אושרה פה אחד תוכניתו של שר הבינוי והשיכון – "מחיר מטרה 2.1": 60% מכלל מכרזי המדינה יוקצו לדיור בר השגה

ועד 65% מהמכרזים בפריפריה – כך אישרה מועצת מקרקעי ישראל • החלטות נוספות מעניקות הקלות לרוכשי דירות "בני המקום" ולנכים • השר אלקין: "סימנו לעצמנו מטרה ואנחנו בדרך אליה"

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין (אתר הכנסת)שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין (אתר הכנסת)

מועצת מקרקעי ישראל אישרה פה אחד את תוכניתו של שר הבינוי והשיכון, השר זאב אלקין, תוכנית "מחיר מטרה 2.1" – כך עדכן היום (ה') המשרד. על פי ההחלטה, 60% מכלל מכרזי השיווק של המדינה באזורי הביקוש יוקצו לדיור בר השגה, ועד 65% באזורי הפריפריה.

שיווק במסלול דיור במחיר מטרה יתבצע בערים בכל רחבי הארץ שבתחומן המחיר למ"ר דירתי בממוצע הינו עד 20,000 שקל לא כולל מע"מ, וביישובים המוגדרים במדד כלכלי חברתי 4 ומטה, בהתאם לנתוני רשות המיסים נכון לסוף 2020. יישובים המוגדרים יישובי יוקרה לא ייכנסו לתוכנית

שיווק במסלול דיור במחיר מטרה יתבצע בערים בכל רחבי הארץ שבתחומן המחיר למ"ר דירתי בממוצע הינו עד 20,000 שקל לא כולל מע"מ, וביישובים המוגדרים במדד כלכלי חברתי 4 ומטה, בהתאם לנתוני רשות המיסים נכון לסוף 2020. יישובים המוגדרים יישובי יוקרה, שבהם המחיר הממוצע למ"ר גבוה מ-20,000 שקל, לא ייכנסו לתוכנית.

על פי התכנית שאושרה היום, תשווק קרקע המיועדת בעיקרה לבנייה רוויה, והתחרות בין היזמים המציעים תתבצע כך: 

• ייקבע מחיר למ"ר בנוי קבוע וסופי לרוכש דירה על פי שמאות. המחיר יצוין במסמכי המכרז. על המחיר שייקבע, יינתן שיעור הנחה בגובה 20% ממחיר הדירה, ועד 300 אלף שקל; 

• הקבלנים שייגשו למכרז יתחרו על המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע, ללא מחיר מינימום, תוך שהם מתחייבים למכור את הדירות שיוקצו עבור מחיר מטרה בהתאם לשיעור ההנחה שנקבע במכרז.  

• הזוכה בכל מתחם יהיה המציע שיציע את הסכום הגבוה ביותר עבור הקרקע. במקרה של מציעים בסכום זהה, יבוצע ביניהם תיחור. 

מכרזי השיווק במסגרת מחיר מטרה יהיו על כלל מכרזי הקרקע של המדינה, ללא מכסה שנתית. תוקף אישור התוכנית הינו עד 31.12.2025.

עוד החלטה שאושרה היום מאפשרת, לראשונה, קידום "צעד חברתי משמעותי", כפי שמגדירים זאת במשרד הבינוי והשיכון, לפיו תינתן עדיפות מלאה לנכה רתוק - לפי מפתח של דירה אחת לכל 30 דירות, כך שבכל הגרלה יזכה נכה רתוק אחד לפחות. נוסף על כך, הורחבו בצורה משמעותית תנאי קבלת הזכאות להשתתפות בתוכנית עבור נכים, כך שלדוגמה כל נכה מעל 75% נכות רפואית מגיל 21 יוכל להנפיק תעודת זכאות.

התפקיד שלנו במשרד הבינוי והשיכון הוא לספק פתרונות דיור לאזרחי ישראל, והיום עשינו צעד משמעותי בתחום זה. הבאנו לאישור במהירות חסרת תקדים תכנית לדיור בר השגה, תוך הפקת לקחים מניסיון העבר והסרה של חסמים רגולטוריים בשיווק הקרקעות"

כמו כן, אושרה הגדלת הקצאת יח"ד לבני מקום: 25% בכל הארץ, 35% באזורי עדיפות לאומית ב' ו-50% באזורי עדיפות לאומית א'. ביישובי מיעוטים עד 30,000 תושבים תינתן הקצאה של 50% לבני המקום, ובסמכות הנהלת רמ"י, לפי שיקולים שונים, לעלות אחוזים אלו עד 75%. באזור חיפה והצפון אחוז בני המקום יעמוד עד 75% באופן קבוע, וביישובים שהם פחות מ-10,000 תושבים אפשר יהיה לקבל אישור חריג להקצאה של עד 100% עבור בני המקום. 

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין: "סימנו לעצמנו מטרה ואנחנו בדרך אליה. התפקיד שלנו במשרד הבינוי והשיכון הוא לספק פתרונות דיור לאזרחי ישראל, והיום עשינו צעד משמעותי בתחום זה. הבאנו לאישור במהירות חסרת תקדים תכנית לדיור בר השגה, תוך הפקת לקחים מניסיון העבר והסרה של חסמים רגולטוריים בשיווק הקרקעות. 

התוכנית החדשה ממקדת משאבים באוכלוסיות שלהן ההטבות יהיו בעלות משמעות מהותית בהגעה לדירה הראשונה, עם הרחבה של זכאויות בעבור אוכלוסיית הנכים ומתן אחוזים גבוהים יותר לבני המקום. אני מברך על אישור התוכנית ומודה לשותפים לעבודה האינטנסיבית ברשות מקרקעי ישראל ובמשרד האוצר. יחד נקדם אפשרות לרכישת קורת גג לאזרחים רבים במדינה".

התוכנית שאושרה היום היא בשורה של ממש לזוגות הצעירים ולמשפחותיהם. קידמנו סעיף שמאפשר התמודדות במכרזי התוכנית ללא מחיר מינימום, וזו אמירה ברורה כי מטרתנו לאזן את מחירי הדיור גם במחיר צמצום הכנסות המדינה מהקרקע"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , אביעד פרידמן: "התוכנית שאושרה היום היא בשורה של ממש לזוגות הצעירים ולמשפחותיהם. קידמנו סעיף שמאפשר התמודדות במכרזי התוכנית ללא מחיר מינימום, וזו אמירה ברורה כי מטרתנו לאזן את מחירי הדיור גם במחיר צמצום הכנסות המדינה מהקרקע. למרות הזמן הקצר אשר לקח להביא לאישור את התוכנית, היא יורדת לפרטים ומממשת את מטרתה נאמנה: מתן פתרון דיור לאוכלוסיית יעד רחבה ובמהירות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןמועצת מקרקעי ישראלמחיר מטרהזאב אלקיןאביעד פרידמן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...