חיסונים? בארה"ב יודעים: התרופה של ענף המשרדים עוד רחוקה

על פי חברת ייעוץ הנדל"ן הבינלאומית CBRE, למרות שאזרחי ארה"ב החלו כבר להתחסן – השכירות בתחום המשרדים תימשך ב-2021, ויכולה להגיע עד 8% • גם כאן עלינו לדאוג?

שיתוף הכתבה
משרד סגור בשל הגבלות הקורונה (שאטרסטוק)משרד סגור בשל הגבלות הקורונה (שאטרסטוק)

החיסונים כבר כאן, והשמחה באמת – ללא טיפה של ציניות – גדולה. סוף-סוף, אחרי כמעט שנה מסויטת, לא רגילה, רואים אור בקצה המנהרה. קצב החיסונים הגבוה בישראל כבר גורם למומחים שונים לדבר על אפשרות של קיצור סגר מספר שלוש, ובארה"ב קמפיין החיסונים גם כן מחדיר תקווה באנשים רבים. אבל נראה שכל זה לא יהיה רלוונטי בזמן הקרוב לשוק המשרדים.

ההתרוממות מהקרשים תהיה ארוכה מאוד

אין עוררין על כך שענף המשרדים ספג מהלומות רבות, בטח ובטח בארה"ב. כאן אצלנו נשמעו אמירות אופטימיות מאוד בעניין, בפאנל המיוחד שנערך במסגרת פסגת הנדל"ן 2020 לפני כחודש, אך בארה"ב נדמה שהמכה קשה מאוד. אולי אפילו אנושה. לא צריך ללכת רחוק כדי להיזכר באמירות על משרדים ריקים ועל ירידה במחירי השכירות. זה נאמר ממש לא מזמן, וזה עדיין אקטואלי.

כעת מתברר כי להערכת רבים, גם החיסונים לא יביאו את הבשורה. אם נדייק: לא מייד. אז נכון, אף אחד לא חושב שהחיסון לקורונה הוא תרופת פלא שברגע תחזיר את השוק למה שהיה לפני פרוץ המגפה – אך מתברר שהמומחים המדוברים מעריכים כי גם שנת 2021 תהיה שנה קשה, לכל הפחות בתחום המשרדים.

ההערכות מדברות על חזרת העובדים למשרדים רק באביב, במקרה הטוב, ואף בחודשי הקיץ, בתרחיש הגיוני למדי. במילים אחרות, ייתכן שהמשרדים לא יתמלאו גם עמוק אל תוך הרבעון השלישי של 2021

הסיבה המרכזית לכך היא מועד החזרה הרשמי של העובדים למשרדים: כידוע, היום עובדים רבים (ונאמר בזהירות – רוב העובדים, לכל הפחות בסקטורים מסוימים) נשארים בבית ומבצעים את עבודתם משם. כשהם נשארים בבית, המשרדים נותרים ריקים. כשהמשרדים ריקים – ובכן, הבנתם: ענף הנדל"ן למשרדים נפגע קשות. הבעיה היא שההערכות מדברות על חזרת העובדים למשרדים רק באביב, במקרה הטוב, ואף בחודשי הקיץ, בתרחיש הגיוני למדי. במילים אחרות, ייתכן שהמשרדים לא יתמלאו גם עמוק אל תוך הרבעון השלישי של 2021.

...והמשרדים ממשיכים לעמוד ריקים

על פי הכתבה שפורסמה אתמול (ג') במגזין הניו יורקי The Real Deal, ישנן הערכות לא מעטות בנושא הזה כבר כעת. כך, חברת ייעוץ הנדל"ן CBRE – מהגופים המוערכים בעולם בתחום הנדל"ן, שמוציא אחת לתקופה סקירה עולמית, לצד סקירות מקומיות, בתחום הנדל"ן למשרדים – מעריכה כי ירידת מחירי השכירות, שאפיינה את 2020, תימשך גם אל תוך 2021.

מאז פרוץ המגפה, כלומר מסביבות מרץ 2020, השיעור הגבוה ביותר של עובדים שהגיעו למקום עבודתם היה 27.4%. תרגמו את זה לכמות המשרדים הריקים, וקיבלתם מצב עגום במיוחד

למעשה, לא רק שהירידה הזו תימשך, על פי אנשי CBRE, אלא שהיא עשויה להגיע ל-8%. נבהיר: הכוונה היא לירידה של עד 8% במחירי השכירות בענף הנדל"ן למשרדים בארה"ב בשנת 2021 לבדה, נוסף על הירידה שכבר מתרחשת לא מעט חודשים בשנה הנוכחית.

ומה קורה בינתיים? המשרדים ממשיכים להיות ריקים. למעשה, מדובר ברובם המכריע של המשרדים: על פי נתונים משוק התעסוקה האמריקאי עצמו, יותר משלושה רבעים מהעובדים בעשר הערים הגדולות בארה"ב לא הגיעו למשרד בשבוע שעבר – עובדים שבשגרה שאינה שגרת קורונה נמצאים דרך קבע במשרדי החברות שבהן הם עובדים. נשמע כמו מספר נמוך? מאז פרוץ המגפה, כלומר מסביבות מרץ 2020, השיעור הגבוה ביותר של עובדים שהגיעו למקום עבודתם היה 27.4%. תרגמו את זה לכמות המשרדים הריקים, וקיבלתם מצב עגום במיוחד.

לנו זה לא יקרה (אולי)

הצד האופטימי של המשוואה הוא שישנן חברות שכבר מתכננות את השיבה למשרדים, בעקבות החיסונים שהחלו להתבצע. החיפושים אחר שטחי משרדים מתחילים להתעורר לאחרונה בשוק האמריקאי, ואלו כמובן רק גישושים ראשונים. רבים מהמגששים מחפשים שטחים בחללי עבודה משותפים, אולי כדי להימנע מהתחייבות ארוכת טווח, אך גם זה סימן מעודד.

מאחר שקצב החיסונים כאן עוצר נשימה, לכל הפחות בינתיים, מאחר ששוק קטן כמו שלנו יכול להתאושש מהר יותר, ומאחר שבשוק – כפי שכבר ציינו – לא נראים סימני עצירה, גם אם המשרדים כרגע ריקים, נראה שהמכה המקומית קלה הרבה יותר

צד אופטימי נוסף (ואנוכי משהו) נוגע אלינו: מאחר שקצב החיסונים כאן עוצר נשימה, לכל הפחות בינתיים, מאחר ששוק קטן כמו שלנו יכול להתאושש מהר יותר, ומאחר שבשוק – כפי שכבר ציינו – לא נראים סימני עצירה, גם אם המשרדים כרגע ריקים, נראה שהמכה המקומית קלה הרבה יותר. אפשר להעריך בזהירות שענף הנדל"ן למשרדים בישראל ישוב לעצמו מהר יותר מזה האמריקאי, ויהיה מעניין לעקוב ולבדוק האם אכן כך קרה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בארה"בThe Real DealCBREמשבר הקורונהנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...