"הצרכנים הם ג'אנקיס - אם נותנים סמים בחינם הם לא יירצו לשלם"

ראשי ענף הקמעונאות בישראל הלינו על חוסר השוויוניות בתחרות מול הקניות באינטרנט • "אני כועס על שר האוצר הוא לוקח את ענף הקמעונאות 20 שנה אחורה"

שיתוף הכתבה

ראשי ענף הקמעונאות הישראלי מלינים על חוסר הוודאות בענף, על החוסר בשוויון תנאים ועל התחרות הגוברת והולכת עם הקניות באינטרנט. בפאנל "קונים בישראל" במסגרת ועידת הקניונים ורשתות המסחר שמתקיימת באילת ראשי הענף דיברו על המציאות הקשה של הקמעונאים בישראל, כשסך הקניות ברשת השנה הסתכם ב-2.8 מיליארד שקל, כ-15% מסך הקניות הכללי (בעיקר בתחומי האופנה וההנעלה).

בפאנל השתתפו מנכ"ל ביג מרכזי קניות איתן בר זאב, מנכ"ל המשביר לצרכן רמי שביט, מנכ"ל רנואר סרג' דרעי, ארנון תורן מנכ"ל קניוני עזריאלי, משה רוזנבלום מנכ"ל קניוני עופר, ואורן רווח יו"ר אסתי לאודר ישראל. 

כל הנוכחים העידו כי השנה האחרונה בשוק הקמעונאות היתה מאתגרת במיוחד עם תחרות גוברת, אבל במקביל הם אמרו שבצד המכירות הם דווקא הצליחו להתמודד עם תנאי השוק הקשים. כולם גם הלינו על החלטת בג"ץ שלא להתערב בהחלטת המדינה לא לתת לקמעונאים פטור ממע"מ כפי שנהנים אתרי האינטרנט, והתלוננו לפיכך על חוסר שוויון. 

לדברי איתן בר זאב, "צריך להגיד את האמת - השנה הזו לא היתה נהדרת, לא היתה צמיחה, אבל אנחנו נמצאים בתוך תהליך שבסופו אני מאמין שהדברים יתיישרו. התחרות מאוד קשה והרווחיות יורדת, החיים של הקמעונאים נהיים יותר קשים, המדינה לא מקלה עלינו אלא רק מקשה". בר זאב התייחס לעניין הפטור ממע"מ שהצרכנים מקבלים על קניות באינטרנט עד סכום של 75 דולר, וטען כי זה לא הוגן לרעת הקמעונאים הישראלים: "הצרכנים הם ג'אנקיס (מכורים),אם הם מקבלים את הסמים בחינם – למה שהם יירצו לשלם עליהם כסף?", אמר. 

משה רוזנבלום הוסיף בעניין המע"מ, כי "אני כועס על שר האוצר שלא רצה לבוא להיות על הבמה הזו. בהחלטה שלו שלא לפטור אותנו ממע"מ הוא לוקח את ענף הקמעונאות 20 שנה אחורה. הוא צריך לזכור שאנחנו המפרנסים הכי גדולים בישראל – רק בשולחן הזה יושבים מעסיקים של 400 אלף עובדים ישראלים. חברי הכנסת הם פחדנים וחכמים על חלשים כמונו. את אפל למשל המדינה לא מחייבת במע"מ אבל אותנו כן. אנחנו משלמים מיסים כדי שתקציב הביטחון יוכל לעלות ב-1.4 מיליארד שקל. אני מבקש להשוות את היחס בין הזמנה באינטרנט לבין מה שקורה בחנויות בארץ כי אחרת זה לא כוחות. אני לא רוצה להעלות מחירים אבל הממשלה גורמת לזה שהמחירים יעלו", לדבריו.

לדברי רווח, "למי שעובד היתה שנה טובה. מי שטוב עובד. לממשלה היתה שנה פחות טובה מבחינת הרגולציה לענף ואני קורא לשרים לעשות חושבים ולראות איך אפשר להקל על המגזר שמהווה 70% מהתל"ג הישראלי. אנחנו המגזר המסחרי היחידי שגדל השנה מבחינת מועסקים. אם לדבר על ענף הקוסמטיקה, המחירים שלנו מצוינים – אנחנו ממש לא יקרים. אנחנו יותר זולים מאירופה".

רמי שביט הוסיף בעניין חוסר הוודאות בענף הקמעונאות ובשוק הנדל"ן המניב שמשיק לקמעונאות, ואמר כי "הנדל"ניסטים חרדים כי אף אחד לא יודע מה יהיה - יש חוסר ודאות עסקית מוחלטת. ביקשתי מהאוצר לבטל לנו את המע"מ והוא אמר לי במפורשות – זה לא ישתנה. אז לפחות יש לי ודאות בעניין הזה ואני יודע שיש לי בעיה שאני צריך להתמודד איתה. ביקשתי להקים אתר אינטרנט מחוץ לישראל כדי להציע את המוצרים בלי מע"מ וגם על זה האוצר אמר לי לא. אז יש לנו בעיות ואנחנו צריכים להתמודד איתן – נתייעל, נקצץ בעובדים ובהוצאות – אין ברירה". 

גם סרג' דרעי הלין על חוסר השוויוניות ואמר כי "אם נפסיד בשוק שיוויני אז אנחנו צריכים ללכת הביתה. אם אכנס לקרב אגרוף עם יריב במשקל שלי ואפסיד – אלך הביתה, אבל אם אני במשקל נוצה והיריב במשקל כבד – זה לא קרב הוגן. ישראלים תמיד יקנו יותר בחו"ל וזה בסדר, הם יקנו באינטרנט וזה בסדר. רק תנו לנו להתמודד בשוויון זכויות, אני לא רוצה הקלות או טובות – רק תנאים שווים".

בניגוד לכולם, איתן בר זאב אמר כי לא צריך לבכות על נושא הפטור ממע"מ כי לדעתי הנושא לא מהותי ובסופו של דבר הנושאים יתיישרו. נושא החוסר ודאות קיים ואת זה אני לא אוהב אבל זה קיים בכל הענפים ולכן אין מה להיות מוטרד מזה. צריך להמשיך לעבוד ולהתמודד עם המרכיבים העיקריים שמרכיבים את הענף שלנו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הקמעונאותאיתן בר זאבקניוני עופרקונים בישראלהמשביר לצרכןרמי שביטרנוארסרג' דרכיארנון תורןקניוני עזריאלימשה רוזנבלוםאורן רווחאסתי לאודר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...