משה כחלון: "אני רוצה להיות שר אוצר גם בממשלה הבאה"

משה כחלון בכנס השמאים: "אני נותן ציון 100 לתוכנית מחיר למשתכן" • "תאמינו או לא, אני עדיין מתייעץ עם הקבלנים" • "נרצה שיידרשו 110 משכורות לדירה"

שיתוף הכתבה
השר משה כחלון השר משה כחלון

"מהלך העלאת הריבית הוא מהלך כלכלי לא משמעותי בהיקפים שלו. אני לא רואה שתהיה לו השפעה מהותית אלא אם יימשכו העלאות הריבית. אם כן, זה עלול להשפיע לרעה על ההשקעות בנדל"ן אך מצד שני זה יאפשר לציבור לקבל יותר על הכסף שלהם בבנקים. אנחנו בשוק גלובלי, היינו חייבים לעשות התאמות לשיעורי הריבית בעולם ואם בארה"ב העלו ריבית היינו חייבים להתאים. הכלכלה בסוף מסדרת את עצמה ונגיע למספרים כמו בעולם", כך אמר היום (ג') שר האוצר משה כחלון בשיחה אחד על אחד בכנס לשכת שמאי המקרקעין באילת, עם העיתונאית ליאור קינן מערוץ עשר.

כחלון אמר כי הוא התפלל שיקרה כל מה שיצנן את שוק הנדל"ן והריבית זה חלק מזה. "חשבנו שהריבית תעלה בגלל שבארה"ב הריבית החלה לעלות, והנה זה קרה. מצד שני אני לא רוצה שהמשכנתאות יתייקרו ושאנשים יקנו דירות בכל מחיר. אנחנו עובדים על משכנתא של 90% אבל הדלתא מהון עצמי של 75% תהיה בערבות מדינה – הסיכון של הזוגות הצעירים לא יגדל. אנחנו רוצים להגיע ל-110 משכורות ולא 150 משכורות שנדרשות כיום כדי לקנות דירה". 

- היית מציע לזוגות הצעירים לרוץ ולקחת עכשיו משכנתא כי הריבית הולכת לעלות עוד?  

"אני לא רוצה להיות יועץ, אני רק מציג את הנתונים, מספק את כל החלופות, וכל אחד עושה את ההחלטות שלו. שנית, אין לנו משהו כרגע שלוחץ לעוד העלאות ריבית".

- איזה ציון אתה נותן כרגע לתוכנית מחיר למשתכן ?

כחלון: "ציון 100! וברצינות, חייבים להבין כי כשעושים תוכנית גדולה וחדשה כמו מחיר למשתכן תמיד יש בעיות או כשלים שלא חשבנו עליהם בהתחלה, אבל תפקידנו לפתור את הכשלים והבעיות ולהיות קשובים – תאמיני או לא, אני מתייעץ עם קבלנים . הקבלנים הם אזרחי מדינת ישראל ואכפת להם מהזוגות הצעירים. היתה לנו מחלוקת אחת עם הקבלנים וזו הספסרות בקרקע. נמכרו כאן קרקעות במחירים דמיוניים. אם לא היינו נותנים את המכה ובולמים את המחירים לא היינו מצליחים לבלום את מחירי הדירות".

- התייאשת מלהוריד את מחירי הדירות?

"בהבשלה מלאה של מחיר למשתכן יש השפעה על מחירי הדירות - וזה מה שאנחנו מתחילים לראות היום. עליית המחירים נבלמה, השוק רגוע ולא קונים בכל מחיר. מצב השוק שונה היום לטובת אזרחי מדינת ישראל לעומת מה שהוא היה כשנכנסתי לתפקיד. אנחנו מתמחרים נכון את מחיר הקרקע - המדינה לא באמת משקיעה מיליארדים כמו שכותבים ואני לא רואה בזה אובדן הכנסות". 

כחלון התייחס גם לעצירתו את הפצת נתוני מכירות הדירות ע"י השמאי הממשלתי וקיבוע של הלמ"ס כגוף היחידי שמפרסם נתוני נדל"ן, ואמר כי "נתוני הלמ"ס אמנם לא מטויבים עד הסוף אבל הם הכי קרובים לנתוני האמת והרבה יותר טובים מנתונים שמפרסמים אנשים מטעם מבלי שיהיו להם הנתונים".

- תרצה להיות שר אוצר גם בממשלה הבאה? 

"זה תלוי במנדטים שאקבל כי פוליטיקה זה מנדטים. ואם יהיו לי מספיק, אני אבקש את תיק האוצר, אני רוצה להישאר בתפקיד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה כחלון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...