חצור הגלילית: הופקדה תוכנית לחידוש "מרכז רסקו"; יהפוך למע"ר היישוב

על פי התוכנית, נדרש ארגון של הזכויות הקיימות על ידי הגדלת תכסיות הקרקע כדי "לאפשר כניסת עסקים ושימושים חדשים" • תוכנית ההתחדשות העירונית במרכז מגדל העמק אושרה

שיתוף הכתבה
חצור הגלילית (יח"צ)חצור הגלילית (יח"צ)

שתי בשורות התחדשות חשובות בפריפריה הצפונית: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון קיבלה אתמול (ד') החלטות המקדמות שתי תוכניות מעניינות להתחדשות במרכזי יישובים – האחת בחצור הגלילית הסמוכה לראש פינה, והשנייה במגדל העמק.

התוכנית בחצור הגלילית היא תוכנית לחידוש "מרכז רסקו" שבטבורו של היישוב, והפיכתו למע"ר של חצור הגלילית, במטרה "למצות את מלוא הפוטנציאל שלו", כפי שמגדירה התוכנית. הוועדה המחוזית החליטה אתמול על הפקדת התוכנית. במסגרת זו יתווספו למרכז רסקו 4,741 מ"ר שטחים למבני ציבור, 3,610 מ"ר שטחי מסחר ועוד 3,472 מ"ר שטחי תעסוקה. את התוכנית הגישה ויזמה המועצה המקומית חצור הגלילית.

נראה כי עיקר המטרה של התוכנית היא ליצור סדר במתחם, כדי לאפשר ניצול נכון יותר של זכויות הבנייה ושל שטחי הבנייה בו, כפי שנכתב בדברי ההסבר: "ביישוב ניתן לזהות היום שלושה מוקדי מסחר עיקריים: מרכז רסקו, המתמחה בחנויות קמעוניות, קניון גליל עליון בכניסה ליישוב ואזור התעשייה, המציע שימושי תעשייה ומלאכה לעסקים עתירי שטח. המרחקים בין שלושת המוקדים קטנים יחסית. 

המשך התפתחות עסקים לאורך רחוב חוני המעגל שמצפון למרכז רסקו יוצר פוטנציאל ליצירת מערך מסחרי משותף אחד, שיהווה מוקד משיכה, עם שרשור נכון ביניהם. בשנת 1999 בוצע שיפוץ והרחבת חנויות במרכז רסקו, דבר שהביא לכך שכיום ישנם יותר עסקים במרכז משהיו לפני ארבע שנים"

המשך התפתחות עסקים לאורך רחוב חוני המעגל שמצפון למרכז רסקו יוצר פוטנציאל ליצירת מערך מסחרי משותף אחד, שיהווה מוקד משיכה, עם שרשור נכון ביניהם. בשנת 1999 בוצע שיפוץ והרחבת חנויות במרכז רסקו, דבר שהביא לכך שכיום ישנם יותר עסקים במרכז משהיו לפני ארבע שנים. כלומר, מימוש פוטנציאל נוסף מתוך הזכויות הקיימות נקלטה היטב על ידי סוחרים ויזמים, שפתחו עסקים שהצליחו להיקלט ונותרו פעילים.

המסקנה העיקרית היא שיכולתו של מרכז רסקו לשגשג ולהצליח אינה נובעת בהכרח מסיבות חיצוניות לו, כמו מקום, אוכלוסייה, מתחרים ועוד - אלא מבעיות מבניות הנעוצות בו עצמו, המעכבות אותו ביכולתו להפוך למרכז עסקים ראשי הולם ליישוב"

המסקנה העיקרית היא שיכולתו של מרכז רסקו לשגשג ולהצליח אינה נובעת בהכרח מסיבות חיצוניות לו, כמו מקום, אוכלוסייה, מתחרים ועוד - אלא מבעיות מבניות הנעוצות בו עצמו, המעכבות אותו ביכולתו להפוך למרכז עסקים ראשי הולם ליישוב. נראה כי הפעולה הנדרשת היא לארגן את הזכויות הקיימות על ידי הגדלת תכסיות הקרקע. בכך תתאפשר כניסת עסקים ושימושים חדשים, שכיום אינם יכולים להיכנס למרכז בגלל היעדר תנאים מתאימים".

לדברי מנסחי התוכנית, שינוי במגוון ובתמהיל השימושים יביא למשיכת משתמשים משלושה מעגלים עיקריים: האוכלוסייה שתגור במרקמים הקיימים, חלק מסוים מתוך האוכלוסייה החדשה שתצטרף ליישוב, ומעגל שלישי של תושבי האזור, מטיילים, עובדים, תיירים וכדומה. "הגדלת הפעילות הכלכלית, משולבת עם שירותים ציבוריים לצד אישיים, והגדלה משמעותית של אירועים נקודתיים, תביא למיצוב מחדש של המרכז ותהפוך אותו לאתר מבוקש הן ליזמים והן למשתמשים פוטנציאליים".

במקביל להחלטה זו החליטה הוועדה המחוזית במחוז צפון על אישור התוכנית להתחדשות עירונית במרכז מגדל העמק - ברחובות העמל, הזית והמלאכה – תוכנית שעל הפקדתה דיווחנו כאן ביולי 2020. גם כאן, כמו בחצור הגלילית, לא מדובר על התחדשות מתחם מגורים אלא הפיכת האזור ל"מרכז עסקים ומסחר חדיש ומפותח", כפי שמגדירה זאת התוכנית. 

מאז הפקדת התוכנית זכויות הבנייה מעט השתנו: שטחי התעסוקה בתוכנית המאושרת מסתכמים ב-4,817.9 מ"ר, לעומת 3,570.3 מ"ר בתוכנית המופקדת; שטחי המסחר בתוכנית המאושרת מסתכמים ב-2,232.9 מ"ר, לעומת 2,585 מ"ר בתוכנית המאושרת

יש לציין כי מאז הפקדת התוכנית זכויות הבנייה מעט השתנו, כך שכעת שטחי התעסוקה המיועדים גדולים יותר, ושטחי המסחר קטנו: שטחי התעסוקה בתוכנית המאושרת מסתכמים ב-4,817.9 מ"ר, לעומת 3,570.3 מ"ר בתוכנית המופקדת; שטחי המסחר בתוכנית המאושרת מסתכמים ב-2,232.9 מ"ר, לעומת 2,585 מ"ר בתוכנית המאושרת.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה המקומית חצור הגליליתעיריית מגדל העמקהתחדשות עירוניתהוועדה המחוזית לתכנון ובניהמרכז רסקו בחצור הגלילית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...