לראשונה לאחר הפסקה של שנים: התכנסה השדולה לקידום ענף הבנייה והתשתיות של הכנסת

כינוס השדולה – על רקע מצב הענף תחת צילה של הקורונה • ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון: "זה לא משבר שנולד רק בגלל הקורונה, הוא היה קיים מזמן" • ראול סרוגו: "אנחנו בצניחה חופשית של היקפי הבנייה; ככה נראה אסון חברתי בהתהוות"

שיתוף הכתבה
ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (משרד הבינוי והשיכון)ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (משרד הבינוי והשיכון)

גם את זה הקורונה הביאה עימה: היום (ג'), לראשונה זה שנים, התכנסה בכנסת השדולה לקידום ענף הבנייה והתשתיות – יוזמה של חברת הכנסת ד"ר יפעת שאשא ביטון, ששימשה כזכור כשרת הבינוי והשיכון בממשלה הקודמת, על רקע הנתונים הקשים על הענף בעקבות משבר הקורונה ובעקבות בקשת התאחדות הקבלנים בוני הארץ ונציגים נוספים בענף הנדל"ן.

ראשי התאחדות הקבלנים בוני הארץ הציגו לחברי השדולה את התוכנית להאצת ענף הבנייה, אשר הוצגה גם לשר האוצר ולבכירי משרדו בשבוע שעבר. נושא מרכזי שהציגו הקבלנים לחברי הכנסת הוא מצוקת כוח האדם בענף, הבולטת לאור האבטלה הגואה במשק. כך, בעוד שבמשק ישנה אבטלה בהיקף היסטורי, בענף הבנייה דווקא זקוקים למאות לעשרות אלפי עובדים, כך על פי נציגי ההתאחדות. "ענף הבנייה מסוגל לקלוט עוד כ-102,000 עובדים בעבודות השונות בענף", נטען בדיון. "באמצעות תוכניות ההכשרה השונות לענפי הבנייה ולמקצועות הליבה מסוגלת המדינה ליצור רווח מיידי של כ-700 מיליון שקל מוויתור על דמי אבטלה וחל"ת, וכ-16 מיליארד בכל שנה בהמשך".

בישיבת השדולה, שהועברה בזום, השתתפו חברי כנסת מכל הסיעות. בישיבה השתתפו גם נציגי הפקידות הבכירה במשרד הבינוי והשיכון, לצד בכירים מענף הבנייה והתשתיות, ובראשם נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מנכ"ל ההתאחדות, אמנון מרחב, ונציגי חברות בנייה רבות הפועלות בישראל.

זהו ענף שמשפיע מאוד על מצב הכלכלה, וחשוב שכל החברים פה ישלבו ידיים ויפעלו להגן עליו ולחזק אותו. זה לא משבר שנולד רק בגלל הקורונה, הוא היה קיים מזמן"

ח"כ ד"ר שאשא ביטון מסרה: "החלטתי להוביל את הקמתה של השדולה מאחר שאני מבינה את הסיכון בכך שענף הבנייה ייכנס למשבר. אני מודה לחברי הכנסת הרבים שהצטרפו ומבינים כמוני שזהו ענף משפיע מאוד על מצב הכלכלה, וחשוב שכל החברים פה ישלבו ידיים ויפעלו להגן עליו ולחזק אותו. זה לא משבר שנולד רק בגלל הקורונה, הוא היה קיים מזמן. 

מתוך הדברים שעלו נטפל בתחילה בצורך בקידום בניית תשתיות, ונושא ההתחדשות העירונית הוא המשימה הלאומית הבאה, שרווי בהיבטים חברתיים צריך להיות מטופל. נעסוק בעידוד בנייה בפריפריה ובעידוד הוצאת מכרזי קרקע ומקווים שיהיה תקציב בישראל כבר, שיאפשר זאת. הייתי צריכה להתחיל בפישוט הבירוקרטיה, ואני אירתם לזה". 

סגן שר הבינוי והשיכון, הרב יעקב ליצמן: "הבנייה הייתה הדבר הראשון שצריך לדחוף את הכלכלה. הממשלה, לצערי, לא רואה את זה ככה. התחלתי לעשות דברים אך פרשתי, ואני לא מתחרט על זה. הממשלה מחזיקה המון דירות ריקות. היום כשהולכים לבנות זה לוקח ארבע שנים. הממשלה צריכה להשקיע בשיכון ובינוי ובעמידר. יש דברים שיש לתקן, אני התחלתי בזה".

אנחנו בצניחה חופשית של היקפי הבנייה, ונסיים את השנה סביב התחלות בנייה של 30,000 דירות בלבד, לעומת 70,000 שהמשק צריך. זה פער עצום. אם זה לא מספיק, אנו עדים לצניחה בפעילות רשות מקרקעי ישראל "

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אנחנו בצניחה חופשית של היקפי הבנייה, ונסיים את השנה סביב התחלות בנייה של 30,000 דירות בלבד, לעומת 70,000 שהמשק צריך. זה פער עצום. אם זה לא מספיק, אנו עדים לצניחה בפעילות רשות מקרקעי ישראל , שמכרה קרקע רק ל-7,000 דירות השנה. ככה נראה אסון חברתי בהתהוות. 

עליכם מוטלת האחריות הציבורית לקדם מייד את הפעולות שהצגנו כאן ואחרות, כדי לאפשר לענף הבנייה והתשתיות לייצר בכל שנה בשנים הבאות מספר כפול ויותר של יחידות דיור לעומת ההיקף הצפוי השנה. אסור לכם לשכוח, בימים אלה של משבר ענק במשק ואבטלה חסרת תקדים, כי ענף הבנייה מעסיק יותר מ-200,000 ישראלים. האצת הענף תאפשר לו לקלוט עוד יותר מ-100,000 עובדים ישראלים נוספים".

אנחנו עומדים בפני המשבר החברתי הגדול הבא בישראל. אנחנו נראה פה מחאת אוהלים גדולה הרבה יותר מזו של רוטשילד בשנת 2011. כפי שלמדנו מהנתונים שפורסמו לאחרונה, מדינת ישראל הולכת לדרמה גדולה"

מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמנון מרחב: "אנחנו עומדים בפני המשבר החברתי הגדול הבא בישראל. אנחנו נראה פה מחאת אוהלים גדולה הרבה יותר מזו של רוטשילד בשנת 2011. כפי שלמדנו מהנתונים שפורסמו לאחרונה, ואישרו את הערכותינו מהחודשים הקודמים, מדינת ישראל הולכת לדרמה גדולה. רק בשבוע שעבר נסגר מכרז לקרקע של רמ"י במודיעין בסכום בלתי נתפס של 1.2 מיליון שקל לקרקע, ליחידת דיור. אנשים פשוט לא יוכלו לקנות יותר דירות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הנדל"ןיפעת שאשא-ביטוןהתאחדות בוני הארץראול סרוגויעקב ליצמןמשבר הקורונהכנסת ישראלהשדולה לקידום ענף הבנייה והתשתיותאמנון מרחב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...