בשורה ליזמי הנדל"ן: ניתן להאריך תוקף של היתר בנייה עד 6 שנים

הוראה חדשה של עיריית ת"א שצפויה לחול גם בכל ועדות התכנון המקומיות בארץ מאפשרת להאריך תוקף היתר לשלוש שנים נוספות מעבר לתוקפו המקורי - בבקשה אחת

שיתוף הכתבה
כיכר המדינהכיכר המדינה

בשורה ליזמי הנדל"ן בישראל ששווה הרבה מאוד כסף: הוראה חדשה של עיריית תל אביב מהימים האחרונים שצפויה לחול גם בכל ועדות התכנון המקומיות בארץ מאפשרת להאריך תוקף של היתר בנייה ברשות מקומית עד 6 שנים לעומת תוקף של 3 שנים שנהוג כיום. 

לפי ההוראה, תוקפו של היתר בנייה (לא כולל היתר לשימוש חורג) הוא ל-3 שנים גם אם הבנייה מכוחו לא החלה בשנה הראשונה. ניתן לחדש ולהאריך את תוקפו של ההיתר ל-3 שנים נוספות מעבר לכך ובמצטבר עד ל-6 שנים לכל היותר מיום קבלתו של ההיתר המקורי, אף אם ההיתר ניתן לפי התקנות הישנות.

ההוראה החדשה מגיעה בעקבות פסק דין שניתן בעתירה מנהלית שהוגשה נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת"א שהביא לשינוי ההוראות (בעת"מ 56322-12-17 בר - יעקב - נכסים והשקעות בע"מ נ' הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב). 

מדובר בהוראה מיטיבה לגבי היתרים שהוצאו לפי התקנות הישנות ולא החלו בבנייה. עם זאת, חשוב לשים לב שמדובר על היתרי בנייה ולא על הארכת תוקף של החלטת ועדה למתן היתר.

ההוראה החדשה מהווה בשורה ליזמים, היות והיא מאפשרת להם אורך נשימה להשלמת הבנייה גם בנסיבות בהן היו עיכובים בתחילתה שלעתים אינם בשליטת בעל ההיתר. גם הרגולציה תפחת, שכן לפי ההוראה החדשה מספיק להגיש בקשה אחת להארכת תוקף ההיתר לשלוש שנים נוספות, במקום שתי בקשות - הראשונה לשנתיים ובקשה נוספת לשנה השלישית.

העתירה המנהלית הוגשה נגד הוועדה המקומית ת"א בנובמבר 2017. היא נוגעת להיתר בנייה שניתן לחברה היזמית ב-22 באוקטובר 2014 לביצוע שינויים ותוספות בנייה בבניין ברחוב המלך ג'ורג' 31 בת"א. בשל עיכובים הבנייה לא החלה בתוך שנה והדבר הבא לביטול ההיתר בהתאם לתקנות הקודמות ותנאי ההיתר. 

החברה היזמית הגישה ב-12 באוקטובר 2015 בקשה להארכת תוקף ההיתר לשנתיים בהתאם להוראות תקנה 20(ג) דאז, ובקשתה התקבלה ותוקף ההיתר הוארך עד ל-22 באוקטובר 2017. משראתה היזמית בסמוך לתום תקופת תוקף ההיתר המוארך כי העבודות אינן צפויות להסתיים במועד, הגישה ב-24 ביולי 2017 בקשה נוספת להארכה של שלוש שנים (קרי עד ליום 22 באוקטובר 2020 ובסה"כ 6 שנים מהוצאת ההיתר המקורי), וזאת בהסתמך על הוראות התקנות החדשות.

ההחלטה התקבלה ב-29 באוקטובר של אותה שנה ולפיה לאור נימוקי הבקשה ומטעמים מיוחדים מוארך ההיתר בשנה אחת בלבד עד ליום 22 באוקטובר 2018, וזאת לפי ס' 20א(ג) לתקנות הקודמות (ובסה"כ 4 שנים מהוצאת ההיתר המקורי). רשות הרישוי הבהירה ליזמית גם כי לאחר פקיעת תוקף ההיתר הוא לא יאורך עוד, וככל שלא תסתיים הבנייה יהיה צורך להגיש בקשה חדשה להיתר לצורך השלמת עבודות הבנייה - ומכאן העתירה. ההחלטה מהימים האחרונים איפשרה כאמור להאריך את תוקף ההיתר ל-6 שנים בסך הכל מיום קבלתו.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ועדות התכנוןעתירה מנהליתעיריית תל אביבהיתר בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...