מאניה-דפרסיה בענף הבינוי: צפי לעלייה בהיקף הפעילות השוטפת במאי – אך לירידה במספר המועסקים

לראשונה זה חודשים רבים סקר מגמות בעסקים של הלמ"ס מצביע על ערך חיובי בכל הקשור לפעילות השוטפת העתידית • מספר המועסקים, שהיה חיובי בתחזיות לאפריל, ירד שוב בנוגע לחודש הנוכחי

שיתוף הכתבה
עליות לצד ירידות. ענף הבינוי במאניה דפרסיה (שאטרסטוק)עליות לצד ירידות. ענף הבינוי במאניה דפרסיה (שאטרסטוק)

חיובי לצד שלילי, התאוששות מסתמנת – אך לא גבוהה כפי שאולי היינו רוצים לראות: כך, בתמצית, אפשר לסכם את נתוני סקר מגמות בעסקים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ד') בנוגע לענפי הבינוי בישראל. 

הסקר בוחן, על ידי שאלת מנהלי חברות בתחום, את מצב החברות בחודש הקודם (הוא חודש מרץ בסקר זה), על מצבן הכלכלי בהווה (חודש אפריל) ועל ציפיותיהם לחודש הבא (מאי).

באשר לחודש מרץ, נראה כי נרשמה ירידה בהיקף הפעילות, של 4.5%, אך זוהי הירידה מהמתונות ביותר בחודשים האחרונים (שברובם הצביעו משתתפי הסקר על ירידה של עשרה אחוזים ויותר). הדברים נכונים גם לגבי היקף העבודות החדשות, שאומנם ירד ב-5.2%, אך הציג ירידה מתונה משמעותית לעומת החודשים הקודמים.

ומה באשר לאפריל? משתתפי הסקר הצביעו על עלייה של 10.7% במצבה של החברה – כלומר המשך מגמה חיובית במצב החברה, גם אם בעלייה מתונה יותר, כפי שקרה בחודשים האחרונים, ובעיקר מינואר, שהחל בו העלייה מדי חודש גבוהה מ-10%.

כאן אנחנו עוברים לחודש מאי, החודש הנוכחי, ובו מגלים מגמה מעורבת מאוד (וזאת בניגוד גמור למתרחש בשאר ענפי המשק – ונגיע לכך מייד). כך, התחזית לגבי היקף הפעילות חיובית למדי: 0.4%, ויש לכך חשיבות עצומה שכן זהו החודש הראשון בטווח הנראה לעין שבו התחזית לגבי השינוי בהיקף הפעילות חיובית. מן הצד השני, המשתתפים בסקר חוזים ירידה של 1.3% במספר המועסקים בחברות שלהם – וזאת דווקא לאחר שבמרץ נרשם לראשונה נתון חיובי (עלייה של 1.5%) בסעיף זה.

אם כן, הנתונים המגיעים מהחברות בענפי הבינוי טובים בסך הכול, אך כשברקע נתונים חיוביים הרבה יותר מרוב ענפי המשק, הם אולי מעוררים דאגה. כך, כלל ענפי המשק הציגו עלייה חדה בכל המדדים הנוגעים להיקפי הפעילות בחודש מרץ, נטייה חיובית באשר למצב בחודש אפריל (למעט בענף המלונאות) וציפיות חיוביות להיקפי התעסוקה בכל הענפים. 

אומנם הציפייה החיובית בכל הנוגע להיקף הפעילות נרשמה גם בענפי הבינוי, אך היא הייתה הנמוכה ביותר מבין כל הענפים הנסקרים. זאת ועוד: הירידה הצפויה במספר המועסקים בענף במאי היא כמעט היחידה שמציגה סנטימנט שלילי מבין כלל הענפים. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהסקר הערכת מגמות בעסקיםמשבר הקורונהענף הבינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...