חלופת שקד לתמ"א 38: הריסה ובנייה ללא הגבלת גובה, עד 400% תוספת; "אם לא תאושר עד נובמבר – נאריך התמ"א בשנה"

שרת הפנים הציגה את החלופה שלה לתמ"א במסיבת עיתונאים מיוחדת, ואמרה כי היא עדיפה על תיקון 128 שהציע שר הפנים הקודם דרעי • מנכ"לית מנהל התכנון

שיתוף הכתבה
שרת הפנים איילת שקד בהצגת החלופה לתמ"א 38 (יוני קלברמן)שרת הפנים איילת שקד בהצגת החלופה לתמ"א 38 (יוני קלברמן)

הפתרון לבעיית התמ"א? שרת הפנים איילת שקד כינסה היום (ב') מסיבת עיתונאים משותפת עם מנהל התכנון , במטרה להציג את החלופה שלה לתמ"א 38. שתי בשורות יצאו משם. האחת – החלופה שמקדמת שקד מאפשרת זכויות בנייה גדולות יותר במסלול להריסה ובנייה, ולא מגבילה את גובה הבנייה; השנייה – אם החלופה לא תאושר בחקיקה עד נובמבר הקרוב, תוארך תמ"א 38 בשנה נוספת, ולכן תוקפה יפוג רק באוקטובר 2023.

הצעת החוק של שקד תתבסס על המסלול העקרוני בחלופה שהוצעה במסגרת התזכיר שהופץ במסגרת תיקון 128 לחוק התכנון והבנייה, על ידי שר הפנים הקודם אריה דרעי, אך לדברי שקד החלופה שלה "טובה יותר, גם בעיני מי שתומך בהארכת התמ"א".

 

השינוי המרכזי במסגרת התוכנית החלופית של שקד נוגע להגדלת היקף זכויות הבנייה במסלול הריסה ובנייה ל-400%, לעומת 350% לכל היותר כיום; כמו כן מורה החלופה החדשה על ביטול מגבלות גובה המבנה, ועל קביעת מסלול מקוצר, "תוכנית + היתר", שבו שני השלבים ייערכו בו-זמנית, ללא צורך לשוב לוועדה המקומית עבור כל אחד מהם בנפרד.

לעיון במצגת המפרטת על סעיפי החלופה, לחצו כאן

כאמור, אחת ההצהרות החשובות במהלך מסיבת העיתונאים נגעה לקידום החוק, ולאלטרנטיבה במקרה שלא יאושר בזמן: "אחרי ששקלתי את מכלול השיקולים, בנינו יחד חלופה שבעיני כולנו היא טובה יותר", ציינה שקד במסיבת העיתונאים. "היעד לסיום החקיקה הוא סוף נובמבר, ולדעתי נעמוד בכך, שכן מדובר בכמה עמודי חקיקה בלבד, אבל אם נראה שלא – אמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה להאריך את תמ"א 38 בעוד שנה".

היעד לסיום החקיקה הוא סוף נובמבר, ולדעתי נעמוד בכך, שכן מדובר בכמה עמודי חקיקה בלבד, אבל אם נראה שלא – אמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה להאריך את תמ"א 38 בעוד שנה"

עוד כוללת החלופה המלצה למועצה הארצית לתקן את החלטתה לגבי תחולה ברמה מקומית, באופן שתקל על רשות שמעוניינת להיוותר עם הוראות התמ"א. על פי ההמלצה, הרשות המקומית תוכל לעשות זאת, עד 01.05.22, באחת משלוש אפשרויות: הגשת תוכנית מתאר כוללת להתחדשות עירונית; הכנת תוכנית על פי סעיף 23 על כל העיר, או על חלק משמעותי ממנה; הודעה על הכנת תוכנית וקביעת תנאים על פי סעיף 78 לחוק.

 

שרת הפנים, איילת שקד: "עם כניסתי לתפקיד נושא ההתחדשות העירונית בכלל, והתמ"א בפרט, עמדו בראש מעייני, ואני שמחה להציג לציבור את 'חלופת שקד לתמ"א 38' - מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק. החלופה תספק מענה לחסרונות התמ"א הידועים היטב, תייצר ודאות במשק ותגדיל את הכדאיות הכלכלית. במקביל, החלופה תביא עימה ראייה רחבה, וכוללת יעילות וקיצור פרקי הזמן הנהוגים כיום. יצאנו לדרך".

ראש מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "חלופת שקד לתמ"א 38 מביאה פתרון הוליסטי ומלא לכלל האינטרסים הקיימים, ויש בו כדי לייצר יציבות וכיוון ברור לכלל הגורמים הרלוונטיים. החלופה מביאה בחשבון את הצורך הברור בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות שבתחומן מבוצעות התוכניות, ובד בבד מדגישה את הצורך בקידום תוכניות לחיזוק מבנים והתחדשות עירונית. נפעל בנחישות לקדם את החלופה ואת כל הנושאים הנדרשים כדי להוציאה לפועל".

 

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר: "החלופה לתמ"א נותנת מענה כולל מבחינה תכנונית וסביבתית. החלופה שמה דגש על התחדשות עירונית כוללת ולא על הבניין הבודד, ונותנת מענה לתשתיות ולצורכי ציבור. החלופה הינה חלק מהתכנון הכולל הנכון, השם דגש על ראייה אסטרטגית לתכנון מדינת ישראל בשנת 2040, כשההתחדשות העירונית הינה נדבך מרכזי לצד קידום תשתיות עדכניות ועל עירוניות נחוצות.

התוכנית לא נותנת מענה לפריפריה בתחום ההתחדשות העירונית – את זה תצטרך לתת המדינה. היא נותנת מענה בעיקר לבעיית שטחי ציבור, ומאפשרת תהליך מקוצר ואינטנסיבי יותר. לגבי הגובה המותר: את זה תקבע כל עיר בעצמה, אנחנו לא כופים זאת על אף רשות".

עד היום הושלם ביצועם של 1,300 בניינים מתוך 80,000 פוטנציאליים במסגרת התוכנית – זה משקף שיעור של 1.3% בלבד ב-15 שנה. אם נמשיך בעסקים כרגיל, כנראה לא נגיע רחוק מדי"

אדריכל ארז בן אליעזר, יועץ בכיר למנכ"לית מנהל התכנון , אמר: "עד היום הושלם ביצועם של 1,300 בניינים מתוך 80,000 פוטנציאליים במסגרת התוכנית – זה משקף שיעור של 1.3% בלבד ב-15 שנה. אם נמשיך בעסקים כרגיל, כנראה לא נגיע רחוק מדי. אפשרנו כאן גמישות, וכל מי שירצה עד 2025 להחליף את התמ"א בתוכניות עירוניות יכול לעשות את זה, ומשם להמשיך בצורה לוקלית בהתאם לתוכנית החדשה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתאיילת שקדדלית זילבראריה דרעימשרד הפניםעו"ד שלומי הייזלרתמ"א 38תיקון 128 לחוק התכנון והבנייהאדריכל ארז בן אליעזר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...