הנתון שחיכינו לו? היקף הביצוע בענף לא ירד – לאחר שני רבעונים שליליים; לראשונה - צפי לעלייה בביצוע עבודות

כך עולה מסקר החברות לרבעון האחרון של 2020 שביצע בנק ישראל • ירידה של 9% בהיקף בניית מבנים, אך עלייה של 9% בהתחלות הבנייה • עלייה שנייה ברציפות בהיקף הקמת התשתיות

שיתוף הכתבה
נתונים המבשרים על פתיחה חיובית ל-2021? (שאטרסטוק)נתונים המבשרים על פתיחה חיובית ל-2021? (שאטרסטוק)

בנק ישראל פרסם אתמול (ג') את סקר החברות לרבעון האחרון של שנת 2020 – וייתכן כי הוא מעיד על שינוי המגמה המיוחל שחיכינו לו זה זמן רב. מוקדם עוד לקבוע אם מדובר בכיוון חיובי באופן מוחלט, שכם מדובר בסקר ולא בנתונים מוצקים, אך אנשי בנק ישראל רואים בו סמן המנבא במידה מסוימת את הכיוון שאליו הולך המשק, ולכן אפשר, בזהירות, להיות אופטימיים יותר.

כך, לראשונה מאז תחילת השנה, היקף הביצוע בענף הבנייה לא ירד, ונותר על אפס. גם בניכוי עונתיות השינוי מזערי, ועומד על ירידה של 1%, וזאת לעומת ירידה של 29% ברבעון השני, ושל 9% ברבעון השלישי. היקף בניית המבנים ירד ב-9%, כמו ברבעון השלישי, ופחות מהרבעון השני אז נרשמה ירידה של 14% בהיקף זה. 

היקף הבנייה בתחום התשתיות עלה זה רבעון שני ברציפות, במה שמבטא ככל הנראה את החלטת הממשלה להפנות משאבים לתשתיות בתקופת משבר הקורונה. ברבעון הרביעי של 2020 עלה היקף הבנייה בסקטור זה ב-17%, לאחר עלייה של 14% ברבעון השלישי ולעומת ירידה של 30% ברבעון השני של 2020.

נתון מפתיע מגיע מכיוון היקף התחלות הבנייה של מבנים: אחרי ירידה בכל שלושת הרבעונים הראשונים, נרשמה דווקא עלייה בנתון זה 9% ברבעון הרביעי של 2020, לראשונה השנה, וזאת על רקע הנתונים על ירידה בהתחלות הבנייה בפרסום האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. היקף הגמר של בניית מבנים, לעומת זאת, המשיך ירידה שנרשמה לאורך כל השנה: ברבעון הרביעי נרשמה ירידה של 9%, כמו ברבעון השלישי.

נתון מעודד נוסף מגיע מכיוון הציפיות לביצוע עבודות בינוי ברבעון הבא – כלומר מה צופות החברות שהשתתפו בסקר שיקרה ברבעון הנוכחי, הרבעון הראשון של 2021. המשתתפים בסקר, כך מתברר, צופים עלייה של 18% בהיקף ביצוע העבודות ברבעון הראשון – ומדובר בפעם הראשונה שבה נרשמה אופטימיות מבחינה זו לאורך 2020. ברבעון השלישי, לדוגמה, הציפיות היו לירידה של 9% בהיקף ביצוע העבודות (נתון שבסופו של דבר, כאמור, היה 0%).

משך הבנייה התארך עוד, רבעון שביעי ברציפות (כך שההתארכות לא קשורה רק בקורונה ובהגבלותיה) – ועלה ברבעון ב-27%. מספר העובדים בענף המשיך לרדת גם ברבעון הרביעי, ירידה שאף החריפה לקראת סוף השנה

משך הבנייה התארך עוד, רבעון שביעי ברציפות (כך שההתארכות לא קשורה רק בקורונה ובהגבלותיה) – ועלה ברבעון ב-27%. מספר העובדים בענף המשיך לרדת גם ברבעון הרביעי, ירידה שאף החריפה לקראת סוף השנה: אם ברבעון השלישי הירידה הסתכמה ב-9%, ברבעון הרביעי היא הגיעה לכדי 18%. נתון זה מגיע על רקע נתוני הלמ"ס על ירידה של כ-6,300 מועסקים בענפי הבנייה בין הרבעון השלישי לרביעי של 2020.

מחירי התפוקה השלימו עלייה רצופה של שלוש שנים לפחות, ועלו ב-36 אחוז ברבעון הרביעי של 2020. באשר לחומרת המגבלות על ביצוע הפעילות שתוכננה – נתון נוסף שמופיע בסקרי החברות הרבעוניים של בנק ישראל – מתברר כי ישנה עלייה בחומרת המגבלות ברוב הקטגוריות. כך, קושי המימון, שנותר נמוך יחסית, הסתכם ב-1.1 (מתוך 4) ברבעון הרביעי, לראשונה מאז הרבעון הראשון של השנה; המחסור בעובדים מקצועיים עלה מעל 2, ל-2.2, גם כן לראשונה מאז הרבעון הראשון; ומחירי הקרקעות חצו את רף ה-3 (ל-3.1), גם כן לראשונה מאז הרבעון הראשון של 2020.

סקר החברות, שנערך מאמצע חודש דצמבר 2020 עד אמצע חודש ינואר השנה מצביע על המשך ההתאוששות של פעילות המגזר העסקי ברבעון האחרון של 2020. מאזן הנטו בסך המגזר העסקי השתפר מאוד ברבעון האחרון אך נותר ברמה שלילית"

בבנק ישראל מסכמים את הסקר וכותבים, באשר למשק כולו, כי "סקר החברות, שנערך מאמצע חודש דצמבר 2020 עד אמצע חודש ינואר השנה מצביע על המשך ההתאוששות של פעילות המגזר העסקי ברבעון האחרון של 2020. מאזן הנטו בסך המגזר העסקי השתפר מאוד ברבעון האחרון אך נותר ברמה שלילית, ובכך מצביע שמצב המשק עדיין חלש ביחס לתקופה שלפני המשבר. 

הממצאים מסקר החברות לרבעון האחרון של 2020 מבוססים על תשובותיהם של 231 עסקים וחברות מענפי המשק השונים". נציין כי זהו הסקר האחרון מסוגו שמבצע הבנק, ומעתה יעשה שימוש רק בסקר מגמות בעסקים, "שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מבוצע בתדירות חודשית וכולל מדגם רחב יותר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הנדל"ןהתחלות בנייהגמר בנייהמשבר הקורונהנדל"ןסקר החברות של בנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...