פחות אבל עוד יורד - התאוששות ברבעון השלישי – אך המגמה עוד שלילית

כך על פי סקר החברות שביצע בנק ישראל לגבי הרבעון השלישי של השנה • הירידה המדווחת בהיקף הביצוע בענף התמתנה, ל-10%.

שיתוף הכתבה
המצב משתפר, אך עודנו רגיש (שאטרסטוק)המצב משתפר, אך עודנו רגיש (שאטרסטוק)

מדובר אומנם רק בסקר, ולא בנתונים מוחלטים ורשמיים (שגם לגביהם, כידוע, לא הכול מוחלט וסופי...) – אך ייתכן שסקר החברות של בנק ישראל, לגבי הרבעון השלישי של השנה, מבשר על תחילת ההתאוששות, או לכל הפחות על התאמה והסתגלות למצב המיוחד: אומנם החברות השונות בענף הבנייה עודן מדווחות על ירידות, אך אלו התמתנו משמעותית – וישנן גם כמה נקודות אור.

על פי תוצאות הסקר, היקף הביצוע בענף הבנייה ירד ברבעון השלישי ב-10% - אך ירידה מתונה יותר לעומת הרבעון השני של השנה, אז הירידה בנתון זה עמדה על 29%. יש לציין כי זו גם הירידה המתונה ביותר שנרשמה ברבעון השלישי מבין כל ענפי המשק. כך, סך היקף הביצוע במגזר העסקי כולו ירד ב-17% ברבעון השלישי, זאת לעומת 47% ברבעון השני.

כאשר "מפרקים" את היקפי הביצוע לסקטורים, מקבלים תמונה מעניינת מדיווחי החברות. כך, בכל הנוגע לבניית מבנים ירד היקף הביצוע ב-10%, זאת לעומת 14% ברבעון הקודם; הבשורה החיובית מגיעה מסקטור התשתיות, שם היקפי הביצוע עלו ב-14%, על פי החברות המדווחות, זאת לעומת ירידה של 30% ברבעון השני. למעשה, זו הפעם הראשונה מאז הרבעון השלישי אשתקד, שבה נרשמת עלייה בהיקפי הביצוע בתחום התשתיות. אחת הסיבות לכך היא, כנראה, החלטת הממשלה להעניק עדיפות ולספק דחיפה לפרויקטי תשתית גדולים בתקופה זו, כחלק מהניסיון לאושש את המשק.

פחות אבל עוד יורד - התאוששות ברבעון השלישי – אך המגמה עוד שליליתפחות אבל עוד יורד - התאוששות ברבעון השלישי – אך המגמה עוד שלילית

בהמשך לסקירה של משרד הבינוי והשיכון באשר להשפעות משבר הקורונה על הענף, שפורסמה לפני ימים אחדים, מדווחות חברות הבנייה על ירידה של 30% בהתחלות הבנייה ברבעון השלישי, זאת לעומת ירידה של 50% ברבעון השני ו-44% ברבעון הראשון. היקף גמר הבנייה ירד ב-10%, זאת לעומת ירידה של 14% ברבעון השני ושל 50% ברבעון הראשון.

חדשות טובות משהו נרשמות מכיוון מספר העובדים בענף: לאחר ירידות חדות במיוחד ברבעון השני (57%) וברבעון הראשון (44%), המספר נותר מאוזן ברבעון השלישי – כלומר לא נרשמה ירידה או עלייה במספר העובדים בענף ברבעון זה. במצב משברי כמו זה שבו אנו נמצאים כעת, מדובר בבשורה אופטימית למדי. גם הציפיות לביצוע עבודות בינוי ברבעון הבא עומדות על 0%, זאת לעומת ירידה של 36% ברבעון השני, וירידה של 44% ברבעון הראשון. מחירי התפוקה עלו ברבעון השלישי ב-20%, כך על פי החברות המשתתפות בסקר.

משך הבנייה של מבנים "קפץ" ב-50%, זאת לעומת עלייה של 21% ברבעון השני ושל 30% ברבעון הראשון. נתון זה מושפע, מן הסתם, באופן ישיר מצמצום מצבת כוח האדם בענף, אך יש לציין כי בשנה שעברה נרשמה קפיצה אף גבוה יותר – קפיצה של 60% ברבעון השלישי של 2019. למעשה, מאז הרבעון הראשון של 2019 לא נרשמה ירידה בנתון זה בסקר החברות הרבעוני.

מבחינת המגבלות על הביצוע, חלה עלייה רק בשתי קטגוריות: מחירי הקרקעות, שעלו ל-2.8 (מתוך ציון 4) לעומת 2.5 ברבעון הקודם (עלייה שלא בהכרח מצביעה על עלייה במחירי הקרקעות, אלא על קושי רב יותר בהתמודדות עם המחירים הקיימים); ובמחסור בציוד ובמכונות – שעלה ל-0.8 ברבעון השלישי לעומת 0.4 ברבעון הקודם. על רקע מצוקת העובדים, המגבלה הקשורה במחסור בעובדים מקצועיים דווקא ירדה ל-1.8, לעומת ציון של 2.1 ברבעון השני.

מבנק ישראל נמסר כי הממצאים מסקר החברות מבוססים על תשובותיהם של 262 עסקים וחברות מענפי המשק השונים. "סקר החברות מצביע על התאוששות של פעילות המגזר העסקי ברבעון השלישי של 2020", מסכמים מנסחי הדו"ח, "אם כי הפעילות ממשיכה להתכווץ בשל משבר הקורונה. מאזן הנטו בסך המגזר העסקי השתפר ברבעון השלישי אך נותר ברמה שלילית מאוד".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הנדל"ןהתחלות בנייהמשבר הקורונהסקר החברות של בנק ישראלגמר בנייההיקף הביצועמספר העובדים בענף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...