מתי יכנס לתוקף חוק מס רכישה למשקיעים? כל הפרטים על החוק החדש

החוק יחוקק כהוראת שעה לשלוש שנים עם אפשרות להארכה. וגם; משרד האוצר מקדם בימים אלה הרחבת מדרגת המס הראשונה לטובת הזוגות הצעירים

שיתוף הכתבה
ערן יעקב, מנהל רשות המיסים (דרור סיתה)ערן יעקב, מנהל רשות המיסים (דרור סיתה)

תיקון 9 (ג1ג) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה),  עבר (יום ג') בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. למרות זאת, על פי הנכתב בתיקון, החוק יחול רק לאחר פרסומו ברשומות. בימים האחרונים רבים שואלים מתי החוק צפוי להתפרסם ברשומות. בעקבות אי הבהירות, רשות המיסים הישראל יצאה בהודעה כי לאחר בירור מול כלל הגורמים הרלוונטיים, התיקון צפוי להתפרסם ברשימות ביום א' הקרוב- 28/11/21, ערב חג החנוכה. 

נציין, כי שיעור מס הרכישה נקבע לפי מועד החתימה על הסכם המכר ולא לפי מועד התשלום בפועל. כך שמי שעדיין מעוניין לרכוש דירה לפי שיעור המס הנמוך, נותרו לו עוד יומיים עד שהתיקון החדש יכנס לתוקף. בינתיים, סביר להניח, כי נוסף על המשקיעים שיוצאים נשכרים מהעיכוב בכניסת החוק לתוקף, גם הקבלנים שקולטים אצלם את המשקיעים יוצאים מורווחים. זאת משום, שבאמצעות הקבלנים ניתן לחתום על הסכם מכר באופן מהיר יותר מהשוק הפרטי, כפי שהרחבנו בכתבה כאן.

חשוב לציין, כי בעקבות התנגדות חברי אופוזיציה לחוק, וועדת הכספים הגיעה להסכמות עם משרד האוצר, כי בשלב זה החוק יפורסם כהוראת שעה, לשלוש שנים בלבד. בתום שלוש שנים חברי הכנסת יוכלו לבחור בין שלוש חלופות, א. הארכת הוראת השעה לשנתיים נוספות. ב. המרת הוראת השעה בחקיקה קבועה. ג. לתת להוראת השעה לחלוף ומס הרכישה ישוב באופן אוטומטי למצב שהיה לפני הוראת השעה.

נזכיר, כי נכון להיום מדרגת המס בשיעור 8% חלה עבור רוכשי נכס בשווי העולה על 5,34 מיליון שקלים- לרוכשים דירה שנייה ומעלה. עד שווי זה, ישנם שלוש מדרגות נוספות- נכס בשווי עד 1.29 שקלים- מס רכישה שיעור 5%, נכס בשווי נכס בשווי שנע בין – 1.29 מיליון ש"ח – לבין 3.88 מילון שקלים- מס  רכישה שיעור 6%,  נכס בשווי שנע בין – 3.88 מיליון שקלים – לבין 5.34 מיליון שקלים- מס רכישה 7%. תיקון החוק קובע כי ברכישה יד שנייה יהיו שני מדרגות מס בלבד, כל דירה עד שווי 5.34 מיליון שקלים- מס רכישה 8%. נכס מעבר לשווי זה יחול עליו מס רכישה בשיעור 10%.

נציין, כי מס הרכישה למשקיעים עמד על 8% בין חודש יוני 2015 עד חודש אוגוסט 2020. מי שהעלה ביוני 2015 את מס הרכישה היה שר האוצר דאז משה כחלון שביקש להפחית את שיעור הביקוש לדירות. באוגוסט 2020 שר האוצר ישראל כץ החליט להפחית את שיעור המס כפי שהיה בתחילה. ההחלטה של השר ישראל כץ גרמה לגל עלייה בביקוש לדירות מצד משקיעים רבים ששבו להשקיע בשוק הדיור. 

ערן יעקב מנהל רשות המיסים: "אני מקווה שהעלאת מס הרכישה על דירה נוספת תחזיר שפיות לשוק. בעבר כשהמדיניות הזו נעשתה היא הורידה את המשקיעים מטה, והעלתה את ההיצע"

השבוע (יום ב')'' בכנס פסגת הנדל"ן נשאל ערן יעקב מנהל רשות המיסים, על ידי דני קושמרו מגיש N12, אם בדיעבד ההחלטה שקיבל שר האוצר דאז ישראל כץ הייתה ראויה, ערן יעקב השיב כי הוא לא נכנס לשיקולי המדיניות של שרי אוצר, ובכל זאת הוא אמר כי "עמדת רשות המיסים סביב הורדת מס הרכישה בתקופת ישראל כ"ץ הייתה, שצריך לשקול את המהלך הזה בכובד ראש". ערן יעקב בירך על המהלך של משרד האוצר ואמר "אני מקווה שהעלאת מס הרכישה על דירה נוספת תחזיר שפיות לשוק. בעבר כשהמדיניות הזו נעשתה היא הורידה את המשקיעים מטה, והעלתה את ההיצע".  

עו"ד שי אהרונוביץ', סמנכ"ל רשות המיסים למיסוי מקרקעין: "כעת נעבוד על קידום תיקון מדרגת המס הראשונה, כדי להקל על זוגות צעירים. נשתדל להעביר את ההחלטה במהירות, כדי שלא להכניס את השוק לקיפאון. נצטרך להעלות אותה לדיון כבר בימים הקרובים"

במסגרת תיקון החקיקה למס רכישה, הוסכם על קידום הרחבת מדרגת המס הראשונה, לטובת רוכשים מחוסרי דיור או משפרי דיור. לפי החוק היום רוכשי דירה ראשונה הקונים נכס בשווי של עד – 1.74 מיליון שקלים פטורים מתשלום מס רכישה . מדרגת המס שמעליה היא 3.5%, לרוכשי דירות בשווי נכס של עד 2.07 מיליון שקלים. נכון לעכשיו, טרם פורסם התיקון המוצע, אך לפי הערכות, הרחבת המדרגה הראשונה תהיה עד נכס בשווי שני מיליון שקלים. כך שרוכשי דירות ראשונות עד לסכום זה, ייהנו מפטור מלא ממס רכישה.

נציין, כי בכנס פסגת הנדל"ן (יום ב') אמר עו"ד שי אהרונוביץ', סמנכ"ל רשות המיסים למיסוי מקרקעין, כי בכוונתו לקדם את תיקון מדרגת המס הראשונה במהירות האפשרית לטובת הזוגות הצעירים, "כעת נעבוד על קידום תיקון מדרגת המס הראשונה, כדי להקל על זוגות צעירים. נשתדל להעביר את ההחלטה במהירות, כדי שלא להכניס את השוק לקיפאון. נצטרך להעלות אותה לדיון כבר בימים הקרובים", אמר עו"ד אהרונוביץ'. 
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עו"ד שי אהרונוביץ'ערן יעקבפסגת הנדל"ן 2021מס רכישה למשקיעיםמדרגת מס ראשונהוועדת הכספים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...