עיצוב פנים - המדריך השלם לשנת 2024

עיצוב פנים הוא תחום התמחות העוסק בתכנון ושינוי חללים פנימיים במבנים לפרטי פרטים. איך דואגים לעיצוב פנים שמתאים לכם? ומה תפקיד מעצב פנים בעיצוב דירה חדשה או שיפוץ?

שיתוף הכתבה

עיצוב פנים הוא תחום התמחות באדריכלות, העוסק בתכנון חללים פנימיים. מקצוע עיצוב הפנים התפצל ממקצוע האדריכלות במהלך המאה ה-20, כאשר עד אז היה מדובר במקצוע אחד. בניגוד לאדריכלות, עיצוב פנים לא עוסק בתכנון מבנים בשלמותם, אלא בתכנון (ושינוי) חללים פנימיים עד לפרט הקטן היותר. בין היתר, עיצוב פנים מתייחס לצרכי המשתמשים בחללים הבנויים, מבני ציבור ובתים פרטיים, ומתייחס בין היתר למיקום, גודל החדרים, תאורה ועד לתכנון הריהוט והארונות.

עיצוב פנים מורכב מפונקציונליות, אסתטיקה וייחודיות המבטאים את האופי של החלל. עיצוב פנים איכותי מתייחס לנוחות, פרקטיקה וארגונומיה.

העוסקים בתחום צריכים להתמצא בתחומים הקשורים לעיצוב ושיפוץ, כמו נגרות, חומרים, תאורה, חשמל, ריהוט, צבע, טקסטיל, מיזוג אוויר, אינסטלציה, תוכניות עבודה ועוד.

תפקיד מעצב הפנים הוא הכנת תכניות לאדריכל של המבנה, הכנת תכניות חשמל ותאורה, תכנון נגרות, ריהוט, הנמכות גבש ובחירת חומרי גמר לכל הבית.

מעצבי פנים מציעים שירותי עיצוב פנים למגוון סוגי דירות וחללים- החל מעיצוב דירות קטנות, דרך עיצוב דירות יוקרה, עיצוב בתים פרטיים, עיצוב פנטהאוז ועיצוב דירת קבלן.

במקרה של בניית בית צמוד קרקע, דירה מהקבלן או הקמת בניין משרדים, חלק ניכר מתהליך עיצוב הפנים מתבצע בתהליך הבנייה ומהווה חלק אינהרנטי בתהליך בשלבי התכנון והכנת הפרוגרמה. במקרים אחרים עיצוב פנים מנוצל לפרויקטים של שיפוץ דירה, כלומר לחידוש, שדרוג או שינוי המראה של חלל הפנים של דירה, משרד או כל סוג חלל אחר.

רישיון, הסמכה ותואר בעיצוב פנים בישראל

בישראל אין מגבלות רישוי על פי חוק לעיסוק בעיצוב פנים, כאשר כל אדם רשאי להציג את עצמו בתור 'מעצב פנים'. כבר בשנות ה-60 של המאה ה-20 התקיימו בישראל קורסים בעיצוב פנים ברמת הכשרה של 'טכנאי'. בבצלאל התקיימה בבצלאל מחלקה לעיצוב פנים והטכניון לימד תוכנית תלת שנתית בלימודי חוץ בעיצוב פנים. בישראל פועלת אגודת אדריכלי הפנים בישראל, הכוללת מעצבי פנים בוגרי תואר אקדמי בן 4-5 שנים בתחום ממוסדות מוכרים.

מה ההבדל בין מעצב פנים לאדריכל?

עבור מי שזקוק מתכנון בית מאפס הכולל תכניות הנדסיות ופיקוח בנייה מקצועי, יש לבחור באדריכל. במקרים אחרים, אין תשובה אחידה באשר לבחירה בין אדריכל ומעצב פנים – כל אחד מהם מביא יכולות ומאפיינים משלו.

מבחינת השכלה פורמלית – למעצבי פנים אין חובה חוקית ללמוד כדי להגדיר את עצמם מעצבי פנים. בשוק קיימים תואר ראשון, לימודי תעודה וקורסים רבים בתחום. אדריכל , לעומת זאת, הוא אדם שעבר מסלול לימודים של כ-5 שנים, לרבות התמחות ומבחן הסמכה. מבחינת סמכויות, למעצב פנים סמכות לניהול שיפוץ מקיף ויסודי החל משלב התכנון ועד ניהול בפועל של בעלי המקצוע. אדריכל אחראי על הנדסה, תכנון, חשמל, אינסטלציה, פיקוח בנייה ואדריכלות בניין. למעצב פנימי, בהתאם לשמו, יש אחריות על החלל הפנימי בלבד, ללא קשר לתשתיות של המבנה. לאדריכל, לעומת זאת, יש אחריות חיצונית ופנימית בכל גודל מבנה.

עיצוב משרדים וחללים מסחריים

אחד מתתי התחומים של עולם עיצוב הפנים הוא עיצוב משרדים – תכנון חללים פנימיים של משרדים ומקומות עבודה, לרבות חלוקה פנימית של משרדים וחדרים, תכנון אופן-ספייס, בחירת אלמנטים עיצוביים, תאורה, ריהוט, פונקציות העוזרות להתנהלות העסק, מטבחונים ועוד.

עיצוב פנים למשרדים תורם לנראות ולאווירה השוררת במשרד. מעצבי פנים רבים ממליצים להטמיע רכיבים ששוברים את הקו המרכזי של העיצוב במשרד, כמו קיר בצבע עז או טפט מעניין, תכנון רחב ופתוח בשילוב חללים קטנים לפגישה אחד-על-אחד, מחיצות שקופות ועוד.

בכל הנוגע לעיצוב חללים מסחריים כמו חנות, מסעדה או קליניקה, הדגשים בעיצוב פנים הם התאמה של העיצוב לצרכנים של העסק מתוך כוונה למקסם את חווית הלקוח בזמן השהות בבית העסק, יצירת פתרונות שיהפכו את תהליך הרכישה לנוח, חיובי ומזמין יותר, התאמה בין הצבעים, החומרים, הריצוף והריהוט לאופי המותג ועוד.

בחירת סגנון עיצוב פנים ומעצב\ת פנים

לפני הפניה למעצב פנים, כדאי להבין מה הסגנון המתאים לכם. בין הסגנונות הנפוצים בתחום: מודרני, אקלקטי, רומנטי, היי-טק, קלאסי, כפרי, רטרו, וינטג', פגנ-שוואי ועוד. לפני הפגישה הראשונה עם מעצב הפנים, כדאי להבין לאיזה סגנון אתם מתחברים.

עיצוב פנים מודרני מאופיין בקווים גיאומטריים ברורים, מינימליזם וניקיון, באמצעות אלמנטים סולידיים ללא קישוטים ודוגמאות, אבזור חכם ושימוש במרקמים ישרים ומלוטשים, כגון זכוכית ומתכת, המעניקים תחושה של איפוק.

עיצוב פנים כפרי, לעומת זאת, מבוסס על חומרים טבעיים, תוך ניצול מרבי של משאבי הנכס הטבעיים – כיווני אוויר, תאורה טבעית, מרחב וגודל. מטרת העיצוב הוא ליצור אווירה של חמימות ועידון. עם בעיצוב מודרני הנטייה היא למינימליזם ושימוש במשטחים רחבים וחלקים, בעיצוב הכפרי קיימת תצוגה של פריטים וחפצים, פיתוחי נגרות שמעצימים את האובייקטים של הבית ומרכיבים בעלי זיקה לעולמות מסורתיים.

את מעצב או מעצבת הפנים כדאי לבחור לפי התמחות וסגנונות עיצוב שלהם (בדקו באתר שלהם, התעניינו בשיחה איתם בסגנונות האהובים עליהם),רמת ההכשרה וההשכלה שלהם (החל מקורס של מספר שבועות, דרך לימודי תעודה של שנה ועד בעלי תואר אקדמי בעיצוב פנים),ניסיון קודם והמלצות, ומעל לכל – כימיה וקשר אישי. תהליך העבודה עם מעצב פנים הוא תהליך צמוד וארוך, כך שכדאי לבחור באיש מקצוע שיש לכם חיבור איתו, על מנת לאפשר עבודה נינוחה ונעימה.

בחירת צבעים בעיצוב פנים

אחד החלקים החשובים ביותר בתפקיד של מעצב פנים הוא בחירת הצבעים של החלל המעוצב. מעצבי פנים מכירים בהשפעה של צבעים על מי שחי ושוהה בחלל, וכך מתאים את קשת הצבעים הנכונה ביותר לצרכים, לאופי ולרצון של הלקוח. בעולם עיצוב הפנים, הצבע הכחול נחשב צבע מרגיע ושקט בגוונים בהירים שלו. כחול כהה וכחול עז משדרים יוקרה ואצילות. בנוסף, כחול נחשב צבע המדכא תיאבון, ולכן לא מומלץ לשלב אותו באופן עודף במטבחים.
הצבע הכתום הוא צבע חי, הנחשב מעורר תיאבון, ונמצא בשימוש בסביבות עסקיות, בעקבות התפיסה שלו בתור מעודד רכישה, סבלנות ואמון (חשבו למשל על האתרים של אמאזון ועליאקספרס, המאופיינים בנוכחות של הצבע הכתום).
הצבע הירוק, אחד מצבעי הטבע, משרד ניקיון ו'טבעיות', עם אסוציאציות של טריות ורוגע. עיצוב פנים המשלב ירוק בהיר מעודד רגיעה ומתאים לחללים גדולים. בחירה בצבע ירוק כהה משדר יוקרה. לעתים קרובות, משרדים של רואי חשבון, עורכי דין וכד' משלבים גוון ירוק כהה בעיצוב פנים.
צבע אדום הוא צבע חזק ועז, המעורר תאבון ורגשות, ומשדר הצלחה. בנוסף, אדום הוא צבע הרומנטיקה והתשוקה. עיצוב פנים משולב אדום מתאים לחללים רבים, אך יש לשים לב שלא לבחור גוונים עזים מידי או להגזים בכמות האדום, כדי לא לעורר אווירה של סכנה ולחץ.
צבע צהוב הוא צבע האופטימיות, צבע דומיננטי ועז בו משתמשים לרוב להדגשה של חלקים בחלל בתהליך עיצוב פנים .
צבע לבן משרד תחושה של ניקיון, טוהר ורוגע. לבן משתלב עם כל צבע אחר ומשרה שלווה. זו הסיבה לכך שרואים שילוב גווני לבן במכוני ספא ומרפאות.
מהצד השני של סקאלת הצבעים, תמצאו את השחור- צבע דומיננטי עם הקשרים שליליים לרוב, אך גם תחושת מסתורין ומודרניות. שילוב שחור בעיצוב פנים משדר יוקרה.

עיצוב פנים איכותי מביא בחשבון את הצרכים הנוכחיים והעתידיים של המשתמשים

המפתח לעיצוב פנים איכותי הוא התייחסות לצרכים הנוכחיים לצד התחשבות לשינויים אפשריים בעתיד. ייעוץ של עיצוב פנים צריך לנתח את הדרישות והצרכים נכון לעכשיו לצד שרטוט השנים הבאות של החלל הפנימי- כמו למשל ילד מתוכנן במשפחה צעירה, או הכנה לעזיבה של הילדים הגדולים בדירה של משפחה. גם בעסקים, עיצוב פנים חכם לוקח בחשבון שינויים אפשריים כמו התרחבות (או הצטמצמות).

יתרונות בעבודה עם מעצב\פנים

ניתן ליישם את עיצוב הפנים באופן עצמאי לחלוטין, אך אין ספק שלעבודה עם מעצב פנים יש יתרונות רבים. ראשית, מעצבי פנים מכירים את המגמות, החומרים והפתרונות המתקדמים ביותר בתחום, כך שהם יכולים להציע התאמות ורעיונות שאדם רגיל לא מכיר ולא יכול לחשוב עליהם.

מעבר לכך, מעצבים עובדים עם תוכניות הדמיה המדמות את התוצאה הסופית, ומאפשרות ללקוח לקבל מושג לגבי המראה העתידי ואף לבחור בין מספר אפשרויות.

בנוסף, מעצב פנים מכין תכניות עבודה וכתב כמויות לבעלי המקצוע (כלומר, כמות החומרים הנדרשת לכל פעולה),כך שהוא מנחה ומפקח על ביצוע העיצוב בשטח. כתב כמויות מאפשר סקר שוק בין משפצים. נקודה נוספת היא העזרה של מעצבת הפנים או מעצב הפנים בבחירת החומרים, ההיכרות שלהם עם בעלי העסקים מתחומי השיש, הריצוף והרהיטים, על מנת לקבל הנחות ומחירים משתלמים מבחינת אבזור וחומרים.

מה ההבדל בין הום סטיילינג לעיצוב פנים?

הום סטיילינג, אשר לפעמים נקרא 'הלבשת בית', הוא תחום חדש יחסית בעולם העיצוב, אשר הפך להיות נפוץ יותר בחללים ביתיים ובמשרדים. בשונה מעיצוב פנים, אשר מתמקד בתכנית ובתכנונים באשר למערכות המבנה והחומרים, הום סטיילינג מתמקד בשינוי המראה דרך חפצים ופריטים, בלי שבירת קירות או שינוי המיקום של גופי התאורה.

המטרה של הום סטיילינג היא יצירת מראה משודרג לחלל קיים, זאת באמצעות הסרת חפצים קיימים מצד אחד, והוספת מנורות, וילונות, שטיחים, צביעת הקירות, פתרונות חיפוי וכד'. בחלק מהמקרים, מתבצע חידוש לרהיטים קיימים על מנת להתאים לקו העיצובי החדש.

עיצוב חדרים שונים בבית - עיצוב פנים סלון ועיצוב פנים מטבח

בנוסף לקו העיצובי הקיים בכל הבית או הדירה, לכל חלל בבית יש להתייחס באופן פרטני, ולעצב אותו בהתאם לצרכי הלקוח, אופי השימוש והמבנה בשטח. עיצוב פנים סלון, למשל, מהווה את פני הבית ונותן לו אופי ואמירה. הסלון הוא לרוב החלל המרכזי של הבית, אותו פוגשים בכניסה לבית. עיצוב פנים סלון כולל מחשבה על פרופורציות החלל, מיקום מערכי הישיבה, האירוח, הנוחות והאביזרים המקשטים את החלל. בנוסף, יש למקם את נקודות החשמל בהתאם לצרכי הדיירים- לטלוויזיה, ליד הספה, טעינת סלולרי, מנורה עומדת בפינה ועוד.

עיצוב סלון אמור להיות מזמין ונעים לאירוח, להימנע מפריטים מעמיסים ולנצל כמה שאפשר את התאורה הטבעית וההצללה שיש בו.

בעיצוב פנים מטבח, הדגשים הם מיקום הציוד העיקרי (כיור, תנור, כיריים, מקרר) שיאפשר תנועה ונגישות נוחה לכל אחד מהם, מיקום מקומות ישיבה (למי שרוצה להקצות מקומות לאכילה במטבח) ביחס למיקום של התנור, הכיריים והכיור. עוד אלמנטים חשובים בעיצוב מטבח- נקודות חשמל למכשירים חשמליים, סוגי ריצוף (ריצוף בהיר יתלכלך יותר),פתרונות אחסון אלגנטיים ועוד.

סיכום

לסיכום, עיצוב פנים הוא הדרך של בעל הדירה, הבית, המשרד או העסק, ליצור את המראה של הנכס, החל מחלוקת החללים, צבע הקירות, מיקום המרכיבים השונים ועד אבזור החלל מבחינת ריהוט.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיצוב פניםאדריכלותהום סטיילינג
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...