סמנכ"לית הכספים של חברת אשדר אור אריאלי: "כיזמים אנחנו צריכים לקבֵּע סטנדרט עבודה מול הגופים הפיננסיים שלפיו כולנו נפעל"

סמנכ"לית הכספים של חברת אשדר, אור אריאלי, דיברה בהרצאה מיוחדת למרכז הנדל"ן על הדרך לבחירת הגוף המממן בפרויקט נדל"ן יזמי • "הכי חשוב: לא להתפשר על רמת השירות"

שיתוף הכתבה
סמנכ"לית הכספים של אשדר, אור אריאלי (יח"צ)סמנכ"לית הכספים של אשדר, אור אריאלי (יח"צ)

"כמו שעורכי הדין של הדיירים מקבעים סטנדרט עבודה מולנו, היזמים, אנחנו כיזמים צריכים לקבע סטנדרט עבודה מול הגופים הפיננסיים והמחלקות המשפטיות של אותם גופים, כזה שלפיו כולנו נפעל בסופו של דבר. היום, כשיזם אחד מצליח והשני פחות – זה מצב שיהיה לרועץ לכולנו".

כך אמרה אתמול (ד') אור אריאלי, סמנ"כלית הכספים של חברת אשדר , בהרצאה מיוחדת שהעבירה במתחם משרדי מרכז הנדל"ן , בנושא הדרך לבחירת הגורם המממן וחשיבה אחרת למימון פרויקטים. אריאלי, שעובדת כבר כ-30 שנים בחברת אשטרום , וכמעט עשור בחברת הבת אשדר, דיברה על הנתונים שחשוב לבדוק לפני בחירה בגורם המתאים, על הדברים החשובים ביותר – ועל האלגוריתם שיצרה החברה כדי לבחור את "חליפת המימון" המתאימה ביותר לכל פרויקט של החברה.

מומלץ – אפילו שלב אחד לפני הגשת הצעה למכרז - לגשש ולקבל תמונה מהגופים הפיננסיים השונים – בנקים, חברות ביטוח, קרנות ושלל גופים שצצים חדשות לבקרים בתחום. אם זכיתם, צריך כמובן להתארגן לקראת התשלום. אנחנו באשדר לרוב בוחנים שלוש או ארבע הצעות מגופים שונים לפני ההחלטה"

צפו בהרצאה במלואה:

"כבר כשמחליטים לגשת למכרז, בין אם זה מטעם המדינה או מטעם גוף פרטי, מומלץ – אפילו שלב אחד לפני הגשת ההצעה - לגשש ולקבל תמונה מהגופים הפיננסיים השונים – בנקים, חברות ביטוח, קרנות ושלל גופים שצצים חדשות לבקרים בתחום. אם זכיתם, צריך כמובן להתארגן לקראת התשלום. אנחנו באשדר לרוב בוחנים שלוש או ארבע הצעות מגופים שונים לפני ההחלטה.

חשוב לזכור כי מדובר בגורם שהולך איתנו יד ביד לאורך כל הפרויקט – במשך שנים רבות, גם אם זו עסקה לרכישת קרקע, ועוד יותר אם מדובר בפרויקט פינוי-בינוי למשל. זו דרך ארוכה, עם עליות ומורדות מבחינה פיננסית, ולכן חשוב שהגוף הפיננסי יהיה קשוב, פתוח להצעות ולרעיונות".

התחדשות עירונית ועסקאות קומבינציה:
יש גורם נוסף להתחשב בו – הדיירים

"עסקאות קומבינציה נחשבות פופולאריות מאוד היום, והתחום הכי חם הוא כמובן התחדשות עירונית . בשניהם ישנו גורם נוסף שנמצא בתמונה, וגם בו צריך להתחשב בזמן בחירת הגוף המממן: הדיירים הקיימים.

עם השנים הדרישות מצד עורכי הדין של הדיירים הולכות ומתרבות, ומשתכללות: הלוואות לפני חתימה, מימון לשירותי בנייה, מכירת דירה לפני הזמן וכו'. בתור יזמים אנחנו צריכים לוודא, בהקשר הזה, שלגוף הפיננסי יש האפשרות, היכולת וההתחייבות להעמיד את הבטוחות שדורשים עורכי הדין.

לפעמים בעלי הקרקע הקיימים מבקשים הלוואות מהיזם – לרוב הלוואות לטובת תשלום מיסים, וגם כאן צריך לוודא שהגוף יודע לתת מענה גם לזה. עוד עניין הוא בעלי קרקעות או דירות שהם תושבי חוץ: גם המצב הזה עלול להביא עימו אתגרים, כמו חתימות מרחוק וכדומה"

נוסף על כך, לפעמים בעלי הקרקע הקיימים מבקשים הלוואות מהיזם – לרוב הלוואות לטובת תשלום מיסים, וגם כאן צריך לוודא שהגוף יודע לתת מענה גם לזה. עוד עניין הוא בעלי קרקעות או דירות שהם תושבי חוץ: גם המצב הזה עלול להביא עימו אתגרים, כמו חתימות מרחוק וכדומה.

אדגיש שהכוונה שלי היא, כמובן, לדרישות מצד הדיירים אשר נכללות בהסכם שנחתם מול היזם, כלומר דרישות שמעוגנות כבר בהסכם ושעליכם לעמוד בהן כדי להבטיח שהפרויקט יצא לדרך. מניסיוני, בכל הסכם להתחדשות עירונית יש רעיונות חדשים – וטבעם של רעיונות חדשים להתקבע. חשוב להיות מוכנים לזה.

מומלץ מאוד לבדוק שיש אפשרות לחתום על כל המסמכים, לפתוח חשבונות ולספק ייפויי כוח מרחוק – כדי לא לגרום לאותו אדם לבוא לארץ. כל אלו דברים שאנחנו חווים באשדר בשוטף, ביומיום, ולכן אני מציגה אותם כאן".

לעיון במצגת שליוותה את הרצאתה של אריאלי לחצו כאן

הדבר החשוב ביותר: השירות

"כאשר בוחרים בגוף המממן, עדיף לבדוק שמדובר בגוף עם ניסיון בליווי פיננסי של פרויקט למגורים – אבל לא מדובר בעניין מחייב: לפעמים זה יכול להיות מוצלח גם עבור מי שעושה זאת בפעם הראשונה. חשוב מאוד לבדוק גם מי הם עורכי הדין שמלווים את המוסד הפיננסי, ולקבל חוות דעת מיזמים אחרים לגבי ההתנהלות שלהם. לעיתים יש עורכי דין שמקשים מאוד על תהליכים. דבר חשוב נוסף בעניין זה: לוודא שעורכי הדין לא נמצאים בניגוד עניינים.

טוב לדעת מי עומד מולך ומי מלווה אותך. הקשר היומיומי עם הצוותים שמלווים אותנו כיזמים חשוב מאוד – ואולי הכי חשוב. לפעמים אני בוחרת גוף שההצעה שלו עולה יותר, פשוט כי אני כבר מכירה אותו ואת האנשים שלו ויודעת שיהיה לי קל יותר לקבל דברים לאורך הפרויקט, ושתהיה לי אוזן קשבת"

בסופו של יום אנחנו אנשים שפועלים מול אנשים, ולכן טוב לדעת מי עומד מולך ומי מלווה אותך. הקשר היומיומי עם הצוותים שמלווים אותנו כיזמים חשוב מאוד – ואולי הכי חשוב. לפעמים אני בוחרת גוף שההצעה שלו עולה יותר, פשוט כי אני כבר מכירה אותו ואת האנשים שלו ויודעת שיהיה לי קל יותר לקבל דברים לאורך הפרויקט, ושתהיה לי אוזן קשבת.

אני ממליצה מאוד לא להתפשר על רמת השירות, ולוודא שהקשב לצרכים שלכם גבוה מאוד. ככל שהמוסד המלווה יהיה חשוף יותר לצרכים הכוללים שלכם, כך יהיה לו קל יותר להבין מה הוא יכול לתת לכם. וטיפ אחרון: דאגו שיהיו לצידכם תמיד עורך דין ויועץ מס, לאורך כל הדרך".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתאור אריאליאשדרמימון נדל"ןעסקאות קומבינציהמימון חוץ-בנקאי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...