם בנקודה "הקרובה יותר למרכז העיר", כך על פי תיאור התוכנית • מדובר, על פי התכנון, בשלב ראשון בדרך לסלילת הרכבת לאילת.

שיתוף הכתבה
depositphotosdepositphotos

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז דרום הפקידה לאחרונה את התוכנית שאמורה להיות השלב הראשון בסלילת מסילת הרכבת לאילת – תוכנית מתאר מקומית "לשדרוג ולהרחבת רצועת מסילת הברזל הקיימת בין באר שבע למפעלי צפע ורותם", המפעלים הנמצאים באזור התעשייה הסמוך לים המלח. בין היתר כוללת התוכנית הקמת תחנת רכבת חדשה בדימונה, בסמוך למרכז העיר.

כזכור, במרץ שעבר הוציא מבקר המדינה דו"ח אשר הצביע על חוסר היעילות של תחנת הרכבת הקיימת בדימונה, אשר נמצאת מחוץ לעיר וכך למעשה לא ממלאת את תפקידה האמיתי: להנגיש את התחבורה הציבורית לעיר הדרומית. מעט לאחר פרסום דו"ח המבקר המדובר, הצהיר ראש עיריית דימונה בני ביטון בריאיון למרכז הנדל"ן כי משרדי התחבורה והאוצר הקצו 320 מיליון שקל לטובת העתקת תחנת הרכבת הקיימת אל תוך העיר, וכי "בעוד 5-4 שנים תצא רכבת מדימונה בכל שעה, ואנחנו נאסוף את תושבי באר שבע בדרך לתל אביב".

בדברי ההסבר לתוכנית המופקדת לא מדובר על העתקת תחנת הרכבת הקיימת, אלא על הקמת תחנת רכבת חדשה, "הקרובה יותר למרכז העיר" - ככל הנראה ממש בסמוך לכניסה הראשית. נציין בהקשר זה עוד כי באוגוסט האחרון אושרה תוכנית המתאר לדימונה, אשר מקדמת גם היא הקמת תחנת רכבת חדשה בעיר.

התוכנית מהווה חלק מיישום מדיניות הממשלה להשלמת רשת מסילות הברזל הארצית, ליצירת מערכת מסילות המחברת את צפון הארץ ואת דרומה למרכז הארץ. המשך התוואי לאילת מקודם באמצעות תוכנית נפרדת"

באשר לתוכנית כולה, בדברי ההסבר נכתב כי היא "מהווה את חלקו הצפוני של תוואי מסילת הברזל מבאר שבע לאילת, המאושר בתמ"א/23 על שינוייה וכן בתמ"מ/14/4 על שינוייה. התוכנית מפרטת את תוואי המסילה המתארי כפי שנקבע בשתי התוכניות. 

התוכנית מהווה חלק מיישום מדיניות הממשלה להשלמת רשת מסילות הברזל הארצית, ליצירת מערכת מסילות המחברת את צפון הארץ ואת דרומה למרכז הארץ. אישורה וביצועה בפועל יהוו יישום של החלטת ממשלה מס' 4223 מיום 5.2.2012. המשך התוואי לאילת מקודם באמצעות תוכנית נפרדת". יש לציין כי על פי ההערכות עלות תוכנית זו לבדה תסתכם בכ-2.7 מיליארד שקל.

באשר לצד הפרקטי של התוכנית, הרי שהיא משתרעת על פני שטח נרחב, כ-14,131 דונם, ועוברת בשטחן של רשויות רבות: באר שבע, דימונה, בני שמעון, עומר, נגב מזרחי, אבו בסמה, רמת נגב, תמר וגלילית מחוז הדרום. אורך המסילה – כ-50 ק"מ.

"התוואי הכלול בתוכנית זו מהווה מסדרון חשוב ומרכזי, שדרכו עוברת תנועת מטענים ממסופי המטען הקיימים (צפע ורותם) ברשת המסילות הארצית. לאור הביקושים ההולכים וגדלים להובלת אגרגטים באמצעות רכבות מהמחצבות בדרום הארץ (לרבות מחצבת תמר),נדרש לשדרג ולהרחיב את רצועת המסילה הקיימת, כדי להתאימה לקריטריונים מודרניים לתנועת רכבות במקטע זה.

במטרה לאפשר תנועת רכבות מהירות ורכבות משא לאילת, התוכנית כוללת הפרדה של תנועת הרכבות המהירות מתנועת רכבות המשא. התוואי המוצע עובר בגשרים, בסוללות, במחלפים רכבתיים ובמנהרות"

במטרה לאפשר תנועת רכבות מהירות ורכבות משא לאילת, התוכנית כוללת הפרדה של תנועת הרכבות המהירות מתנועת רכבות המשא באמצעות עדכון ויישור התוואי, הקמת מחלפים מסילתיים והתאמת הרצועה לתנועות השונות לאורכה, לרבות חִשמולה. לצורך כך, התוואי המוצע עובר בגשרים, בסוללות, במחלפים רכבתיים ובמנהרות".

התוכנית כוללת ביטול שלוש עקומות של המסילה הקיימת, וכן עדכון ויישור תוואי בשלושה אזורים - מצפון לערערה שבנגב, בדימונה מזרח ומצפון לצומת רותם. יוזמת ומגישת התוכנית היא נתיבי ישראל החברה הלאומית לתשתיות, והעורך הראשי הוא המהנדס האזרחי דן גרונר ממשרד ס.א.ד.ג הנדסה ובנין.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רכבת רמלהמסילת הרכבת לאילתמפעלי מישור רותםעיריית דימונהבני ביטוןנתיבי ישראל החברה הלאומית לתשתיותמהנדס דן גרונרמשרד ס.א.ד.ג הנדסה ובניןהוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...