ההקלות בדרך לביטול באופן רשמי: ועדת הפנים של הכנסת אישרה את הצעת מנהל התכנון

בהתאם לכך, ההצעה תובא לאישור הכנסת במסגרת חוק ההסדרים שבו היא נכללת • "הליך רישוי שכולל הקלה גורם לעיתים קרובות להארכת תהליך הרישוי בכמה שנים" • הוועדה אישרה גם את הפחתת שיעור ההסכמה בפינוי-בינוי

שיתוף הכתבה
מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר (ניב קנטור)מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר (ניב קנטור)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ וליד טאהא (רע"ם), אישרה את הצעת מנהל התכנון לביטול הקלות הבנייה - זאת במסגרת חוק ההסדרים, שיובא לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית בזמן הקרוב.

המתווה שאישרה הוועדה קובע כי תוכנית חדשה שיוחלט על הפקדתה אחרי ינואר 2023 תהיה במסלול ללא הקלות כמותיות (שטח בנייה, מספר יחידות דיור ומספר קומות). הקלה בנושאים אחרים תתאפשר רק אם נושאים אלה ייקבעו במפורש בתקנות כנושאים שניתן לבקש לגביהם הקלה.

באשר לתוכניות ישנות, הוחלט לאפשר שלוש שנים (עד ינואר 2025) במסלול ההקלות הקיים היום, עם אפשרות של שנתיים נוספות באישור שרת הפנים, זאת על מנת לתת לשוק הדיור זמן היערכות לביטול ההקלות ולהכנת תוכניות מעודכנות"

"באשר לתוכניות ישנות, הוחלט לאפשר שלוש שנים (עד ינואר 2025) במסלול ההקלות הקיים היום", כך מעדכנים במנהל התכנון, "עם אפשרות של שנתיים נוספות באישור שרת הפנים, זאת על מנת לתת לשוק הדיור זמן היערכות לביטול ההקלות ולהכנת תוכניות מעודכנות. 

בשנים האחרונות נעשה שימוש הולך וגובר בכלי מעין-תכנוני זה של הקלות, באופן שהפך את ההקלה לכלל ולדבר שבשגרה. השימוש ההולך וגובר בהקלות הביא לתהליכי רישוי עוקפי תכנון, ובעיקר להארכת הליך הרישוי וליצירת עומס משמעותי על מוסדות התכנון בשלב הרישוי. על פי ניתוח שערך מנהל התכנון , ושהוצג לוועדה, עולה כי אחוז לא מבוטל של תוכניות בנייה אינו מגיע למימוש יעיל ומהיר נוכח 'בקשות להקלות'. 

ההקלות בשטחי הבנייה או במספר יחידות הדיור גוררות לעיתים קרובות הקלות נוספות, מביאות לפגיעה בפרוגרמות העירוניות, משנות את המצב התכנוני ולעיתים גורמות לתופעה של 'תכנון חסר' בתכנית, תוך כוונה להוסיף יחידות דיור או שטחי בנייה בהקלה"

הליך רישוי שכולל הקלה גורם להארכת תהליך הרישוי בכמה חודשים לפחות, ולעיתים קרובות גם בשנים. כמו כן, ההקלות בשטחי הבנייה או במספר יחידות הדיור גוררות לעיתים קרובות הקלות נוספות, מביאות לפגיעה בפרוגרמות העירוניות, משנות את המצב התכנוני ולעיתים גורמות לתופעה של 'תכנון חסר' בתכנית, תוך כוונה להוסיף יחידות דיור או שטחי בנייה בהקלה. 

הליך ההקלות למעשה מייצר הליך תכנוני נוסף, הכולל פרסום ההקלות לשכנים ולבעלי עניין נוספים, דיון תכנוני משמעותי בוועדה המקומית והכרעה בהתנגדויות, ולעיתים קרובות אף דיון בוועדת ערר מחוזית ובבתי המשפט, זאת לאחר שהתוכנית כבר עברה את כל השלבים במוסד התכנון. כך למעשה הליך הרישוי, שאמור היה להיות קצר ויעיל, הפך לתהליך סמי-תכנוני ארוך ומסורבל, עם ראייה מצומצמת בלבד שמתמקדת במגרש הבודד ולא בתמונה המלאה.

מנהל התכנון מקדם את ביטול ההקלות מתוך הבנה כי אלו פוגעות פעמים רבות באיכות ובוודאות התכנונית. ההליך המתקיים עם אישור תוכנית לעניין ההקלות מעוות את התכנון הרצוי ואף מאריך באופן ניכר את לוחות הזמנים להיתר"

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר: "ביטול ההקלות היא בשורה גדולה לאיכות התכנון בישראל. מנהל התכנון מקדם את ביטול ההקלות מתוך הבנה כי אלו פוגעות פעמים רבות באיכות ובוודאות התכנונית. ההליך המתקיים עם אישור תוכנית לעניין ההקלות מעוות את התכנון הרצוי ואף מאריך באופן ניכר את לוחות הזמנים להיתר".

נציין כי ביום שישי האחרון, בכנס ארגון הקבלנים והבונים שהתקיים באילת, התייחסה גם שרת הפנים איילת שקד לנושא ההקלות, ואמרה: "ההקלות האלה רק גוררות את הליך הבנייה. מה שצריך לעשות, ואני מתכוונת לעבוד על זה עם הוועדות המחוזיות, הוא לא לתת הקלות, אלא שהמחוזית תיתן את המקסימום שאפשר. לא צריך לעניין את הוועדה המחוזית כמה היזם מרוויח, אלא רק לבנות כמה שיותר".

עוד מהפכה בדרך: הפחתת שיעור ההסכמה בפינוי-בינוי

יומה של ועדת הפנים והגנת הסביבה היה עמוס: לצד אישור ההצעה לביטול ההקלות, אישרה הוועדה לקריאה שניה ושלישית גם את פרק ההתחדשות העירונית בחוק ההסדרים. עיקרי הפרק: הפחתת להפחית את הרוב הדרוש לתביעת בעל דירה שלא מסכים לתוכנית פינוי-בינוי לשני שלישים, במקום 80% כיום; קביעה שבית המשפט יהיה רשאי להחליט כי לצורך חישוב הרוב המיוחס מבין בעלי הדירות, לא יילקחו בחשבון זכויותיו של בעל דירה שלא הסכים לעסקת הפינוי-בינוי; ביטול מגבלת יחידות הדיור לפני ההריסה, ומכפיל הדירות, כך שהתנאי היחיד הוא שמספר יחידות הדיור החדשות במתחם יהיה 70 לפחות; שיעור היטל ההשבחה שיחול במקרקעין למגורים בשל אישורה של תוכנית פינוי-בינוי ייקבע על רבע ההשבחה. רשות מקומית רשאית לקבוע כי בתחום מסוים תחול חובת תשלום של מחצית או רבע ההשבחה, או שלא תחול בו חובת תשלום.

תקנה נוספת שאושרה בוועדה, ושעשויה גם היא לתרום לשיפור המצב - בעיקר בכל הנוגע להוצאת היתר - היא זו המאפשרת גם לאדריכלים, כאלו בעלי חמש שנות ניסיון לפחות, שהגישו חמש בקשות להיתר לפחות, לחתום על בקשות להיתרי בנייה, בדומה לוועדות המקומיות - שיוכלו להעיר הערות בנוגע להיתר בתוך 30 יום.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןדלית זילברהקלות בנייהועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתביטול מוסד ההקלותח"כ וליד טאהא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...