יוני בענף הנדל"ן: מספרים שלא היו כאן שש שנים; תזרים המזומנים של הקבלנים: 9.6 מיליארד שקל

13,800 דירות נרכשו לאורך יוני 2021 – המספר הגבוה ביותר מאז יוני 2015 • גם מכירות המשקיעים ורכישות המשקיעים, ורכישות של דירה ראשונה בשוק החופשי הן הגבוהות ביותר זה שש שנים

שיתוף הכתבה
העלייה הולכת ומתעצמת (שאטרסטוק)העלייה הולכת ומתעצמת (שאטרסטוק)

גם חודש יוני מביא איתו מספרים גבוהים, שאפשר לומר שכמעט התרגלנו אליהם לאחרונה: על פי סקירת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שפורסמה היום (א'), נרשמו ביוני 2021 מספרים שלא נרשמו בענף הנדל"ן למגורים כבר כשש שנים, מאז יוני 2015.

על פי הסקירה, בחודש יוני האחרון נרכשו 13,800 דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז השיא ההיסטורי שנרשם בחודש יוני 2015, וחוץ מאותו חודש לפני שש שנים – הגבוהה ביותר זה 20 שנה. בהשוואה ליוני אשתקד זהו גידול של 26%, וכפי שנכתב בסקירה – "יש לזכור שבחודש יוני אשתקד נרשמה התאוששות משמעותית במספר העסקאות, לאחר הירידות החדות בשלושת החודשים הראשונים לפרוץ מגפת הקורונה". בהשוואה לחודש הקודם, מאי 2021, עלה מספר העסקאות בשיעור של 11%.

בניכוי רכישות בסבסוד ממשלתי (בעיקר " מחיר למשתכן ") עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש יוני על 12,700 דירות, גם כן הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015. בהשוואה ליוני אשתקד זהו גידול של 38%, וגידול של 13% בהשוואה לחודש הקודם.

סך העסקאות בדירות יד שנייה בחודש יוני עמד על 9,100, גם כאן זו הרמה הגבוהה ביותר מאז השיא שנרשם ביוני 2015. בהשוואה ליוני אשתקד זהו גידול של 36%, וגידול של 15% בהשוואה לחודש הקודם. הרכישות של דירה ראשונה הסתכמו בחודש יוני 5,900, (כולל " מחיר למשתכן "), גידול של 4% בהשוואה ליוני אשתקד וגידול של 7% בהשוואה לחודש הקודם. 

"עם זאת, הגידול המתון יחסית ברכישות אלו חל על רקע ירידה חדה ברכישות במסגרת מחיר למשתכן . מנגד, ברכישות אלו בשוק החופשי, אשר הסתכמו ב-4,800 דירות, נרשם גידול של 22% בהשוואה ליוני אשתקד וגידול של 11% בהשוואה לחודש הקודם. "יש לציין עוד כי רמה זו של רכישות דירה ראשונה בשוק החופשי הינה הגבוהה ביותר מאז יוני 2015", מצוין בסקירה. 

בהמשך לכך, סך הרכישות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן בחודש יוני עמד על 1,100 דירות, ירידה חדה של 35% בהשוואה ליוני אשתקד וירידה של 9% בהשוואה לחודש הקודם. רכישות משפרי הדיור בחודש יוני הסתכמו בחמשת אלפי דירות, גידול של 25% בהשוואה ליוני אשתקד, גבוה במעט משיעור הגידול ברכישות של דירה ראשונה בשוק החופשי.

מכירות הקבלנים בחודש יוני הסתכמו ב-4,700 דירות, גידול של 10% בהשוואה ליוני אשתקד וגידול של 4% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי מגיע שיעור הגידול במכירות הקבלנים בהשוואה ליוני אשתקד ל-41%: סך מכירות זה עמד על 3,600 דירות. בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול של 9% במכירות הקבלנים בשוק החופשי.

"הגידול החד במכירות הקבלנים בחודש יוני מצא ביטוי בתזרים המזומנים ממכירות אלו", נכתב בסקירה, "אשר הגיע לסך של 9.6 מיליארד שקל (כולל מכירות במסגרת מחיר למשתכן ) - גידול ריאלי של 27% בהשוואה ליוני אשתקד". בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול ריאלי של 9%. כ-14% בלבד מסך תזרים המזומנים של הקבלנים בחודש יוני נבע ממכירות במסגרת מחיר למשתכן, פחות ממחצית מתרומתן של מכירות אלו לתזרים הקבלנים בחודש יוני אשתקד.

רכישות המשקיעים בחודש יוני הגיעו ל-2,900 דירות, וגם כאן מדובר על הרמה הגבוהה ביותר מאז רמת השיא שנרשמה ביוני 2015. בהשוואה ליוני אשתקד נרשמה עלייה חדה של 126% ברכישות המשקיעים, וזו הקיפה את כל האזורים, בהובלת אזורי ת"א וחדרה שבהם הגיע שיעור הגידול ל-250%. בהשוואה לחודש הקודם נרשמה עלייה של 12% ברכישות המשקיעים ברמה הארצית. המשקיעים ריכזו ביוני 21% מסך הרכישות, כמעט כפליים ממשקלם בסך העסקאות ביוני אשתקד.

מכירות המשקיעים בחודש יוני עמדו גם הן על 2,900 דירות,  גידול של 32% בהשוואה ליוני אשתקד וגידול של 21% בהשוואה לחודש הקודם. גם זו נחשבת לרמה הגבוהה ביותר בנתון זה מאז יוני 2015. "הרמה הגבוהה יחסית במכירות המשקיעים בחודש יוני האחרון יש בה כדי להפתיע במידה מסוימת, זאת על רקע הגידול החד מנגד במספר הדירות הנרכשות להשקעה מאז הופחת מס הרכישה בכלל, ובחודש יוני עצמו בפרט", נכתב בסקירה, "כמו גם על רקע ההאצה בעליית מחירי הדירות ב-12 החודשים האחרונים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצראגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצרדירות חדשותדירות יד שנייהתזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלניםמשקיע נדל"ןמחיר למשתכן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...