פרויקט התמ"א שלכם תקוע? עיריית תל אביב מציעה גישור חינם לדיירים בפרויקטים להתחדשות עירונית

באמצעות חברת בת, העניקה העירייה שירותי גישור ללא תשלום לבניין במרכז תל אביב בו קשישה ניצולת שואה עיכבה את הפרויקט

שיתוף הכתבה

מיזם ההתחדשות העירונית, על אי הוודאות הכרוכה בו, מייצר באופן טבעי חששות ומתחים והוא כר פורה למחלוקות בין הדיירים ובין בעלי עניין נוספים. עיריית תל אביב-יפו, באמצעות חברת "עזרה וביצרון" האמונה על קידום ההתחדשות העירונית בעיר, הודיעה כי היא התחילה לספק שירותי גישור ללא תשלום לדיירים במטרה לקדם התחדשות עירונית במטרה להאיץ ולזרז תהליכים אשר נתקעים למשך שנים.


כמו בכל מחלוקת תהא אשר תהא, הגישור מאפשר פתרונות יצירתיים, וקיומה של תקשורת במצב של חוסר אמון מובנה בין הצדדים באווירה פחות לעומתית. בניגוד לבית משפט, בו יש מנצח ומפסיד בהכרעת הדין, בהליך גישור הדברים נעשים על דרך ההסכמה, ובשכיחות גבוהה גם בפרק קצר יותר מאשר הגשת עתירה.

הסיפור הבא, שהגיע להליך בוררות מעין זה, מדגים שאכן יש פוטנציאל וערך רב לניסיונות להגיע לפשרה – גם במקרים הסבוכים ביותר. ש', ניצולת שואה כבת 90 המתגוררת בבניין דירות במרכז תל אביב, סירבה בכל תוקף לניסיונות של שכניה לקדם פרויקט תמ"א בבניין. 7 שנים נמשכו ניסיונות שכנוע והפצרה מצד הדיירים שהעלו חרס, עד שלבסוף החליטו בעצה אחת להגיש כנגד הקשישה תביעת "דייר סרבן" למפקחת על המקרקעין בתל אביב.


ש', במצוקתה, פנתה לחברת "עזרה ובצרון" חברת הבת של עיריית תל אביב-יפו, האמונה על קידום ההתחדשות העירונית בעיר, בבקשה לסיוע. בחברה החליטו לחשוב מחוץ לקופסה ולהציע לבעלי הדירות בבניין שירות חדש בתחומי ההתחדשות העירונית: גישור. הצדדים נעתרו והתהליך יצא לדרך. 


לאחר חמש פגישות יחד עם בעלי הדירות ועורך דינם, ש' ובני משפחתה, היזם, והמגשר מטעם "עזרה ובצרון", עו"ד רונן חרותי, הצליחו הצדדים להגיע להסדר. את פרטי ההסדר לא ניתן לחשוף, אך שבע שנים אחרי שהחל – יצא לדרך פרויקט ההתחדשות של הבניין, לשביעות רצונם של כל המעורבים. שירות הגישור מצטרף לשירותים אחרים שמציעה "הבית להתחדשות עירונית" שמפעילה "עזרה ובצרון", כגון, סיוע משפטי ללא עלות, ייעוץ תכנוני, קורסים לנציגויות בתים משותפים ברזי ההתחדשות העירונית ועוד.


עו"ד רונן חרותי, המגשר וראש תחום ההתחדשות העירונית  בקבוצת  "גומא-גבים": "אני מסיר את הכובע בפני עזרה ובצרון על כך שמצאו לנכון להציע לתושבים הליכי גישור במחלוקות בהתחדשות עירונית ללא עלות. הגישור הוא אכן כלי אפקטיבי ביותר ליישוב המחלוקות האלה. המכנה המשותף לכל המחלוקות בזירת ההתחדשות העירונית שבהן אני מגשר, הוא שהצדדים מגיעים לגישור במצב של תקשורת לקויה וחוסר אמון. כוחו העיקרי של הגישור הוא להשיב לצדדים את מה שאיבדו בדרך: את היכולת לתקשר, להקשיב ולהבין מה באמת עומד מאחורי עמדתו העיקשת של הצד האחר. כשזה קורה, הדרך לפתרון נעשית פשוטה יותר".


אלי גינזברג, מנכ"ל חברת "עזרה ובצרון": "הליך גישור הוא שירות חדש שמציע "הבית להתחדשות עירונית" של חברת "עזרה ובצרון", במסגרת מאמציה לקדם התחדשות עירונית בעיר, ובעיקר לתת כלים וידע בידי תושבי העיר כדי להעצים אותם בתהליך. התחדשות עירונית היא טריטוריה לא מוכרת לתושבים רבים, עם הרבה מאוד שחקנים בעלי אינטרסים שמושכים כל אחד לכיוון שלו. במקרים רבים, התושב לא יודע למי להאמין. כאן אנחנו נכנסים כגוף עירוני שקוף ונטול אינטרסים, ומסייעים לו לנווט בבטחה".


גיליה ברגר-קוליץ, סמנכ"ל להתחדשות עירונית בחברת "עזרה ובצרון": "אנחנו רואים הרבה מאוד מקרים שבהם חוסר ההסכמה בין בעלי הדירות הוא החסם להתחדשות עירונית. השירות שלנו, שמציע גישור ניטרלי מגורם עירוני שאפשר לתת בו אמון, מביא את האנשים לשולחן בנפש חפצה ומייצר שיחה אחרת שמביאה פתרונות".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עזרה ובצרוןרונן חרותיאלי גינזברגגיליה ברגר-קוליץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...