חשים שמחירי הקרקעות מרקיעים שחקים? גם המספרים מראים זאת: שווי קרקע בחיפה זינק בכ-55% - במהלך רבעון אחד

חברת שמן תעשיות דיווחה על הערכת שווי של 207 מיליון שקל לקרקע בבעלותה בחוף שמן בעיר, נכון לסוף הרבעון השני של 2021 • בסוף הרבעון הראשון של השנה שווי המקרקעין היה כ-133 מיליון שקל

שיתוף הכתבה
אזור נמל חיפה (שאטרסטוק)אזור נמל חיפה (שאטרסטוק)

דיווח שגרתי לכאורה של חברת שמן תעשיות לרשות לניירות ערך אתמול (ד') ממחיש בצורה מצוינת את עליית מחירי הקרקעות בישראל – עלייה שנדמה כי הכול מרגישים בה: החברה הודיעה כי קיבלה לידיה את הערכת השווי של מקרקעין בבעלותה בחוף שמן בחיפה, הערכת שווי אשר נכונה לסוף הרבעון השני של השנה.

כאשר פונים לשוויים של המקרקעין בתום הרבעון הראשון של השנה – מגלים כי זה עמד על כ-133 מיליון שקל. במילים אחרות, בתוך רבעון אחד עלה שווי המקרקעין (לכל הפחות על פי ההערכות של אנשי המקצוע הפועלים מול החברה) ב-74 מיליון שקל, כלומר ביותר מ-55%

לפי הערכת שווי זו, המקרקעין – המשתרעים על פני כ-83 דונם, באזור שבו מוקם הנמל החדש של חיפה – היו שווים בתום הרבעון כ-207 מיליון שקל. עד כאן מדובר בנתונים סבירים למדי. אלא שאז פונים לשוויים של המקרקעין בתום הרבעון הראשון של השנה – ומגלים כי זה עמד על כ-133 מיליון שקל. במילים אחרות, בתוך רבעון אחד עלה שווי המקרקעין (לכל הפחות על פי ההערכות של אנשי המקצוע הפועלים מול החברה) ב-74 מיליון שקל, כלומר ביותר מ-55%.

"עליית שווי המקרקעין כאמור תבוא לידי ביטוי בהון העצמי של החברה לסוף יוני 2021, במסגרת הדו"ח הרבעוני שיפורסם על ידי החברה עד לסוף חודש זה", מציינת החברה בהודעתה. "עליית שווי זו לא תשפיע על דו"ח רווח והפסד של החברה לאותו מועד".

הקרקע בחוף שמן משתרעת על פני כ-83 דונם. על מגרש זה ממוקם מפעלה של החברה, ותשעה דונמים ממנו מושכרים לחברה אחרת ומסווגים כנדל"ן להשקעה – כך על פי הדו"ח המסכם של החברה לרבעון הראשון של השנה. עוד נכתב שם כי "החברה מתכוונת לפתח ולממש את הפוטנציאל הטמון במקרקעין נוכח מקומם, תוך בחינה של אפשרויות נוספות"

כאמור, הקרקע בחוף שמן משתרעת על פני כ-83 דונם. על מגרש זה ממוקם מפעלה של החברה, ותשעה דונמים ממנו מושכרים לחברה אחרת ומסווגים כנדל"ן להשקעה – כך על פי הדו"ח המסכם של החברה לרבעון הראשון של השנה. עוד נכתב שם כי "החברה מתכוונת לפתח ולממש את הפוטנציאל הטמון במקרקעין נוכח מקומם, תוך בחינה של אפשרויות נוספות".

נציין כי בינואר 2019 קיבלה החברה מעיריית חיפה דרישה לתשלום היטל שטחים ציבוריים פתוחים בגין הקרקע בחוף שמן, היטל בסך של כ-3.8 מיליון שקל. החברה הגישה עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, ובמסגרתה ביקשה מבית המשפט שיצהיר כי דרישת התשלום "בטלה ומבוטלת".

במסגרת הליך גישור שהתנהל בין החברה לבין העירייה, שאליו הופנו הצדדים על ידי בית
המשפט, הם חתמו בפברואר 2020 על הסכם פשרה, שניתן לו תוקף של פסק דין. בהתאם להסכם הפשרה, תשלם החברה סכום כולל של 1.545 מיליון שקל, אשר "מסלקים באופן סופי ומוחלט את
החבות של החברה בהיטל שצ"פ בגין מלוא שטחי הקרקע והבנוי שבנכס", כך בהודעתה בעניין.

חוף שמן בחיפה נמצא בין המע"ר של העיר התחתית לבין שפך נחל קישון, ושימושיו הם בעיקר "תעשייה תומכת נמל". עם התחלת העבודות להקמת נמל חיפה החדש, הוחלה בניית רציפי נמל חדשים בו, כחלק ממתחם הנמל המוקם באזור – בין בת גלים לשפך הקישון

חוף שמן בחיפה נמצא בין המע"ר של העיר התחתית לבין שפך נחל קישון, ושימושיו הם בעיקר "תעשייה תומכת נמל". עם התחלת העבודות להקמת נמל חיפה החדש, הוחלה בניית רציפי נמל חדשים בו, כחלק ממתחם הנמל המוקם באזור – בין בת גלים לשפך הקישון. אפשר שתהליך זה הוא אחד מאלו אשר תרמו באופן משמעותי לעליית מחיר הקרקע המדוברת של שמן תעשיות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שמן תעשיותהערכת שוויהרשות לניירות ערךמצוקת הקרקעותמקרקעיןנמל חיפה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...