בצל העלאת מס הרכישה למשקיעים: שיעור המשקיעים בספטמבר האחרון הוא הגבוה ביותר מאז מרץ 2016: 21.5% מכלל הרכישות בשוק

הסקירה החודשית של אגף הכלכלנית הראשית באוצר לחודש ספטמבר: המשקיעים רכשו 1,700 דירות, במקביל הם מכרו 1,500 דירות. אזור תל אביב ממשיך להוביל במספר מכירות הקבלנים עם גידול של 144% בשוק החופשי בהשוואה לספטמבר אשתקד

שיתוף הכתבה
פעילות המשקיעים ממשיכה לעלות (שאטרסטוק)פעילות המשקיעים ממשיכה לעלות (שאטרסטוק)

חוק העלאת מס הרכישה למשקיעים ל-8% עבר אמש במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. בסקירה החודשית שפרסם היום אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, ניתן לראות כי שיעור המשקיעים עלה בספטמבר האחרון בשיעור ניכר על פני השנים האחרונות. שיעור רכישות המשקיעים עמד על 21.5% מכלל הרכישות בשוק, זאת לאחר שביולי 2020 משרד האוצר הוריד את מס הרכישה מ-8% כפי שהיה עד אז וכפי שעבר היום בקריאה ראשונה בכנסת.

המשקיעים רכשו 1,700 דירות בחודש ספטמבר האחרון. ירידה של 5% מספטמבר אשתקד. לעומת זאת, המשקיעים מכרו 1,500 דירות ירידה של 20% מספטמבר אשתקד. מלאי הדירות למשקיעים עלה ב-200 דירות. על פי הסקירה, תקופת החגים שחלה השנה בחודש ספטמבר גרמה לירידה בהיקף הרכישות והמכירות. כאמור, למרות הירידה, שיעור הרכישות של המשקיעים מתוך כלל הרכישות בזוק זינק לשיעור של 21.5%.


הסקירה החודשית של אגף הכלכלנית היא עבור חודש ספטמבר, למרות זאת צוין כי מנתונים ראשוניים שהגיעו לאוצר על חודש אוקטובר, נמצא כי חל גידול ניכר של רכישות ומכירות בקרב המשקיעים. יתכן כי העלייה בביקוש היא מתוצאה של לחץ המשקיעים, להספיק לרכוש דירות לפני העלאת מס הרכישה הצפוי לעבור היום בכנסת.


מכירות הקבלנים: אזור תל אביב בעלייה של 144%

מכירות הקבלנים הסתכמו ב-3,000 דירות, ירידה של 15% בהשוואה לחודש ספטמבר אשתקד, ו-42% ירידה מחודש אוגוסט האחרון. מתוך כלל הדירות  שמכרו הקבלנים, 2,200 דירות נמכרו במסגרת השוק החופשי, ירידה של 15% בהשוואה לספטמבר אשתקד ו-42% לאוגוסט האחרון. במקביל, נמכרו 800 דירות במסגרת סבסוד ממשלתי, מרביתן באמצעות תכנית " מחיר למשתכן ". ירידה של 26% מספטמבר אשתקד ו-50% בהשוואה לחודש אוגוסט האחרון.


גם כאן האוצר מנמק כי העובדה שכל חגי תשרי חלו בחודש ספטמבר, בדגש על חג הסוכות שלרוב חל בחודש אוקטובר, השפיעה על שיעור העסקאות בשוק. מספר ימי העבודה בספטמבר האחרון היה נמוך בכמעט כפליים מספטמבר אשתקד- 32%.


בניתוח גאוגרפי של שיעורי העסקאות, נמצא כי מרבית האזורים אכן חוו ירידה, כמו חיפה וירושלים שרשמו ירידה של 48%-36% בהתאמה. לעומת זאת, באזור תל אביב חל גידול של 144% בשיעורי העסקאות. מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר נמכרו באזור תל אביב 3,700 דירות, הרמה הגבוהה ביותר של מכירת דירות חדשות (במבחן שנתי),לפחות בעשרים השנים האחרונות. הנתונים שפורסמו על אזור תל אביב, הם המשך ישיר לנתוני הלמ"ס שפרסמנו אתמול (יום ב').

העלייה דרמטית בעסקאות בשנה האחרונה היא אודות למשקיעים המוסדיים וגם אודות לפרויקט גדול בבת ים. במחצית הראשונה היו אלו קרנות הרי"ט ויזמים שרכשו כמות גדולה של דירות במטרה להשכיר אותם באופן מוסדי לטווח הרחוק. לעומת זאת בחודשים אוגוסט וספטמבר שיעור העלייה הושפעה בעיקר מרכישה של משקיעים פרטיים. יחד עם זאת, גם בקרב רוכשים מחוסרי דיור נרשמה עלייה של 31% באזור תל אביב, וזאת גם אודות לפרויקט זה.

דירות חדשות שנרכשו בבת ים בחודשים ספטמבר-אוגוסט 2021דירות חדשות שנרכשו בבת ים בחודשים ספטמבר-אוגוסט 2021

עסקאות יד שנייה - ירידה חדה בכלל האזורים

סך העסקאות בדירות יד שנייה עמד על 4,900, ירידה של 18% בהשוואה לספטמבר אשתקד ו-44% לעומת אוגוסט האחרון. בפילוח הגיאוגרפי, נמצא כי הירידה חלה בכלל האזורים, בנצרת ובחדרה נרשמה ירידה חד ספרתית, בטבריה נרשמה ירידה של 26% וברחובות 24%, בשונה מעסקאות הקבלנים שם היו אזורים שכלל לא נפגעו מהירידה.


מרבית הדירות שנרכשו הם מקרב מחסורי הדיור או משפרי הדיור

סך הדירות שנרכשו בקרב מחוסרי הדיור, בחודש ספטמבר האחרון עמד על 3,500 דירות, ירידה של 19% בהשוואה לספטמבר האחרון ו- 44% מחודש אוגוסט האחרון. מתוך כלל הדירות שנרכשו יד ראשונה 2,700 הם מהשוק החופשי ירידה של 16% מספטמבר אשתקד ו-44% מאוגוסט האחרון. במקביל 800 רכישות בוצעו במסגרת סבסוד ממשלתי, בעיקר " מחיר למשתכן ", ירידה של 26% מספטמבר האחרון ו-50% מאוגוסט האחרון. מספר הדירות שנרכשו במסגרת משפרי דיור הינו 2,700 יחידות, ירידה של 205 מספטמבר אשתקד ו-41% בהשוואה לאוגוסט האחרון.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצרתל אביבבת יםחברת אזוריםספטמבר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...