גם העתירות נגד תמל/1025 נדחו: ניצחון נוסף לוותמ"ל בקריית אתא על רשויות סמוכות לעיר

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את כל טענות העותרים • בין העותרים הקיבוץ רמת יוחנן, שהגיש לצד קיבוץ אושה שתי עתירות נגד תמל/1024, גם היא תוכנית בקריית אתא • פסה"ד - בכתבה

שיתוף הכתבה
סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט אברהם אליקים. דחה את כל טענות העותרים (אתר בתי המשפט)סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט אברהם אליקים. דחה את כל טענות העותרים (אתר בתי המשפט)

נדחתה עוד שורת עתירות נגד תוכנית נוספת של הוותמ"ל בקריית אתא, היא תמל/1025: אחרי דחיית העתירות של הקיבוצים רמת יוחנן ואושה נגד תמל/1024, דחה אותו בית משפט – בית המשפט המחוזי בחיפה - את העתירות שהוגשו נגד אישור תוכנית קריית אתא צפון.

העתירות הוגשו, באמצעות עו"ד רון רוגין, על ידי מרכז המועצות האזוריות, התנועה הקיבוצית ויישובים שונים באזור קריית אתא, כולל קיבוץ רמת יוחנן שהגיש את העתירה נגד תמל/1024. עיקר הטיעונים התייחסו לסמכות הוותמ"ל כמוסד תכנון, וכן לעניין תכנון מתחמים שלא ימומשו בעתיד הקרוב לקום, כמו גם תכנון מתחמים למטרות אזוריות שאינן משרתות בלעדית את שכונת המגורים המיועדת. את הוותמ"ל ייצגה פרקליטות מחוז חיפה.

השופט אליקים הדגיש כי בחוק הותמ"ל נקבע שיש להתחיל בביצוע התוכנית (להבדיל מסיומה) בתוך ארבע שנים מיום אישורה. העותר לא הוכיח כי לא ניתן יהיה להתחיל בביצוע כאמור, והוותמ"ל אף הודיעה כי הכוונה היא "לפעול למימוש מרבית השימושים הנזכרים בתוכנית באופן מהיר"

השופט אברהם אליקים, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, דן בכל אחת מטענות העותרים. בין היתר הוא ציין כי בית המשפט העליון דחה את הטענה כי התכנון במסלול חוק הותמ"ל חורג חריגה קיצונית ממתחם הסבירות. השופט הדגיש כי בחוק הותמ"ל נקבע שיש להתחיל בביצוע התוכנית (להבדיל מסיומה) בתוך ארבע שנים מיום אישורה. העותר לא הוכיח כי לא ניתן יהיה להתחיל בביצוע כאמור, והוותמ"ל אף הודיעה כי הכוונה היא "לפעול למימוש מרבית השימושים הנזכרים בתוכנית באופן מהיר".

כמו כן, הוסיף כי לא מצא פגם בבחירת המסלול התכנוני שבו בחרה הוותמ"ל, וכי אין בו סטייה מתכליתו של חוק הוותמ"ל, גם אם מדובר בתכנון תוכנית שחלק ממנה מיועד למימוש מידי וחלקה בעתיד רחוק יותר. לעניין תכנון מתחמים למטרות אזוריות ציין השופט כי מלשון חוק הוותמ"ל ותכליתו עולה כי אין מניעה במסגרת הסמכויות הקבועות בחוק הוותמ"ל לכלול בתוכנית מבני ציבור כדוגמת בית חולים ומוסד להשכלה גבוהה על מנת שישמשו לא רק את יחידות הדיור החדשות, וכך גם לגבי שטחים ציבוריים פתוחים (כדוגמת פארק ציבורי).

סוגיה מעניינת שעלתה במהלך הדיון – שאלה אקטואלית מאוד גם בימים אלו - היא שאלת תוקפו של חוק הוותמ"ל תחת כהונתה של ממשלת מעבר: העותרים טענו כי החוק לא הוארך על ידי כנסת נבחרת ומוסיפים בסעיף 358 לעתירתם כי בנובמבר 2019 החליטה הממשלה לאשר סטיית התוכנית מהוראות תמ"א 3 ותת"ל 56, אלא שהחלטה זו לטענתם אינה חוקית משום שמדובר בממשלת מעבר שאינה זוכה לאמון הכנסת, ובהתאם לנורמה שלא הוארכה על ידי הכנסת.

על פי סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת, חוק הוותמ"ל עדיין תקף ולכן לא הייתה מניעה גם לאשר את סטיית התוכנית מהוראות תמ"א 3 והשינויים נעשו במסגרת הקבועה של תת"ל 56. כפי שפורט בסעיף 356 לתשובת הוותמ"ל לעתירת העותרים, השינויים נעשו בתיאום עם משרד התחבורה ועם צוות התת"ל"

"שאלות בדבר חוקיות חוקים אין לברר במסגרת עתירה זו", ציין השופט, אך הבהיר: "בפועל, על פי סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת, חוק הוותמ"ל עדיין תקף ולכן לא הייתה מניעה גם לאשר את סטיית התוכנית מהוראות תמ"א 3 והשינויים נעשו במסגרת הקבועה של תת"ל 56. כפי שפורט בסעיף 356 לתשובת הוותמ"ל לעתירת העותרים, השינויים נעשו בתיאום עם משרד התחבורה ועם צוות התת"ל".

לעיון בפסק הדין לחצו כאן

נזכיר, כאמור, כי אלו לא העתירות הראשונות נגד תוכנת הוותמ"ל בקריית אתא, זאת בהמשך לשתי עתירות שהגישו הקיבוצים אושה ורמת יוחנן נגד תמל/1024 – שתי עתירות שנדחו, בסופו של דבר (הראשונה בעליון והשנייה במחוזי).

תמ"ל קרית אתא צפון כוללת שכונת מגורים בהיקף של כ-10,952 יחידות דיור למגורים, 1,400 יחידות דיור מוגן, שטחי מסחר, משרדים, תעסוקה ופארק עירוני בהיקף של 850 דונם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט העליוןבית המשפט המחוזיתמל/1024השופט אברהם אליקיםתמל/1025עו"ד רון רוגיןפרקליטות מחוז חיפהמרכז המועצות האזוריותהתנועה הקיבוצית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...