ארה"ב: בינואר יפוג הצו הפדרלי המקפיא הליכי פינוי שוכרים – והחוב יכול להגיע ל-70 מיליארד דולר

מדובר ב-11.4 מיליון משקי בית אשר מפגרים בשכר הדירה כבר יותר משלושה חודשים – משמע חוב של כ-6,000 דולר בממוצע לכל משק בית • האם זהו המשבר האמיתי שמביאה עימה הקורונה?

שיתוף הכתבה
ערמות של "ירוקים" שמצטברים לחוב ענק (שאטרסטוק)ערמות של "ירוקים" שמצטברים לחוב ענק (שאטרסטוק)

משבר הקורונה יצר ברחבי העולם אנומליות רבות, אשר הכריחו את רוב הממשלים ברוב המדינות לנקוט צעדי התערבות חסרי תקדים בכלכלות המקומיות. אחד הצעדים המרכזיים הוא דחיית תשלומים: בישראל, כידוע, הדחייה הזו נוגעת בעיקר לתשלומי המשכנתאות; בארה"ב צו פדרלי הקפיא הליכי פינוי של שוכרים מבתיהם, גם אם הם מפגרים בתשלום שכר הדירה, והמשמעות ברורה – הם לא משלמים שכר דירה ועדיין נותרים בבתיהם.

רבים בישראל דיברו על כך שהמהלך לדחיית תשלומי המשכנתה יתפוצץ לנו בפרצוף. בינתיים זה עוד לא קורה, בעיקר כי המדינה אפשרה דחייה נוספת של התשלומים. ומה בארה"ב? שם ההתפוצצות המדוברת יכולה להגיע ממש בקרוב, שכן אותו צו פדרלי יפוג, אלא אם כן יהיו שינויים דרמטיים של הרגע האחרון, בינואר הקרוב.

הסיוע שיכול לאשר הקונגרס נמוך משמעותית מהחוב הכולל

על פי הכתבה שפורסמה לאחרונה במגזין CityLab מבית בלומברג, 11.4 מיליון משקי בית בארה"ב יהיו עד ינואר הקרוב במצב של פיגור בשכר הדירה אשר נצבר לאורך יותר משלושה חודשים. הפירוש לכך ב"ירוקים", בממוצע, הוא 6,000 דולר לכל משק בית. 6,000 דולר חוב, שאותו משקי בית יצטרכו לשלם בשלב כלשהו – ייתכן שאפילו בינואר הקרוב. חישוב מביא מביא אותנו, עם הנתונים הללו, לחוב כולל של כמעט 70 מיליארד דולר. מספרים מדהימים, ומפחידים מאוד.

6,000 דולר חוב, שאותו משקי בית יצטרכו לשלם בשלב כלשהו – ייתכן שאפילו בינואר הקרוב. חישוב מביא מביא אותנו, עם הנתונים הללו, לחוב כולל של כמעט 70 מיליארד דולר. מספרים מדהימים, ומפחידים מאוד

בכתבה נכתב כי גם אם ההערכה גבוהה מהמציאות בשטח, מדובר על חוב כולל של כמה עשרות מיליארדי דולרים – הרבה יותר ממה שיכול הקונגרס לאשר כסיוע חירום (וכל זה, חשוב לזכור, בסד זמנים לחוץ של שבועיים בקושי). במילים אחרות, מציינת הכתבה, אם הממשל לא יצליח למצוא פתרון, פתיחת 2021 תהיה הרסנית לא פחות ממה שהייתה 2020. אולי אף יותר.

דמי האבטלה לא מחולקים יותר – וכנראה גם לא יחולקו

בתחילתו של המשבר זכו האמריקאים לתשלום מסוים מהממשל, ואלו שלא עבדו זהו למעין דמי אבטלה, שאפשרו להם לעמוד גם בתשלום שכר הדירה. אך ההטבות הללו נעצרו בשלב מסוים. לאחרונה הציע הבית הלבן חבילת סיוע חדשה (בסכום "מזערי" של 916 מיליארד דולר), שכולל בין היתר חלוקת צ'קים חד-פעמיים בסך 600 דולר – סכום הנמוך בחצי ממה שהיה בסיבוב הראשון. דמי האבטלה יעמדו כנראה גם הם על מחצית מהסכום שניתן ב"סבב" הראשון – 300 דולר בשבוע. 

אותה הצעה שמדוברת עכשיו כוללת גם סיוע בסך של 25 מיליארד שקל לשוכרים שאינם יכולים לשלם את שכר הדירה, וכן הארכה של הצו הפדרלי שהוזכר כאן בשלושה חודשים נוספים. עם זאת, ייתכן שזה יהיה מעט מאוחר מדי, שכן יידרשו כמה חודשים עד שהכסף אכן יועבר לשוכרים.

המועצה הארצית של סוכנויות הדיור הממלכתיות ערכה דו"ח משלה בנושא, והגיע לחוב מצטבר של 34 מיליארד דולר עוד בספטמבר. הערכות אחרות מדברות על 14-7 מיליון משקי בית שיעמדו בפני פינוי בינואר

אגב, ישנם גם חישובים רשמיים יותר לגבי החוב הצפוי מצד שוכרים המפגרים בתשלום: המועצה הארצית של סוכנויות הדיור הממלכתיות (The National Council of State Housing Agencies) ערכה דו"ח משלה בנושא, והגיע לחוב מצטבר של 34 מיליארד דולר עוד בספטמבר. הערכות אחרות מדברות על 14-7 מיליון משקי בית שיעמדו בפני פינוי בינואר.

חודש ינואר, אם כן, צפוי להפוך למבחן נוסף עבור הנדל"ן האמריקאי, שכן לא רק אותם שוכרים שנמצאים כבר בפיגור יצטרכו, כך מסתמן כרגע, לתת דין וחשבון למשכירים, אלא שיצטרפו אליהם כנראה עוד שוכרים אחרים שכבר לא יוכלו לעמוד בתשלום

חודש ינואר, אם כן, צפוי להפוך למבחן נוסף עבור הנדל"ן האמריקאי, שכן לא רק אותם שוכרים שנמצאים כבר בפיגור יצטרכו, כך מסתמן כרגע, לתת דין וחשבון למשכירים, אלא שיצטרפו אליהם כנראה עוד שוכרים אחרים שכבר לא יוכלו לעמוד בתשלום שכר ינואר בגין המצב. בעלי הבתים עצמם, כך נדמה, שמרו עד היום על איפוק מסוים, אך גם לעניין הזה יש תאריך תפוגה – והוא מתקרב.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בארה"במשבר הקורונהשכר דירההקפאת פינוי שוכרים מדירותיהםהממשל האמריקאי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...