האם הפעם החוק יעבור? חוק 'אחריות השיפוצים' עבר הבוקר בקריאה טרומית בכנסת

חוק דומה הוגש לכנסת ה-20 אך נפל בקריאה השלישית • את הצעת החוק הגישה ח"כ מיכל שיר בשיתוף פעולה עם התאחדות קבלני השיפוצים בראשות ערן סיב

שיתוף הכתבה

בשורה מרעננת הגיעה הבוקר מבית המחוקקים הישראלי. חוק "אחריות השיפוצים" של ח"כ מיכל שיר (תקווה חדשה) עברה בקריאה טרומית בכנסת. החוק שיזם חבר הכנסת לשעבר רועי פולקמן (כולנו) בכנסת ה-20 ולא עברה בקריאה השלישית, חוזר כעת למליאת הכנסת בהצעת חוק חדשה שיזמה חברת הכנסת מיכל שיר בשיתוף פעולה עם התאחדות קבלני השיפוצים בראשותו של ערן סיב שקידם ותמך בחוק.

לפי החוק המוצע, תחול חובת אחריות של שנה עבור קבלני שיפוצים, בכל שיפוץ העולה על 47 אלף שקל. כמו כן, החוק מציע כי הסכם השיפוץ יעוגן בחתימה חוזית בין הקבלנים לבין הדייר. לפי הצעת החוק, החוק ייכנס לתוקף שלושה חודשים ממועד פרסום החוק ויחול על כל ההסמכים שנחתמו לאחר הכניסה לתוקף. 

החשיבות בחקיקת החוק מוצגת בדברי ההסבר לחוק: "במדינת ישראל לא קיימת חובת אחריות על ביצוע עבודה על ידי קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (להלן – קבלני שיפוצים). בשל כך, אזרחים רבים הנעזרים בשירות זה נופלים קורבן לעבודות רשלניות, שלעתים מתגלות כעבור חודשים רבים ממועד השיפוץ ולא מקימות עילת תביעה. כמו כן, מאחר שאין הוראה בדין המחייבת כי חוזה שיפוצים ייעשה בכתב, התקשרויות בענף זה מתבצעות על ידי הצדדים בעל פה.

עבודות שיפוץ רבות כרוכות בעלויות משמעותיות עבור משפחה בעלת הכנסה ממוצעת במשק. משקי בית נוהגים לשפץ את ביתם אחת לעשור. מדוח נתוני "דן אנד ברדסטריט" לשנת 2009 עולה כי כ-220 אלף בתי אב בישראל עורכים שיפוצים נרחבים בביתם, וכ-600 אלף נוספים עורכים מדי שנה שיפוצים קטנים בהיקפם.

עלותו של שיפוץ ממוצע נעה בין 45,000 שקלים חדשים ל-100,000 שקלים חדשים, ועלותו של שיפוץ נרחב, הכולל הוספת חדרים לדירה, עשויה להגיע ל-200,000 שקלים חדשים ומעלה. כחלק מעליית הוצאות משקי הבית הגידול בהוצאות על שיפוצים גדל בעשרות אחוזים ותוספת עלויות תיקון עלולה לגרור משפחה להוצאות כבדות ובלתי מתוכננות תוך פרק זמן קצר.

כדי לתת מענה לקשיים אלה, מוצע לקבוע כי חוזה שיפוצים יהיה בכתב ובחתימת הצדדים. כמו כן, מוצע לעגן את אחריותו של קבלן השיפוצים לעבודה במשך שנה לפחות בפני מזמין העבודה. כך תובטח איכות השירות שניתן על ידי קבלני שיפוצים רשומים לצרכנים תוך יצירת הסדר ברור לפיצוי במקרה שבו נפל פגם בביצוע עבודה או שירות קבלנות".

ח״כ מיכל שיר: ״מדובר בחוק צרכני חשוב, בעידן בו ענף השיפוצים תופס תאוצה ויוקר המחייה מרקיע שחקים, ראוי שלאזרח תהיה תעודת ביטוח מסויימת אשר תקנה לו שקט נפשי בהליך השיפוץ ולאחריו. בנוסף הצעת החוק צפויה להגן בעיקר על האזרחים הוותיקים מפני מצבים של עושק ומרמה״.

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב: "התאחדות קבלני השיפוצים חרטה על דגלה מלחמה בלתי מתפשרת ב"חאפרים" בענף ובהסדרת ענף השיפוצים כולו. חוק אחריות שיפוצים הינו חוק צרכני חשוב וראוי אשר עתיד להיטיב עם מזמיני העבודה וקבלני השיפוצים בישראל".

לעיון בהצעת החוק לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ערן סיבהצעת חוקהתאחדות קבלני השיפוציםח"כ מיכל שירח"כ רועי פולקלמןכנסת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...