איילת שקד: "לבנות כמה שיותר, אני מאמינה בשוק חופשי"; "החלופה לתמ"א 38 תעלה לקריאה ראשונה מייד לאחר אישור התקציב"

שרת הפנים איילת שקד דיברה בכנס הנדל"ן השנתי ה-23 של ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז • באשר למוסד ההקלות אמרה השרה: "הרעיון הוא שהמחוזית תיתן את המקסימום שאפשר; לא צריך לעניין אותה כמה היזם מרוויח"

שיתוף הכתבה
השרה איילת שקד בכנס ארגון הקלנים והבונים (מרסלו פוטו)השרה איילת שקד בכנס ארגון הקלנים והבונים (מרסלו פוטו)

"הבעיה היא ההיצע ולא הביקוש: צריך לבנות כמה שיותר. יש הרבה מאוד דירות מתוכננות, אבל בפועל הרבה מאוד פרויקטים תקועים. הבעיה היא הליכי תכנון ארוכים, בירוקרטיה מורכבת. בשנתיים שלא הייתה בהן ממשלה שיווקו סביב 50,000 דירות - זה כלום ושום דבר. עכשיו אנחנו כבר בקצב של 70,000 דירות השנה, ובשנה הבאה אני מקווה שנחצה את רף 80,000 הדירות. אני מאמינה בשוק חופשי, בהיצע וביקוש, ומה שצריך לעשות הוא להגדיל את ההיצע".

כך אמרה היום (ה') שרת הפנים איילת שקד בריאיון "אחד על אחד" עם אורי חודי, עורך ידיעות הנדל"ן בידיעות אחרונות, במסגרת כנס הנדל"ן השנתי ה-23 של ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז, שנערך באילת. היא הוסיפה וציינה ש"העלייה במחירי הדיור והפשיעה הערבית אלו שני הדברים החשובים ביותר שהממשלה צריכה לטפל בהם היום, לדעתי. מ-2009 כבר מבינים שבעיית הדיור משמעותית מאוד, ובכל פעם שרים חדשים מנסים כל מיני טריקים ושטיקים - אבל בסוף מה שצריך זה לשחרר חסמים ולבנות. מקווה שיהיה לנו מספיק זמן לעשות את זה".

העלייה במחירי הדיור והפשיעה הערבית אלו שני הדברים החשובים ביותר שהממשלה צריכה לטפל בהם היום, לדעתי. מ-2009 כבר מבינים שבעיית הדיור משמעותית מאוד, ובכל פעם שרים חדשים מנסים כל מיני טריקים ושטיקים - אבל בסוף מה שצריך זה לשחרר חסמים ולבנות. מקווה שיהיה לנו מספיק זמן לעשות את זה"

"שר האוצר, שר השיכון והבינוי ואני יושבים לפגישות בשש עיניים בנושא תוכניות הדיור. דיברנו בין היתר על תקנות שבס, וראינו שההקלות האלה רק גוררות את הליך הבנייה. מה שצריך לעשות, ואני מתכוונת לעבוד על זה עם הוועדות המחוזיות, הוא לא לתת הקלות, אלא שהמחוזית תיתן את המקסימום שאפשר. לא צריך לעניין את הוועדה המחוזית כמה היזם מרוויח, אלא רק לבנות כמה שיותר. לכן נכון יותר לעבוד בלי הקלות, חשוב שהאסטרטגיה תהיה לבנות את המקסימום שאפשר".

השרה התייחסה גם ספציפית לנושא התכנון האיטי והבירוקרטיה, ואמרה: "אני מקימה כעת ועדה מחוזית חדשה, מרכז-דרום; גם בצפון יש עומס גדול, ושם מוקמת ועדת משנה ספציפית לגולן. הליך הרישוי העצמי צריך לעבור עכשיו בחוק ההסדרים, ויש לי גם הפתעה שתציע משהו אגרסיבי יותר, בעוד כמה חודשים. יש הרבה מה לשפר בתכנון ובבירוקרטיה, ואני מקווה שבעוד שנה נראה דברים משמעותיים יותר.

אם הייתי יכולה, הייתי משכפלת או משלשת את הוותמ"ל, ולאחרונה סגרתי עם שר האוצר שהוא ייתן לנו עוד יועצים לוותמ"ל, כדי שנוכל להכניס אליה עוד תוכניות. הוותמ"ל מעולה, אבל זה לא מספיק: יש הרבה תוכניות שתקועות במחוזיות וגם על זה אנחנו עובדים"

לגבי הוותמ"ל, אספר לכם שראשי הערים 'הולכים מכות' סביב השאלה מי ייכנס לוותמ"ל. ראשי ערים רוצים לבנות. אם הייתי יכולה, הייתי משכפלת או משלשת את הוותמ"ל, ולאחרונה סגרתי עם שר האוצר שהוא ייתן לנו עוד יועצים לוותמ"ל, כדי שנוכל להכניס אליה עוד תוכניות. הוותמ"ל מעולה, אבל זה לא מספיק: יש הרבה תוכניות שתקועות במחוזיות וגם על זה אנחנו עובדים".

לגבי תוכנית הסבת דירות המגורים למשרדים אמרה השרה שקד כי "יש היצע אדיר של משרדים ואין סיכוי, שכל המבנים המתוכננים ייבנו. צריך להסב חלק מהם למגורים. צריך להתקדם ונתחיל להסב בנייני משרדים, בעיקר כאלה שעוד לא נבנו. יש הרבה יותר מדי ממה שצריך".

"מקווה שחלופת שקד תעלה לקריאה ראשונה בעוד שבועיים-שלושה"

"מייד אחרי שיאושר התקציב, חלופת שקד תעלה לקריאה ראשונה. אנחנו כרגע עסוקים בחוק ההסדרים, אבל אני מקווה שבתוך שבועיים-שלושה היא תעלה לקריאה ראשונה. אנחנו נרצה להכניס בה תיקונים – כמו ההתייחסות למבנים בקריסה מיידית, שיוכלו לעבור התחדשות בהסכמה של 51% מהדיירים. אני מקווה שזה יעבור. היעד להשלמת החקיקה של חלופת שקד היה עד נובמבר הקרוב, ואני מקווה שזה יקרה בנובמבר-דצמבר.

לגבי הבניינים שנמצאים בסכנת קריסה מיידית – אנחנו רוצים להכניס תיקון לחוק, לא רק לגבי אחוזי ההסכמה, אלא גם לספק 800% זכויות בנייה כדי לעודד את המהלך ולעשות אותו במהרה"

לגבי הבניינים שנמצאים בסכנת קריסה מיידית – אנחנו רוצים להכניס תיקון לחוק, לא רק לגבי אחוזי ההסכמה, אלא גם לספק 800% זכויות בנייה כדי לעודד את המהלך ולעשות אותו במהרה. אני לא מאמינה שזה יגרום לבעיות: אנשים לא מזניחים את הבית כדי שאולי יבוא יזם או קבלן שיעשה להם תמ"א 38

סיירתי בקריית שמונה, ויש שם מתחם מוכן להתחדשות עירונית שרק מחכים בו ליזם - אבל אף יזם לא בא, כי זה לא משתלם. טבריה היא דוגמה לעיר שנראית היום - ואני אומרת את זה בעדינות - לא משהו, ויכולה להיראות נפלא אם תיעשה בה התחדשות עירונית נכונה. זו עיר עם פוטנציאל אדיר. אני ושר הבינוי והשיכון רואים חשיבות גדולה בהתחדשות עירונית בפריפריה, ואני מקווה שנמצא את הפתרונות – כמו קרקע משלימה, קרקע משלימה צולבת ועוד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתאיילת שקדארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכזתמ"א 38חלופת שקדקריסהאורי חודי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...