פרשת איקאה אשתאול: בית המשפט המחוזי קבע כי תוקף התוכנית וההיתרים שהוצאו מתוכה – יפקעו

השופט אלכסנדר רון הורה על ביטול החלטת ועדת הערר לאישור התוכנית, וקבע כי תוקף התוכנית וההיתרים יפקע בתוך 90 יום • "אקווה שלאחר החלטה זו ישובו הצדדים להידברות עניינית ומאוזנת" • פסק הדין - בכתבה

שיתוף הכתבה
איקאה אשתאול (שלאגר מדיה; יח"צ)איקאה אשתאול (שלאגר מדיה; יח"צ)

סוף לפרשת איקאה אשתאול? שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אלכסנדר רון, קיבל היום (ה') את עמדת המדינה והורה על ביטול החלטת ועדת הערר בעניין מתחם "איקאה אשתאול", וכן על ביטול החלטת הוועדה המקומית מטה יהודה, וקבע כי תוקף התוכנית המקומית וההיתרים שהוצאו מכוחה יפקעו.

כזכור, במסגרת פרשה שמתנהלת עוד מפברואר 2020, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים בשם מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי, עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בעיר, ביוני אותה שנה, נגד החלטת ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים לתת תוקף לתוכנית "איקאה אשתאול" שבסמוך למושב אשתאול שבהרי ירושלים. לא בכל יום יוצאת מתכננת המחוז נגד הוועדה המחוזית – אך כאן היא עשתה זאת במלוא העוצמה.

עמדת המדינה גובשה על דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמיניץ, המשנה לפרקליט המדינה עו"ד אורית קוטב, ופרקליטת מחוז ירושלים, עו"ד כוכבית נצח דולב, אשר סברו כי לא היה מנוס מהגשת העתירה ומנקיטת הליכים חריגים "נגד תוכנית שחוסר החוקיות שלה הוא כה בוטה, וזאת כחלק מהמאבק בבנייה בלתי חוקית, שהפכה למכת מדינה"

בעתירה נכתב כי התוכנית מכשירה בדיעבד עבירות בנייה "בדרגת חומרה גבוהה ביותר ובהיקפים חסרי תקדים". תלמי ציינה כי היא לא דורשת את סגירתו של המתחם כולו, שפועל כבר, אלא רק לאטום ולהפסיק את השימוש בחלקים שחורגים מזכויות הבנייה המקוריות, ולטענתה "נבנו בעבריינות".

בדיון בבית המשפט המחוזי יוצגו מדינת ישראל ומתכננת המחוז בידי עורכי הדין יואב דור, מורן בראון ונדב ביננבאום מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי), שם נכתב כי ניתן תוקף "לתוכנית המכשירה בדיעבד עבירות בנייה בדרגת חומרה גבוהה ביותר, ובהיקפים חסרי תקדים". 

המדינה טענה כי היקף עבירות הבנייה הוא של כ-9,500 מ"ר, מתוך מבנה ששטחו עולה על 25,000 מ"ר, "דבר שנעשה בהליך זוחל אך מכוון מטרה של תכנון ורישוי בשיטת ה'סלאמי'", כך לשון העתירה. "זהו מקרה חריג שבו מתכננת המחוז עותרת לביהמ"ש נגד החלטה של ועדת ערר , אשר מקרה דומה לו אירע בעבר אגב בנייה של חנות 'איקאה' בראשון לציון, ובמקרים בודדים נוספים".

מהפרקליטות נמסר עוד כי עמדת המדינה גובשה על דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמיניץ, המשנה לפרקליט המדינה עו"ד אורית קוטב, ופרקליטת מחוז ירושלים, עו"ד כוכבית נצח דולב, אשר סברו כי לא היה מנוס מהגשת העתירה ומנקיטת הליכים חריגים "נגד תוכנית שחוסר החוקיות שלה הוא כה בוטה, וזאת כחלק מהמאבק בבנייה בלתי חוקית, שהפכה למכת מדינה. 

לעמדתם, מדובר במקרה קיצוני של עבירות בנייה שביצוען מהווה פגיעה חמורה בשלטון החוק. הקדמת הבנייה לתכנון, תוך הצבת עובדות בשטח, ולאחר מכן פנייה לרשויות כדי שיכשירו את הבינוי הלא חוקי באופן פסול ואת המהלכים שקדמו לו, הוא מצב שהמדינה לא תוכל להשלים עימו".

מפעילת המתחם מתייחסת בטענותיה לשיקול שעניינו עוצמת הפגיעה בשלטון החוק, אך מעט חבל שלא נתנה היא בעצמה את דעתה לשיקול זה, כשבנתה את שבנתה, קודם אישור התוכנית המקומית, בבחינת 'טול קורה מבין עיניך'"

בית המשפט קבע כי מפעילת המתחם "מתייחסת בטענותיה לשיקול שעניינו עוצמת הפגיעה בשלטון החוק, אך מעט חבל שלא נתנה היא בעצמה את דעתה לשיקול זה, כשבנתה את שבנתה, קודם אישור התוכנית המקומית, בבחינת 'טול קורה מבין עיניך'. את העגלה לפני הסוסים אין לרתום, ולא בכדי לא נקרא החוק, למשל, חוק הבנייה והתכנון".

כאמור, קבע השופט רון כי תוקף התוכנית המקומית וההיתרים שהוצאו מכוחה יפקעו, אך פסק עוד כי התוקף "לא יפקע לאלתר, אלא בעוד 90 יום. מעבר לכך אותיר את שאלת האכיפה לדרגים המנהליים, על פי סמכויותיהם, ולערכאה המתאימה לכך. ולכל היותר אוסיף שאקווה שלאחר החלטה זו ישובו הצדדים להידברות עניינית ומאוזנת, והדבר אף מתבקש". השופט פסק כי כל אחד מארבעת המשיבים בדיון ישלם 25,000 שקל כל אחד למדינה, כהוצאות משפט.

לעיון בפסק הדין לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פרקליטות המדינההוועדה המקומית לתכנון ובנייההשופט אלכסנדר רוןאיקאה אשתאולבית המשפט המחוזיועדת הערר המחוזיתשירה תלמי-באבאי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...