אושרה בקריאה ראשונה חלופת שקד לתמ"א 38 – התוכנית תסתיים כמתוכנן באוקטובר 2022

על אף שהיעד המקורי להשלמת החקיקה היה נובמבר, מועד סיום התוכנית ייוותר כנראה על כנו • פירוט התיקונים הנכללים בהצעת החוק - בכתבה

שיתוף הכתבה
שרת הפנים איילת שקד (יוני קלברמן)שרת הפנים איילת שקד (יוני קלברמן)

אחרי המתנה לא קצרה, זה קרה: חלופת שקד לתמ"א 38  - התוכנית החלופית שהציעה שרד הפנים, איילת שקד - אושרה הערב (ג') בקריאה ראשונה בכנסת. כזכור, ביולי האחרון הכריזה שקד על החלופה, וציינה במסיבת העיתונאים כי "היעד לסיום החקיקה הוא סוף נובמבר. אם נראה שזה לא קורה – אמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה להאריך את תמ"א 38 בעוד שנה".

כעת, על אף שהחקיקה "זלגה" לדצמבר, נקבע עדיין בהצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה כי תוכנית המיתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה תסתיים ביום 1.10.22, כפי שהוחלט בזמנו על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

בהודעת אישור התוכנית נכתבו בתמצית התיקונים שמציעה חלופת שקד: 

• מסלול חיזוק באמצעות הריסה ובנייה מחדש, שבמסגרתו ניתן יהיה לאשר תוכנית בסמכות כל ועדה מקומית, תוך קביעת סמכות לתוספת זכויות בניה ומתן אפשרות לעירוב שימושים סחירים וציבוריים.

• מסלול לחיזוק על דרך תוספת ועיבוי הבניה בבניין קיים, וזאת אם הגיעה הוועדה המקומית למסקנה כי הדבר עדיף מאשר ביצוע החיזוק במסלול הריסה ובנייה מחדש, תוך קביעת סמכות לתוספת זכויות בנייה ומתן אפשרות לעירוב שימושים סחירים וציבוריים.

• אפשרות לאשר בתוכנית בסמכות הוועדה המקומית הגדלת שטחי בנייה במגרשים אחרים המיועדים למגורים, בתנאי שהתוכנית כוללת ביצוע עבודות חיזוק במבנה הטעון חיזוק, זאת בשיעורים.

• קביעת כללים לעניין חבות בהיטל השבחה על תכניות.

• על מנת לייעל ולזרז את יישום התכנית, תהיה סמכות, במסגרת החלטת הוועדה המקומית לאשר את התוכנית, להחליט גם על מתן היתר לפי התוכנית - וזאת בכפוף לתקנות שיותקנו על ידי שר הפנים שייכללו הוראות בנוגע להליך זה.

• יתקיים הסדר עדכני ויעיל בנוגע לצורך שעלה בקביעת ייעוד ציבורי בחלק ממבנה. זאת על מנת לתת מענה לאתגרים וליעדים שבפניהם עומדים מוסדות התכנון - אתגרים אשר במסגרתם נדרשים מוסדות התכנון, בשל מחסור בשטחי קרקע פנויים, לפעול ולאפשר את קידום הפיתוח, תוך הבטחת צורכי הציבור הנדרשים בחלק ממבנה סחיר. הוראה זו נדרשת, בין היתר, לצורך קידום ואישור התכניות בסמכות הועדה המקומית לצורך חיזוק מפני רעידות אדמה. במסגרת הוראות אלו ייקבע מנגנון נוסף, ולפיו מוסדות התכנון יהיו מוסמכים לכלול הוראה בתוכנית מפורטת הכוללת ייעוד של חלק מהמבנה החדש לצורכי ציבור, לפיה אותו חלק המיועד לצורכי ציבור כאמור, לאחר שייבנה, יועבר ויירשם על שם הרשות הציבורית.

נציין כי בהודעה לא מוזכר נושא הגדלת היקף זכויות הבנייה – שאמור לעמוד, כך על פי מסיבת העיתונאים מיולי, על 400% במסלול הריסה ובנייה, אך יש להניח כי היקף זה כן יישמר, פחות או יותר, משום שהוא מלווה את חלופות תמ"א 38 למיניהן מאז החלו להתפרסם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתאיילת שקדהוועדה המקומית לתכנון ובנייהתמ"א 38חלופת שקדקריאה ראשונה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...