חיים ביבס: "השלטון המקומי הלווה כסף למדינת ישראל לבניית כיתות לימוד; זה כישלון אחד גדול של השלטון המרכזי"

בריאיון "אחד על אחד" עם דני קושמרו, במסגרת ועידת פסגת הנדל"ן 2021, העניק יו"ר מרכז השלטון המקומי שיעור מאלף בכל הקשור ליחסים עם מוסדות המדינה • "לאף אחד בישראל אין אומץ לשנות את מודל ארנונה"

שיתוף הכתבה
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)

משבר הקורונה הפך את הסדר, כביכול, ביחסים שבין השלטון המקומי לשלטון המרכזי בישראל: לפתע, העיריות, וראשי הערים, היו "הבוסים האמיתיים", שהזיזו את התהליכים בתחום קדימה, בעוד המשבר השלטוני והריבוני הלך והחריף. בריאיון "אחד על אחד" עם דני קושמרו, במסגרת ועידת פסגת הנדל"ן 2021, חשף חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, את מאחורי הקלעים של יחסים אלו, והעניק שיעור מעניין מאוד בכל הנוגע לכך – בהווה ובעתיד.

מרכז השלטון המקומי תפס את המשוכות, לאור העובדה שהשלטון המרכזי חלש מאוד, כמעט שלא קרה בו שום דבר, ובתקופה אולי מהמורכבות שיש. מרגישים את זה בתקציב הרשות: כשאין תקציב אין יכולת לקיים הרבה דברים, כמו עיר ללא אלימות, תוכניות רווחה ועוד. בינוי, פיתוח, תשתיות, לעומת זאת – הם דווקא המשיכו"

"מרכז השלטון המקומי תפס את המשוכות, לאור העובדה שהשלטון המרכזי חלש מאוד, כמעט שלא קרה בו שום דבר, ובתקופה אולי מהמורכבות שיש. מרגישים את זה בתקציב הרשות: כשאין תקציב אין יכולת לקיים הרבה דברים, כמו עיר ללא אלימות, תוכניות רווחה ועוד. בינוי, פיתוח, תשתיות, לעומת זאת – הם דווקא המשיכו. 

המצב הזה חשף עד כמה השלטון המרכזי מנותק מהציבור. אנחנו החיבור האמיתי. זה הגיע למצב שהשלטון המקומי הלווה, בשתי פעימות, למדינת ישראל, כסף לבניית כיתות לימוד. זה כישלון אחד גדול של השלטון המרכזי.

במשך שנים בנו כאן רק יחידות דיור. לא פארקים, לא תשתיות - ואתה רואה את התוצאות. הסכמי הגג מול הרשויות היו טובים, אבל אמרתי עוד אז: חשוב לייצר את כל המעטפת . כדי לייצר פתרון אמיתי צריך באזורי הביקוש, באזורים שהרשויות יכולות לקדם בעצמן פתרונות דיור לזוגות צעירים, תנו לנו לעשות זאת. מצד שני, שחררו את היזמים לבנות. רק כך נוכל לייצר משהו אמיתי".

אם המדינה תחשוב שמטרתה רק לבנות יחידות דיור, ולא מציעה את מה שמסביב. זה נכון גם בהתחדשות עירונית: מספיק לעבוד על אנשים, תנו להם משהו אמיתי, תנו להם מעטפת בתוך השכונה, ולא רק יחידות דיור חדשות. תנו להם גן ילדים מסודר, פארק משחקים. היזם רוצה לבנות וללכת, והרשות צריכה לתת את הפתרונות"

"מודיעין שאני עומד בראשה היא העיר המתוכננת ביותר בישראל", המשיך ביבס. "בכל שנה אני בונה בין 600 ל-800 יחידות דיור, אבל זה לא יכול להימשך אם המדינה תחשוב שמטרתה רק לבנות יחידות דיור, ולא מציעה את מה שמסביב. זה נכון גם בהתחדשות עירונית: מספיק לעבוד על אנשים, תנו להם משהו אמיתי, תנו להם מעטפת בתוך השכונה, ולא רק יחידות דיור חדשות. תנו להם גן ילדים מסודר, פארק משחקים. היזם רוצה לבנות וללכת, והרשות צריכה לתת את הפתרונות.

לאף אחד בישראל אין אומץ לשנות את מודל הארנונה הקיים. היום אין שליטה לרשות המקומית בכל הנושא הזה, והמקור לקביעת תעריף הארנונה הוא נוסחה שנמצאת בידי האוצר. צריך נוסחה שיוצרת איזון בין המסחרי לבין המגורים, כדי ליצור משהו יעיל".

יש לציין כי ביבס הוא איש הליכוד, ולכן מעניין היה לשמוע מה יש לו להגיד על הממשלה החדשה המתגבשת: "הממשלה אמורה לקום בראשון - ואנחנו מצפים ממנה לסדר תקצוב חדש. כל ממשלה שתקום נעבוד איתה, למען הסדר, כי קודם כול צריך לדאוג לשלטון המקומי, ורק אז לסדר הפוליטי. נקדם כל מה שצריך כדי להביא את השינוי. ברגע שהעגלה תתחיל לזוז, גם ההתחדשות העירונית ומה שמסביבה יתחיל לזוז".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתמשבר הקורונהמרכז השלטון המקומיעיריית מודיעין-מכבים-רעותדן קצ'נובסקיחיים ביבסמיכאל אסף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...