הגבעה הצרפתית: התוכנית שכל השכונה התנגדה לה, אושרה בוועדה המחוזית; מגדל בן כ-30 קומות שיחליף מרכז מסחרי בן 2 קומות

תושבי השכונה התנגדו נחרצות לפרויקט והגישו לא פחות מ-152 התנגדויות: הציפוף בתנועה ברחבי השכונה רק ילך ויגדל • הוועדה המחוזית: "בהתאם למדיניות הבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה, ניתן לאפשר בינוי בגובה של עד 30 קומות"

שיתוף הכתבה
עו"ד עמיר שקד, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה - קידם את התוכנית (יח"צ) עו"ד עמיר שקד, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה - קידם את התוכנית (יח"צ)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה את תוכנית ההריסה והבניה במכרז המסחרי בגבעה הצרפתית בירושלים. מגישי התוכנית הם בעלי הקרקע והיזמים – חברת נוף חלום. הוועדה המחוזית קיבלה את התוכנית בחודש ינואר 2020 ואישרה את התוכנית כעבור שנתיים ממועד קבלת התוכנית.

אחד האתגרים הרבים שליוו את התוכנית הוא העובדה שהוגשו לא פחות מ-152 התנגדויות לתוכנית, בעיקר מצד תושבים בשכונה שביקשו שאישור התוכנית יותנה בתוכנית כוללת שתפתור את מצוקת התנועה ברחבי השכונה. התוכנית האמורה מתייחסת למבנה בן שתי קומות המשמש את אחד מסניפי שופר־סל השכונתיים, בייעוד מסחר. התוכנית שינתה את ייעוד הקרקע לעירוב שימושים למסחר, תעסוקה, מגורים, ומלונאות, דיור מוגן ומעונות סטודנטים.

מיקום המתחם הוא על צומת הרחובות ההגנה ושלום הגליל. כמו כן, התוכנית מציעה גם הפקעה לטובת שצ"פ בדופן המזרחית, על מנת לאפשר מעבר נגיש מן הרחוב לשצ"פ הקיים וכן הפרשה מבונה בגודל של 1,200 מ"ר עבור שני גני ילדים, בית כנסת ושימושי קהילה או משרדי עירייה.

אחת התופעות המעניינות בפרויקט זה, הוא הכיוון בשינוי הייעוד, כאשר לרוב השינוי הוא ממגורים לעירוב שימושים למגורים ומסחר, ואילו כאן השינוי מתחיל ממסחר ועובר לעירוב שימושים של מגורים ומסחר. במסגרת התוכנית יתאפשר הקמת בניין מגדל בן 24 קומות מעל פני הקרקע שיכלול מגורים בין 130-110 יח"ד בתמהיל דירות מגוון. מתוך סך הדירות , 25% מוצעות כדירות קטנות עד 85 מ"ר .נוסף על כך, יוקצו 1,385.6 מ"ר לטובת מלונאות וכן, 1,200 מ"ר לטובת שטחי ציבור. כלל השטח שבמתחם הוא 2.648 דונם.

כאמור, התוכנית נתקלה בהתנגדות עזה מצד תושבי השכונה שרואים בה מעמסה על התנועה הצפופה גם כך בשטחי השכונה. למרות זאת, הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית. ניתן להציג את הדברים שנכתבו מקובץ ההחלטות של וועדת המשנה להתנגדויות מחודש אוגוסט 2021 המנמקים את הצדקת אישור התוכנית:

"לאחר בחינת מסמכי התוכנית, ושמיעת טענות הצדדים והמלצת הוועדה המקומית, הוועדה התרשמה כי מדובר בתוכנית אשר כוללת יתרונות רבים, המציעה הקמת מבנה המשלב שימושים של מסחר, תעסוקה ומגורים, יחד עם שימושים ציבוריים מגוונים, תוך שיפור משמעותי של המרחב הציבורי, לרבות יצירת כיכר ציבורית ושצ"פ, אשר יאפשרו רצף הליכתי שצפוי להשתלב בתוכניות עתידיות בסביבה, ותוך יצירת קישוריות מיטבית לתחנת הרכבת הקלה".

במענה ישיר לסוגיות המעברים בשכונה, נכתב: "הוועדה תציין כי התוכנית קודמה בהתאם לעקרונות התכנון המנחים את הוועדה, ואשר מעודדים ניצול אינטנסיבי של הקרקע העירונית, תוך מתן דגש למתחמים הסמוכים למערכת צירי הרכבת הקלה ולאזורים מרכזיים בשכונות, ותוך הבטחת עירוב שימושים ושיפור משמעותי של המרחב הציבורי, לרבות יצירת מערכות המעודדות הליכתיות וקישוריות בין מוקדים שונים ומערכת הסעת ההמונים. הוועדה תבהיר כי מדיניות זו תואמת את מדיניות התכנון הארצית, ונועדה להפנות את עיקר הפיתוח לתחום הערים, תוך שאיפה להגן על השטחים הפתוחים הסובבים את העיר, ככל הניתן.

בהמשך לאמור יוער כי בהתאם למדיניות הבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה, אשר מבוססת על העצמת הטופוגרפיה הטבעית של העיר, בצירי הרכבת הקלה המצויים בקו הרכס ניתן לאפשר בינוי בגובה של עד 30 קומות"

לעיון בהוראות התוכנית במלואן לחצו כאן
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושליםנוף חלוםהגבעה הצרפתית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...