בנק ישראל העלה ריבית - אבל בשוק הנדל"ן עדיין לא מתרגשים

לאחר כשבע וחצי שנים הבנק העלה ריבית מ-0.1% ל-0.25% • איילת רוסק: "זה יותר אירוע סימבולי למשק מאשר אירוע מהותי שיביא לשינוי כללי המשחק בענף"

שיתוף הכתבה

בנק ישראל החליט היום (ב') במפתיע להעלות את הריבית הבסיסית במשק ב-0.15% לאחר כשבע וחצי שנים. הריבית עלתה מ-0.1%, שיעור שבה היא היתה בארבע השנים האחרונות כמעט, לרמת של 0.25%. 

הוועדה המוניטרית של הבנק מסרה בהחלטה כי בין שאר הנימוקים היו " מחירי הדירות שהתייצבו לדברי הבנק בחודשים האחרונים". הבנק מסר עוד, כי "לאחר עלייה מסוימת במספר עסקאות הנדל"ן בתחילת השנה, מסתמנת התייצבות בנתוני הקצה. היקף המשכנתאות החדשות מתייצב לאחר עלייה מאז 2017, ובריבית המשכנתאות חלה עלייה קלה בחודשים האחרונים, על רקע העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות".

נציין כי זו ההחלטה הראשונה של בנק ישראל בלי הנגידה קרנית פלוג שסיימה את תפקידה, ולפני כניסתו לתפקיד של פרופ' אמיר ירון ב-24 לדצמבר. בראשות הוועדה המוניטרית עומדת המשנה לנגיד נדין בודו-טרכטנברג. לדבריה, "התנאים בשוק בשלו להעלאת הריבית, וההחלטות אמורות להתקבל אך ורק על סמך הנתונים, אפילו אם הבנק בתקופת מעבר בין נגידים". ההחלטה של הוועדה באה בניגוד לתחזיות בשוק ההון שסברו כי העלאה תהיה רק ברבעון הראשון של 2019. 

באשר להשפעה של העלאת הריבית על שוק הנדל"ן הישראלי, בודו טרכטנברג אמרה כי היא לא צופה השפעה משמעותית כי השוק מושפע יותר ממדיניות הריבית לטווח ארוך וכאן מדובר לדבריה בעלייה לטווח קצר.

גם בקרב פעילים בכירים בשוק הנדל"ן הישראלי לא צופים השפעה משמעותית של המהלך על השוק ויש שכינוי את העלאת הריבית "אירוע סימבולי בלבד". יחד עם זאת נציין, כי זה האינטרס של חברות הנדל"ן והפעילים בשוק לשדר רוגע ועסקים כרגיל, כדי שהשוק לא יצטנן אף יותר ותהיה ירידה חדה בעסקאות. העלאת ריבית עשויה להשפיע מבחינת ייקור המשכנתאות החדשות וההחזרים הקיימים, ייקור עלויות המימון של הקבלנים והיזמים, ואולי אפילו להרחיק פעילים מהשוק לאפיק השקעה אחר מכיוון שפוטנציאל התשואה עלול לרדת עם העלאת הריבית. 

איילת רוסק, מנכ"לית חברת מכלול העוסקת במתן פתרונות אשראי לענף הנדל"ן, אמרה בתגובה למהלך של בנק ישראל כי "העלאת הריבית היא יותר סימבולית עבור המשק, מאשר אירוע מהותי שיביא לשינוי כללי המשחק בענף. צריך לזכור שמשק בריא לא אמור לחיות בסביבת ריבית אפסית. שוק האשראי לענף הנדל"ן נמצא היום במקום שונה לחלוטין מבעבר מבחינת היצע הכסף ליזמים, בין אם בבנקים ובין אם בגופים החוץ בנקאיים. מחיר הכסף, גם אם יעלה בעוד כמה פעימות, מהווה כרגע פחות מכשול לענף מאשר היצע הקרקעות הזמינות לבנייה והבירוקרטיה".

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו בת ים, אמר כי "לדעתי זהו בעיקר מהלך פופוליסטי של מ"מ נגיד שמעוניינת שיזכרו אותה. העלאת הריבית היתה מהלך מתחייב לאור עליית הריבית בארה״ב וככל הנראה לא נראה המשך למהלך. מדובר בהתאמה לעליית הריבית בעולם ולא מעבר לכך. לא נראה כי מהלך זה ישפיע מהותית על החלטות הקנייה של הקהל הישראלי בכל הנוגע לשוק הנדל״ן אבל ללא ספק נראה רבים מאלה שעד כה ישבו על הגדר מזדרזים לסגור עסקאות על מנת לקבל את הריביות הנמוכות כעת לפני עלייה של ריבית המשכנתאות״.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי דווקא כן צופה פגיעה: "בתקופה האחרונה עיקר הרוכשים הם זוגות צעירים שרכשו דירות במסגרת מחיר למשתכן. הם ייפגעו באופן מיידי כי המשכנתא שלהם תתייקר. בנוסף גם עלויות המימון של הקבלנים יתייקרו. ההחלטה עשויה לגרום לצינון נוסף של השוק".

טלי כהן, סמנכ"לית השיווק בחברת שפיר מגורים: "העלאת הריבית היתה על הפרק כבר תקופה ארוכה. עדיין לא מדובר בעלייה שמשפיעה על גובה תשלום המשכנתאות או מחירי הדירות, אבל היא בהחלט יכולה לייצר תודעה שאנחנו אולי לקראת העלאות ריבית נוספות. אם יתקיימו העלאות ריבית נוספות אז אנחנו בהחלט צופים שהמשכנתאות ומחירי הדירות יתייקרו, והנפגעים הראשונים יהיו הזוגות הצעירים שהתבקשו להמתין תקופה ארוכה עד לרכישת דירה".

פולי טטרו, מנכ"ל משותף בחברת לידר טופ קפיטל העוסקת במימון נדל"ן: "באופן מיידי העלאת הריבית פחות מדאיגה את הענף, אולם אם מדובר במגמה של העלאות ריבית של מספר אחוזים אז כמובן שזה מקטין את הכדאיות בנדל"ן. ראינו לפני עשור וחצי כשהריביות היו בשיעורים גבוהים מאד של 7%-8%, אז הכספים הלכו יותר להשקעות אלטרנטיביות ולא לנדל"ן. אבל אנחנו רחוקים מאד מסיטואציה כזו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןבנקבנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...