פודקאסט "החזית העירונית", פרק 7: מהנדס העיר אשדוד, דורון חזן

דורון חזן, המכהן כשש שנים בתפקיד, מדבר על מאפייני העיר, על האתגרים, על ההתחדשות העירונית באשדוד - ועל היחסים עם מנהל התכנון • עו"ד זיו כספי מארח לשיחה את מי שמוביל את התכנון באחת הערים הצומחות בישראל

שיתוף הכתבה
עו"ד זיו כספי ומהנדס העיר אשדוד, דורון חזן (מרכז הנדל"ן)עו"ד זיו כספי ומהנדס העיר אשדוד, דורון חזן (מרכז הנדל"ן)

יום ראשון הגיע ואיתו פרק נוסף של פודקאסט "החזית העירונית". הפעם אירח עו"ד זיו כספי (שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות ') את דורון חזן, מהנדס העיר אשדוד, לשיחה על העיר ועל התפתחותה, על התוכניות העתידיות, על התחדשות עירונית באשדוד - בדגש על שאלת תמ"א 38 וביטולה - ועל היחסים הטעונים עם מנהל התכנון ועם מוסדות התכנון ככלל.

להאזנה בספוטיפיי
להאזנה באפל פודקאסטים
להאזנה בגוגל פודקאסטים

העיר צומחת

"הצמיחה של העיר היא בלתי נמנעת, אני מאמין שעוד יש לנו עתיד מרתק, לעיר הזאת, עיר מאוד גדולה ומשמעותית בכל המטרופולין הדרומי. קצת מביך להגיד שזו עיר דרומית, כי עד לראשון נדרשת רבע שעה של נסיעה, 40 דקות מבאר שבע – אז איפה הדרום ואיפה המרכז? זה גוש דן רבתי. העיר חווה צמיחה מאוד גדולה, עם הסכם גג של 30,000 יחידות דיור. אנחנו היום 270,000 תושבים ובתכנון, בתוכנית המתאר, שעדיין לא אושרה לצערי הרב, אנחנו על 350,000 תושבים. לדעתי רוב הסיכויים שביום שהיא תאושר נצטרך להתחיל תוכנית חדשה, שתדבר על חצי מיליון תושבים".

"מנהל התכנון רק מפריע"

בואו ניקח בחשבון שעיר אומנם יודעת מה היא רוצה, אבל אני כן מסכים שצריך שיהיה גם גורם שיודע לבקר, כשיש ניגוד של אינטרסים בין עיר לבין ממשלה. אם הממשלה אומרת 'אני במשבר דיור, אני רוצה לייצר דירות', והעיר אומרת 'רוצה אני' - תראה לי עוד עיר במדינת ישראל שראש העיר שלה בא ואומר 'אני רוצה יחידות דיור' – ובעיניי, איך שאנחנו חווים את זה, יש גוף שתפקידו בסופו של דבר לעזור לך, והוא חוטא לתפקידו. 

אז עכשיו כולם מדברים על משבר דיור, כולם מדברים על זה שיש הליכים של בירוקרטיה ארוכה, שכל הרפורמה בעצם רק האריכה את תהליך קבלת ההיתר - ואף אחד לא מתעסק בכל מה שקורה בוועדות המחוזיות, אף אחד לא מתעסק בזה. מה קורה בהליך של קבלת תב"ע ? אתם יודעים כולכם שנדרשות חמש שנים ויותר בשביל זה, אז למה אף אחד לא מדבר על זה? למה לא באים ואומרים שפה יש לנו בעיה גדולה? אני מסכים: רשויות יכולות לעשות את המקסימום כדי לתקוע דברים, זה נכון. יש להן כוח. אבל אנחנו מדברים על מצב שבו, כאן באשדוד, יש מקום שהאינטרסים הם באמת אותם אינטרסים, ומנהל התכנון, סליחה שאני אומר את זה, רק מפריע.

והוותמ"ל מה עשה? בא ושם מראה, מראה כואבת, למנהל התכנון ולוועדות המחוזיות: אפשר גם אחרת. אני שומע את כל הדמגוגיה של הארגונים הירוקים, של ארגוני הסביבה – באחד הכנסים דיבר נציג של אדם טבע ודין, שאמר בלי להניד עפעף שמתקיימים רק שני דיונים בוותמ"ל לפני הפקדה. זה שקר גס. קודם כול, הלוואי - הלוואי שיש מקום שעושה רק שני דיונים עד השולחן העגול. עד לשם יש סדרה של פגישות, אינספור פגישות עד שאנחנו מגיעים למסמכים. ובסופו של דבר, הוותמ"ל יודע לשים, פשוטו כמשמעו, את כל משרדי הממשלה סביב השולחן העגול. זה הדבר הכי טוב שהוא יודע לעשות".

"מי שמפריע להתחדשות עירונית זו המדינה"

"את רשות מקרקעי ישראל צריך לפרק, ואני אומר את זה לא פעם. כבר אמרו לי להפסיק להגיד את זה, אבל את רמ"י צריך לפרק. רמ"י היום הוא גורם מפריע, חד-משמעית גורם מפריע. אתן את הזווית שלי, מפרויקט באשדוד: מגרש השלמה שניתן לפרויקט של התחדשות עירונית . הוא כבר מסומן, עבר בתב"ע, עבר בוועדה המחוזית - וייאמר לזכותו של דוד לפלר, יושב ראש הוועדה הקודם, איש מקסים, שדאג לעניין - הגיעו לרמ"י, לרשות להתחדשות עירונית, כולם נתנו את האישורים, רמ"י אפילו הקצתה את הקרקע ליזם. עברו שנה-שנתיים, היזם אמר 'רוצה אני', ופתאום אמרו לו רגע, חכה – והוציאו דו"ח חדש. 

לכן אני טוען כי מי שמפריע היום להתחדשות עירונית זו המדינה. מי שלא נותן לדבר הזה לקרות, זו המדינה. ואני אומר המדינה, לא הממשלה – כי הממשלה רוצה, ולא משנה איזו ממשלה זו כרגע. המדינה נמצאת בלוּפּ אינסופי. היא אומרת, לכאורה, שהיא רוצה התחדשות עירונית , אבל הלכה למעשה, בפועל, זה לא קורה.

אני חושב שמנהל התכנון בעברו ממש רצה לקדם תוכניות מתאר נקודתיות לכל עיר ועיר, ומה שקורה היום, לצערנו הרב, זה שאין מוטיבציה לקדם ולספק לעיריות את תוכניות המתאר הללו, כי ברגע שתהיה לי תוכנית מתאר מאושרת אני אוכל לדון בהתחדשות עירונית בעצמי, כעירייה, והרי זה 'אסון'".

הצמיחה צריכה לבוא מבפנים

"כיום אין לעיר כמעט לאן להתרחב, ובכל זאת אנחנו רוצים לקדם הסכם גג של של 30,000 יחידות דיור. בניגוד להרבה הסכמים אחרים, אצלנו לא עשו שכונות לוויין ושכונות שצמחו בצמידות למרקם קיים, אין לנו שום שכונה שהוצמחה ככה, ולכן ידעתי, מהיום הראשון שנכנסתי לתפקיד, שאנחנו חייבים לגדול מבפנים. וכאן אנחנו מגיעים אל סוגיית התמ"א.

קודם כול, חשוב לנו להתחיל מתוכנית כוללנית של התחדשות, שלכל עיר תהיה תוכנית כוללת שבאה ונותנת את הוודאות שכולם מדברים עליה: מה מתאים לתמ"א 38 ומה לפינוי-בינוי. כן, אנחנו בעיריית אשדוד חובבים תמ"א 38 . יש לנו בעיר 260 מבנים של תמ"א. זה מספר מטורף. 

במבצע האחרון היו טילים שנפלו גם על אשקלון וגם על אשדוד. עשרת אלפים תושבים בעיר חבים להנהלת העיר את זה שהיה להם מרחב מוגן. אז אפשר להתווכח עד מחר על תמ"א 38 – זה כן עובד, זה לא עובד, זה כן אפקטיבי, זה לא אפקטיבי. השאלה היא מהי המהות לתושב.

אשדוד זה לא יהוד, זה לא קריית אונו; בתור מי שעבד עם רמת גן, בתור מי שהיה סגן מהנדס העיר בבת ים, שעבד חמש שנים עם ירושלים – אני יכול להגיד שתמ"א 38 לא טובה לכל מקום. זה אולי לא טוב לבת ים, שהיא באמת עיר צפופה מלכתחילה. אז למה רמת גן ובת ים, מהיום הראשון, באו ועשו תוכניות לפי סעיף 23, שלא נתנו את שתי הקומות וחצי המתבקשות, אלא חמש או שש קומות? כי כולם 'פמפמו' שזה לא כלכלי, וזה שקר גס. 

למה באשדוד, עם ערכי קרקע נמוכים בהרבה, זה כלכלי? כי מישהו דאג 'לפמפם' ששתי קומות וחצי זה לא כלכלי. אם רמת גן ובת ים היו נותנות שתי קומות וחצי, הערים האלו היו נראות אחרת, הבעיות שהיום טוענים שקיימות, בנוגע לתשתיות, היו נראות אחרת – כי לא יכול להיות שבניין של שתיים-שלוש קומות יהפוך לבניין של עשר קומות. זה לא יכול לקרות אצלי. אצלי הוא יהפוך לבניין של 4.5 קומות בלבד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהתחדשות עירוניתעו"ד זיו כספיעיריית אשדודתמ"א 38דורון חזן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...