השר אלקין: "השנה תהיה שנת שיא בכמות השיווקים"; "אם נושא הארנונה ישתנה, תהיה בנייה בהיקפים גדולים הרבה יותר"

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין התייחס, בשיחה מיוחדת בכנס ארגון הקבלנים והבונים באילת, גם לנושא המשקיעים: "זה לא פשע לצנן מעט את השוק; רוצים לתעל אותם לכיוון שכירות ארוכת טווח"

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בכנס ארגון הקבלנים והבונים (פוטו מרסלו)שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בכנס ארגון הקבלנים והבונים (פוטו מרסלו)

"שרת הפנים, שר האוצר ואני עובדים יד ביד על פתרון משבר הדיור, בפרגון הדדי. אין סיכוי שכל אחד לבד היה מצליח לשנות את מה ששינינו עד היום, והיד עוד נטויה, אנחנו עובדים על דברים נוספים. השנה תהיה שנת שיא בכמות השיווקים, גם בהשוואה לשנים של משה כחלון, שהגיע לשיאים. השנה נעבור בקרקעות מדינה את רף ה-70,000 יח"ד משווקות, זה כבר ברור. זאת תהיה בהחלט שנת שיא במדינת ישראל".

בסופו של דבר, כמו ששחחרנו את השיווקים בבאר שבע, לדוגמה, כך עיר-עיר, אחת אחרי השנייה, אנחנו משחררים פקקים. עד לסוף השנה נוציא 1,500 יחידות דיור לשיווק בקצרין. יש ביקוש במקומות שבעבר לא היה בהם ביקוש, ולכן אנחנו מקדמים כל מה שיש לקדם"

כך אמר היום (ה') שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בשיחה עם כתב כלכליסט, אמיתי גזית, במסגרת כנס הנדל"ן השנתי ה-23 של ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז, שנערך באילת. "כיתתנו רגליים מראש עיר לראש עיר, ואנחנו משחררים פקקים", המשיך השר. "בסופו של דבר, כמו ששחחרנו את השיווקים בבאר שבע, לדוגמה, כך עיר-עיר, אחת אחרי השנייה, אנחנו משחררים פקקים. עד לסוף השנה נוציא 1,500 יחידות דיור לשיווק בקצרין. יש ביקוש במקומות שבעבר לא היה בהם ביקוש, ולכן אנחנו מקדמים כל מה שיש לקדם".

בתוכנית בקריית גת הבנתי ששינוי הייעוד לא יקרה לפני 2023, והבנתי שזה לא הגיוני, כל הפינג-פונג הזה. הזהירו אותי ממלחמת עולם, אבל קיבלנו את ההחלטה לצאת לשיווק. בסופו של דבר זה המפתח, להזיז כל מה שאפשר"

השר התייחס לפרשת השכונה בקריית גת, ושיתף בהשתלשלות האירועים: "זו תוכנית מאושרת ומוכנה לשיווק, של 10,000 יח"ד, אבל רצו לשנות את ייעוד התוכנית, לדיור שיהיה רק לאוכלוסייה החרדית. זה הצריך תכנון מחדש, ואז נתקע בוותמ"ל משום שלא חודש החוק, עבר לוועדה הארצית – שהחזירה את זה לוותמ"ל ברגע שהארכנו את החוק. הבנתי ששינוי הייעוד לא יקרה לפני 2023, והבנתי שזה לא הגיוני, כל הפינג-פונג הזה. הזהירו אותי ממלחמת עולם, אבל קיבלנו את ההחלטה לצאת לשיווק. בסופו של דבר זה המפתח, להזיז כל מה שאפשר".

החסמים שאיתם מתמודד השוק רבים

"הטעות הכי גדולה היא לחשוב שיש חסם אחד. אתה חייב לשחק על כל המגרש. תכנון הוא היום חסם, בעיקר חסם תכנוני במרכז הארץ; יש חסם של ידיים עובדות, שאנחנו עברנו אותו בעקבות החלטת ממשלה שקיבלנו; את חסם התשתיות גם עברנו, ויש כסף לזמן הקרוב. חסם נוסף הוא ראשי רשויות, כי אם ראש עיר לא רוצה, אי-אפשר לקדם על הראש שלו. יש כאן הרבה עבודה אישית, כמו שציינתי קודם.

ניסינו לאזן בין שתי הארנונות בחוק ההסדרים, וזה לא צלח כי יש התנגדויות גדולות מדי. אחד הפתרונות הוא לכלול 'הטבות' שיכסו על הפער – אצטדיונים למשל. אבל הפתרון הטוב ביותר ללכת רשות רשות, לראות מה הבעיה, לתת פתרונות מחוץ להסכמים ולחלץ פקקים. כך או כך, אם שרת הפנים תצליח לשנות את נושא הארנונה, תהיה פה בנייה בהיקפים גדולים הרבה יותר"

הארנונה היא בעיה אמיתית, ולא הצלחתי לפתור אותה עד כה. ניסינו לאזן בין שתי הארנונות בחוק ההסדרים, וזה לא צלח כי יש התנגדויות גדולות מדי. אחד הפתרונות הוא לכלול 'הטבות' שיכסו על הפער – אצטדיונים למשל. אבל הפתרון הטוב ביותר ללכת רשות רשות, לראות מה הבעיה, לתת פתרונות מחוץ להסכמים ולחלץ פקקים. כך או כך, אם שרת הפנים תצליח לשנות את נושא הארנונה, תהיה פה בנייה בהיקפים גדולים הרבה יותר".

"לא פשע לצנן מעט את השוק"

השר אלקין התייחס, כמובן, גם לנושק משקיעי הנדל"ן ולכוונה לבצע כמה צעדים שיפחיתו את פעילותם בשוק הנדל"ן הישראלי: "הקלוּת שבה אפשר להשיג כסף בשוק מביאה את המשקיעים לשוק הדיוק כאן באחוז גבוה יותר מדי, בהתחשב בהיצע הקיים, ולכן צריך טיפה לצנן שם. 

זה לא פשע לצנן מעט את השוק. בסופו של דבר אנחנו מעוניינים שהשוק יהיה בעיקר לטובת רוכשים חדשים ומשפרי דיור, ולא לטובת משקיעים, חד-משמעית. את המשקיעים אנחנו רוצים לתעל לכיוון שכירות ארוכת טווח".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:זאב אלקיןארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכזאמיתי גזיתאיילת שקדאביגדור ליברמןמשה כחלוןמשקיע נדל"ןארנונהשיווקי קרקעות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...